Side 1 av 1
trim chip
Lagt inn: 13 sep 2004, 12:33
av viggo N355
hei. noen som har handlet trimm chip fra en "burenius" fra stcs ? og i så tilfelle hva erfaringer har dere?
bilen min går litt bedre med chip`en men drar 0,2 mer på mila ved meget pen kjøring, skulle ikke forbruket gått ned istedenfor?
jeg får 1,3-1,4 ladetrykk stabilt både med og uten chip.
jeg har foresten en snodig periodisk feil uansett chip, til tider virker motoren slapp til trykket nærmer seg max, bruker mer bensin og, når dette skjer,
plugger,kabler,luftfilter er nytt. kjører kun på 98 okt . noen som har et tips?
viggo
Lagt inn: 13 sep 2004, 12:50
av Hjelle, N6
Bil?
Lagt inn: 13 sep 2004, 13:25
av viggo N355
9000 t16 87 mod
Lagt inn: 13 sep 2004, 22:55
av Hjelle, N6
Kva chip er det du har kjøpt då, er det eit bensinchip eller er det APC du har kjøpt?
Lagt inn: 14 sep 2004, 06:10
av Rune N01
på din bil så regulerer chip KUN bensintilførsel..
Det kan være at chippet er mappet til å gi meget fet blanding på lave turtall (som er unødvendig ved lavt turtall)
Sjekk CO med det nye chippet, hvis den viser alt for mye så må du justere, men husk; dersom den er mye feil så tapper du "effekten" av Chip på høy belastning også.. (Som forøvrig gjør chippet ubrukelig!)
Chipp i bilen din gir lite effekt, målte selv min bil på bremserulle med og uten chip (var trimmet endel) - leverte 4 hester mere med...
Lagt inn: 14 sep 2004, 07:27
av macgeier
Rune N01 skrev:
Chipp i bilen din gir lite effekt, målte selv min bil på bremserulle med og uten chip (var trimmet endel) - leverte 4 hester mere med...
Chip`en i seg selv gir liten effekt, den øker ikke turbotrykket, MEN den gir deg mulighet til å stille opp turbotrykket "manuellt" via APC eller "blåkran". Uten chip ville det med oppjustert turbotrykk være stor mulighet for tenningsbank (APC vil trekke det ned igjen), MED chip så er det andre blandingsforhold som reduserer fare for tenningsbank under høye turbotrykk.
Lagt inn: 14 sep 2004, 10:12
av viggo N355
takk for svar, siden jeg har stabilt ladetrykk på 1,3 - 1,4 bar (Har selfølgelig loddet/justert apc) og ingen tenningsbank, så er det bortkastet med bensin chip da?
co har jeg ikke målt, men kan ikke justere den uansett, luft massemåleren er en slags bastard, den har ikke co justering, det er heller ikke lambda sonde/katalysator på denne bilen. i følge saab måløy skal en massemåler av metall ha co skrue, og en av plast ikke ha, min er av metall men uten justering..
viggo
Lagt inn: 14 sep 2004, 10:57
av macgeier
viggo skrev:takk for svar, siden jeg har stabilt ladetrykk på 1,3 - 1,4 bar (Har selfølgelig loddet/justert apc) og ingen tenningsbank, så er det bortkastet med bensin chip da?
co har jeg ikke målt, men kan ikke justere den uansett, luft massemåleren er en slags bastard, den har ikke co justering, det er heller ikke lambda sonde/katalysator på denne bilen. i følge saab måløy skal en massemåler av metall ha co skrue, og en av plast ikke ha, min er av metall men uten justering..
viggo
Hvis du har 1,3-1,4 bar i stabilt ladetrykk, uten tenningsbank, så er det ingen vits med ny chip. Eneste grunnen (syns jeg) til å bytte chip er hvis du ikke oppnår det trykket du ønsker pga tenningsbank. Hvis du i tillegg får fet blanding på normalkjøring og følgende høyere forbruk så er det bare å kaste ut "økt bensinforbuk/fet blanding" chipen.
Lagt inn: 14 sep 2004, 11:12
av Øyvind
Har du sjekket brenseltrykksregulatoren, hvis den er gåen, fusker vil motoren gå for fett. Sjekk vakumslangen også.