Side 1 av 1
Blårøyk ved oppstart
Lagt inn: 01 aug 2010, 20:25
av SaTriX
Heisann, ved oppstart har jeg en kraftig blå røyk fra eksos. Denne forsvinner etter par sekunder.
Har jeg en veldig sliten turbo eller defekte ventiltetninger?

Re: Blårøyk ved oppstart
Lagt inn: 01 aug 2010, 20:42
av Paradigm N558
sanssynligvis turbo.
Ta av eksos eller innsugssiden og kjenn på den om det er slakke i turbinen i noen rettninger.
Re: Blårøyk ved oppstart
Lagt inn: 02 aug 2010, 04:37
av Terra N837
Paradigm N558 skrev:sanssynligvis turbo.
Ta av eksos eller innsugssiden og kjenn på den om det er slakke i turbinen i noen rettninger.
Det trenger ikke være slakk i turboen for å få blårøk. Den kan lekke olje innvendig , det gjorde min.

Re: Blårøyk ved oppstart
Lagt inn: 03 aug 2010, 20:06
av Thomas ll N14
Skal selv bytte turbo på min av samme grunn.
Re: Blårøyk ved oppstart
Lagt inn: 03 aug 2010, 20:46
av Zipperno
Koster ikke mange kronene for repsett til turboen. Sålenge turboen er i ok stand funker det å bytte lager og tetninger selv. Trenger ikke balanserers sålenge man får montert delene slik de var.
Re: Blårøyk ved oppstart
Lagt inn: 03 aug 2010, 20:57
av Tor N12
Zipperno skrev:Koster ikke mange kronene for repsett til turboen. Sålenge turboen er i ok stand funker det å bytte lager og tetninger selv. Trenger ikke balanserers sålenge man får montert delene slik de var.
Hehe, tja..
Funker SJELDEN på Garett men med Mitsubishi-snurrene så funker det stort sett okei om man er NØYE med rengjøring og montering.
Re: Blårøyk ved oppstart
Lagt inn: 03 aug 2010, 21:09
av Thomas ll N14
Men ingen ting slår nytt! (anser butte turbo for ny)
Re: Blårøyk ved oppstart
Lagt inn: 04 aug 2010, 01:37
av Zipperno
Tor N12 skrev:Zipperno skrev:Koster ikke mange kronene for repsett til turboen. Sålenge turboen er i ok stand funker det å bytte lager og tetninger selv. Trenger ikke balanserers sålenge man får montert delene slik de var.
Hehe, tja..
Funker SJELDEN på Garett men med Mitsubishi-snurrene så funker det stort sett okei om man er NØYE med rengjøring og montering.
Har du prøvd??
Har overhalt flere Garrett T3 turboer med godt resultat. Hadde vært greit om det gikk på gt17 også.....

Re: Blårøyk ved oppstart
Lagt inn: 04 aug 2010, 06:07
av Tor N12
Zipperno skrev:
Har du prøvd??
Har overhalt flere Garrett T3 turboer med godt resultat. Hadde vært greit om det gikk på gt17 også.....

Jepp, har prøvd
Altså, man får de jo til å funke men levetiden etterpå blir enda dårligere og den er jo ikke akkurat noen höjdare fra før.
Har sett slike som bare har holdt noen få mil.. da er det jo ikke verd arbeidet
Re: Blårøyk ved oppstart
Lagt inn: 04 aug 2010, 17:18
av Zipperno
Tor N12 skrev:Zipperno skrev:
Har du prøvd??
Har overhalt flere Garrett T3 turboer med godt resultat. Hadde vært greit om det gikk på gt17 også.....

Jepp, har prøvd
Altså, man får de jo til å funke men levetiden etterpå blir enda dårligere og den er jo ikke akkurat noen höjdare fra før.
Har sett slike som bare har holdt noen få mil.. da er det jo ikke verd arbeidet
Hmmm. Syns da levetiden på turboen er bra. Min har gått 260k på orginal turbo, men ryker litt blått ved oppstart nå.
Har liggende rep. sett så blir å prøve så får vi se.....
Re: Blårøyk ved oppstart
Lagt inn: 05 aug 2010, 10:38
av Ingvar N629
Før du handler deg turbo, så sjekk at veivhusventilasjonen er i orden, bytt til siste utgave om du ikke alt har den, og sjekk at alle enveisventiler er tette den veien de skal være det.
Hadde en 9-5 Aero delebil i fjor, den røyk ganske voldsomt ved oppstart dersom den ble startet kald. Turboen var helt fin, men det viste seg at det var en defekt enveisventil i veivhusventilasjonen. At det er det hos deg er jo slett ikke sikkert, men å sjekke det er helt gratis.
Re: Blårøyk ved oppstart
Lagt inn: 05 aug 2010, 11:12
av Bent N208
SaTriX skrev:Heisann, ved oppstart har jeg en kraftig blå røyk fra eksos. Denne forsvinner etter par sekunder.
Har jeg en veldig sliten turbo eller defekte ventiltetninger?

Hei.
Kan vel med stor sikkerhet si at her må du bytte turbo

Bytt også veivhusvent når ny turbo monteres
Mvh
Bent
Re: Blårøyk ved oppstart
Lagt inn: 06 aug 2010, 11:11
av SaTriX
takker for svar, blir vell ny turbo siden jeg for ca en måned siden byttet til oppgraderingsettet til veivhusvent. fra speedparts. byttet da også envevisventil. bilen er gått 150k nå, noen som vett sånn ca levetid på garretturboene?

Re: Blårøyk ved oppstart
Lagt inn: 06 aug 2010, 11:16
av Glevi-900S
Min forrige 9-5 hadde 175k km bak seg da turboen røyk, men 70k av de var med trim, noe jeg anslår vil senke levetiden noe.
Fadern har en -01 med snart 230k km bak seg, og såvidt meg bekjent er det ikke byttet turbo i den siden ny...
Finnes sikkert biler som har rullet det dobblete og det halve flr turbohavari.
Re: Blårøyk ved oppstart
Lagt inn: 06 aug 2010, 11:39
av Bent N208
SaTriX skrev:takker for svar, blir vell ny turbo siden jeg for ca en måned siden byttet til oppgraderingsettet til veivhusvent. fra speedparts. byttet da også envevisventil. bilen er gått 150k nå, noen som vett sånn ca levetid på garretturboene?

Hei
Det er nok ingen mal/fasit på hvor lenge GT1752 turbo varer

Men det selges mange av disse kan jeg bekrefte
Mvh
Bent