trim chip
Moderator: Moderatorer
- viggo N355
- Grunnladetrykk
- Sted: vestlandet
trim chip
hei. noen som har handlet trimm chip fra en "burenius" fra stcs ? og i så tilfelle hva erfaringer har dere?
bilen min går litt bedre med chip`en men drar 0,2 mer på mila ved meget pen kjøring, skulle ikke forbruket gått ned istedenfor?
jeg får 1,3-1,4 ladetrykk stabilt både med og uten chip.
jeg har foresten en snodig periodisk feil uansett chip, til tider virker motoren slapp til trykket nærmer seg max, bruker mer bensin og, når dette skjer,
plugger,kabler,luftfilter er nytt. kjører kun på 98 okt . noen som har et tips?
viggo
bilen min går litt bedre med chip`en men drar 0,2 mer på mila ved meget pen kjøring, skulle ikke forbruket gått ned istedenfor?
jeg får 1,3-1,4 ladetrykk stabilt både med og uten chip.
jeg har foresten en snodig periodisk feil uansett chip, til tider virker motoren slapp til trykket nærmer seg max, bruker mer bensin og, når dette skjer,
plugger,kabler,luftfilter er nytt. kjører kun på 98 okt . noen som har et tips?
viggo
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- viggo N355
- Grunnladetrykk
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Rune N01
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 01
- Navn: Rune Hensel
- Bil: Saab 900 SE Turbo Cab M96
- Sted: Vinterbro
på din bil så regulerer chip KUN bensintilførsel..
Det kan være at chippet er mappet til å gi meget fet blanding på lave turtall (som er unødvendig ved lavt turtall)
Sjekk CO med det nye chippet, hvis den viser alt for mye så må du justere, men husk; dersom den er mye feil så tapper du "effekten" av Chip på høy belastning også.. (Som forøvrig gjør chippet ubrukelig!)
Chipp i bilen din gir lite effekt, målte selv min bil på bremserulle med og uten chip (var trimmet endel) - leverte 4 hester mere med...
Det kan være at chippet er mappet til å gi meget fet blanding på lave turtall (som er unødvendig ved lavt turtall)
Sjekk CO med det nye chippet, hvis den viser alt for mye så må du justere, men husk; dersom den er mye feil så tapper du "effekten" av Chip på høy belastning også.. (Som forøvrig gjør chippet ubrukelig!)
Chipp i bilen din gir lite effekt, målte selv min bil på bremserulle med og uten chip (var trimmet endel) - leverte 4 hester mere med...
MVH Rune
Saab 9-5 SE Estate MY01
Saab 900 SE Turbo Cab MY96
Chip`en i seg selv gir liten effekt, den øker ikke turbotrykket, MEN den gir deg mulighet til å stille opp turbotrykket "manuellt" via APC eller "blåkran". Uten chip ville det med oppjustert turbotrykk være stor mulighet for tenningsbank (APC vil trekke det ned igjen), MED chip så er det andre blandingsforhold som reduserer fare for tenningsbank under høye turbotrykk.Rune N01 skrev:
- viggo N355
- Grunnladetrykk
takk for svar, siden jeg har stabilt ladetrykk på 1,3 - 1,4 bar (Har selfølgelig loddet/justert apc) og ingen tenningsbank, så er det bortkastet med bensin chip da?
co har jeg ikke målt, men kan ikke justere den uansett, luft massemåleren er en slags bastard, den har ikke co justering, det er heller ikke lambda sonde/katalysator på denne bilen. i følge saab måløy skal en massemåler av metall ha co skrue, og en av plast ikke ha, min er av metall men uten justering..
viggo
co har jeg ikke målt, men kan ikke justere den uansett, luft massemåleren er en slags bastard, den har ikke co justering, det er heller ikke lambda sonde/katalysator på denne bilen. i følge saab måløy skal en massemåler av metall ha co skrue, og en av plast ikke ha, min er av metall men uten justering..
viggo
Hvis du har 1,3-1,4 bar i stabilt ladetrykk, uten tenningsbank, så er det ingen vits med ny chip. Eneste grunnen (syns jeg) til å bytte chip er hvis du ikke oppnår det trykket du ønsker pga tenningsbank. Hvis du i tillegg får fet blanding på normalkjøring og følgende høyere forbruk så er det bare å kaste ut "økt bensinforbuk/fet blanding" chipen.viggo skrev:takk for svar, siden jeg har stabilt ladetrykk på 1,3 - 1,4 bar (Har selfølgelig loddet/justert apc) og ingen tenningsbank, så er det bortkastet med bensin chip da?
viggo