Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
SaTriX
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 57
- Registrert: 17 feb 2010, 08:53
Legg inn
av SaTriX » 01 aug 2010, 20:25
Heisann, ved oppstart har jeg en kraftig blå røyk fra eksos. Denne forsvinner etter par sekunder.
Har jeg en veldig sliten turbo eller defekte ventiltetninger?

-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 01 aug 2010, 20:42
sanssynligvis turbo.
Ta av eksos eller innsugssiden og kjenn på den om det er slakke i turbinen i noen rettninger.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 02 aug 2010, 04:37
Paradigm N558 skrev:sanssynligvis turbo.
Ta av eksos eller innsugssiden og kjenn på den om det er slakke i turbinen i noen rettninger.
Det trenger ikke være slakk i turboen for å få blårøk. Den kan lekke olje innvendig , det gjorde min.

Mazda 6
VW Polo
-
Thomas ll N14
- 1,5 bar

- Innlegg: 306
- Registrert: 01 aug 2007, 15:24
- Medlemsnummer: N14
- Navn: Thomas
- Bil: Saab 9-3ss Aero 2005
- Sted: Kløfta
Legg inn
av Thomas ll N14 » 03 aug 2010, 20:06
Skal selv bytte turbo på min av samme grunn.
Saab 9-3 SS 2.0T Aero 2005mod m/ Maptun Magi
Saab 96 2-takt 1964mod
-
Zipperno
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 30
- Registrert: 30 nov 2008, 14:48
- Navn: Tom Ivar Johansen
- Bil: 2001 saab 9.5 2,0t
Legg inn
av Zipperno » 03 aug 2010, 20:46
Koster ikke mange kronene for repsett til turboen. Sålenge turboen er i ok stand funker det å bytte lager og tetninger selv. Trenger ikke balanserers sålenge man får montert delene slik de var.
2001 Saab 9-5 2,0t Stv BSR ppc steg 1.
2000 Omega B 2.0 16vTurbo 345hk/480nm på hjula...
1995 Omega B 2.0 16vTurbo 700hk/780nm på hjula...
2008 Yamaha Nytro MTX Impulseturbo...
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 03 aug 2010, 20:57
Zipperno skrev:Koster ikke mange kronene for repsett til turboen. Sålenge turboen er i ok stand funker det å bytte lager og tetninger selv. Trenger ikke balanserers sålenge man får montert delene slik de var.
Hehe, tja..
Funker SJELDEN på Garett men med Mitsubishi-snurrene så funker det stort sett okei om man er NØYE med rengjøring og montering.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Thomas ll N14
- 1,5 bar

- Innlegg: 306
- Registrert: 01 aug 2007, 15:24
- Medlemsnummer: N14
- Navn: Thomas
- Bil: Saab 9-3ss Aero 2005
- Sted: Kløfta
Legg inn
av Thomas ll N14 » 03 aug 2010, 21:09
Men ingen ting slår nytt! (anser butte turbo for ny)
Saab 9-3 SS 2.0T Aero 2005mod m/ Maptun Magi
Saab 96 2-takt 1964mod
-
Zipperno
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 30
- Registrert: 30 nov 2008, 14:48
- Navn: Tom Ivar Johansen
- Bil: 2001 saab 9.5 2,0t
Legg inn
av Zipperno » 04 aug 2010, 01:37
Tor N12 skrev:Zipperno skrev:Koster ikke mange kronene for repsett til turboen. Sålenge turboen er i ok stand funker det å bytte lager og tetninger selv. Trenger ikke balanserers sålenge man får montert delene slik de var.
Hehe, tja..
Funker SJELDEN på Garett men med Mitsubishi-snurrene så funker det stort sett okei om man er NØYE med rengjøring og montering.
Har du prøvd??
Har overhalt flere Garrett T3 turboer med godt resultat. Hadde vært greit om det gikk på gt17 også.....

-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 04 aug 2010, 06:07
Zipperno skrev:
Har du prøvd??
Har overhalt flere Garrett T3 turboer med godt resultat. Hadde vært greit om det gikk på gt17 også.....

Jepp, har prøvd
Altså, man får de jo til å funke men levetiden etterpå blir enda dårligere og den er jo ikke akkurat noen höjdare fra før.
Har sett slike som bare har holdt noen få mil.. da er det jo ikke verd arbeidet
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Zipperno
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 30
- Registrert: 30 nov 2008, 14:48
- Navn: Tom Ivar Johansen
- Bil: 2001 saab 9.5 2,0t
Legg inn
av Zipperno » 04 aug 2010, 17:18
Tor N12 skrev:Zipperno skrev:
Har du prøvd??
Har overhalt flere Garrett T3 turboer med godt resultat. Hadde vært greit om det gikk på gt17 også.....

Jepp, har prøvd
Altså, man får de jo til å funke men levetiden etterpå blir enda dårligere og den er jo ikke akkurat noen höjdare fra før.
Har sett slike som bare har holdt noen få mil.. da er det jo ikke verd arbeidet
Hmmm. Syns da levetiden på turboen er bra. Min har gått 260k på orginal turbo, men ryker litt blått ved oppstart nå.
Har liggende rep. sett så blir å prøve så får vi se.....
2001 Saab 9-5 2,0t Stv BSR ppc steg 1.
2000 Omega B 2.0 16vTurbo 345hk/480nm på hjula...
1995 Omega B 2.0 16vTurbo 700hk/780nm på hjula...
2008 Yamaha Nytro MTX Impulseturbo...
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 05 aug 2010, 10:38
Før du handler deg turbo, så sjekk at veivhusventilasjonen er i orden, bytt til siste utgave om du ikke alt har den, og sjekk at alle enveisventiler er tette den veien de skal være det.
Hadde en 9-5 Aero delebil i fjor, den røyk ganske voldsomt ved oppstart dersom den ble startet kald. Turboen var helt fin, men det viste seg at det var en defekt enveisventil i veivhusventilasjonen. At det er det hos deg er jo slett ikke sikkert, men å sjekke det er helt gratis.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
-
Kontakt:
Legg inn
av Bent N208 » 05 aug 2010, 11:12
SaTriX skrev:Heisann, ved oppstart har jeg en kraftig blå røyk fra eksos. Denne forsvinner etter par sekunder.
Har jeg en veldig sliten turbo eller defekte ventiltetninger?

Hei.
Kan vel med stor sikkerhet si at her må du bytte turbo

Bytt også veivhusvent når ny turbo monteres
Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts
-
SaTriX
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 57
- Registrert: 17 feb 2010, 08:53
Legg inn
av SaTriX » 06 aug 2010, 11:11
takker for svar, blir vell ny turbo siden jeg for ca en måned siden byttet til oppgraderingsettet til veivhusvent. fra speedparts. byttet da også envevisventil. bilen er gått 150k nå, noen som vett sånn ca levetid på garretturboene?

-
Glevi-900S
- 1.2 bar

- Innlegg: 250
- Registrert: 19 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 454
- Sted: Eidsvoll/Oslo
Legg inn
av Glevi-900S » 06 aug 2010, 11:16
Min forrige 9-5 hadde 175k km bak seg da turboen røyk, men 70k av de var med trim, noe jeg anslår vil senke levetiden noe.
Fadern har en -01 med snart 230k km bak seg, og såvidt meg bekjent er det ikke byttet turbo i den siden ny...
Finnes sikkert biler som har rullet det dobblete og det halve flr turbohavari.
9-5 2,0t SE, -98 mod
Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
-
Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
-
Kontakt:
Legg inn
av Bent N208 » 06 aug 2010, 11:39
SaTriX skrev:takker for svar, blir vell ny turbo siden jeg for ca en måned siden byttet til oppgraderingsettet til veivhusvent. fra speedparts. byttet da også envevisventil. bilen er gått 150k nå, noen som vett sånn ca levetid på garretturboene?

Hei
Det er nok ingen mal/fasit på hvor lenge GT1752 turbo varer

Men det selges mange av disse kan jeg bekrefte
Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts