Her for en måneds tid tilbake hadde jeg bilen inne til PKK og 130k service hos Imaas Bil i Bodø, dette resulterte i at uten at jeg ville det var plutselig "Engineflush" kommet med på dems servicebeskrivelse over hva som skulle gjøre på servicen.
Om dette er for at de tidligere har bemerket seg at bilen bruker en DEL olje eller om det er en ferievikar de har leid fra Rema1000 som har fuc#¤% it up er ikke lett å si.
Gjort er gjort kan man vel si.
Verkstedmannen hadde forøvrig ingen svar på hvordan det var kommet inn i timebeskrivelsen til servicen jeg hadde, og heller ikke hvorfor. Han ville bare betrygge meg ved å si "vi hadde da middelet på motoren før vi byttet olje, så ingen fare, vi har fådt ut alt av dritt som måtte ha løsnet".
Men her tenker jeg at jeg ikke er helt enig....
Er det bare bytte olje med en gang igjen pronte, eller med andre ord; hvor farlig er dette?
Bilen bruker mye olje fra før (ingen lekasjer, turbo byttet osv, sikkert ringene som henger), men er i utmerket stand og tikker som en klokke.
Men nå begynner jeg bli litt redd for oljelampa og tett sil osv..
hva bør gjøres her? og har jeg noen rettigheter skulle jeg bli plaget pga dette..??
Bilen det gjelder er signaturbilen.
Mvh Henrik
ufrivillig engineflush på 9-5!!
Moderator: Moderatorer
ufrivillig engineflush på 9-5!!
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
Re: ufrivillig engineflush på 9-5!!
Lenge leve imaas bil:-)
mvh.
Pål N526
mvh.
Pål N526
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: ufrivillig engineflush på 9-5!!
Hva har fått deg til å tro at en flush er så farlig for motoren? Du kan nok kreve pengene tilbake for en ikke bestilt tjeneste, men noe mer enn det er det vel ikke å krangle om?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- K_Duck N1093
- 2.0 bar
- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Re: ufrivillig engineflush på 9-5!!
Tja... Hvis Bodø Ved har vært late (HAHAHA) kan det vel så absolutt tenkes at de har tatt noen snarveier i flusheprosessen, og følgelig fått løsnet en masse mainnskit inne i motoren uten å se til at denne har kommet seg helt ut - med de farer og potensielle problemer det kan medføre?
Om ikke annet - nok en grunn til å unngå bruk av Bodø Ved mer enn absolutt nødvendig.

Om ikke annet - nok en grunn til å unngå bruk av Bodø Ved mer enn absolutt nødvendig.

'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
- simon95
- Innlegg: 18
- Registrert: 10 aug 2010, 15:46
- Navn: Simon
- Bil: 2007 9-5 1,9 tid vector sportc
- Sted: Telemark
Re: ufrivillig engineflush på 9-5!!
har bil som er levert ny av imaas bil i bodø, alle serviser er fulgt der, reklamasjonsjobber/garantijobber er også utført her..
og har hatt oppe plastdekslene under motoren og generlt kikket litt, og er mye cowboy løsninger med strips, slangeklemmer osv??? hva driver de med??
en annen ting er att når serviceheftet ble fullt (bilen gått som drosje) så sluttet de å føre inn hva de gjorde?? (ikke flere sider) garantijobber er det heller ikke dokumentasjon på, bare ventiler og reg reim, dette er da notert på en post-it lapp med stempel på.. skikkelig seriøst.
så tok kontakt med han "blide" som sitter i kundemotaket for å få ut papirene, på det som er gjort med bilen.
fikk til svar att det var så vanskelig å finne siden det ikke ble lagret på bilen reg nummer... helt topp..??
men heldigvis har tidligere eier en del av disse loggført i sitt regnskap siden den har gått i næring, så har fått en del av han, men uansett, ikke spesielt imponert over imaas bil, med Ole Martin i spissen... SKJERPINGS!!
og har hatt oppe plastdekslene under motoren og generlt kikket litt, og er mye cowboy løsninger med strips, slangeklemmer osv??? hva driver de med??
en annen ting er att når serviceheftet ble fullt (bilen gått som drosje) så sluttet de å føre inn hva de gjorde?? (ikke flere sider) garantijobber er det heller ikke dokumentasjon på, bare ventiler og reg reim, dette er da notert på en post-it lapp med stempel på.. skikkelig seriøst.
så tok kontakt med han "blide" som sitter i kundemotaket for å få ut papirene, på det som er gjort med bilen.
fikk til svar att det var så vanskelig å finne siden det ikke ble lagret på bilen reg nummer... helt topp..??
men heldigvis har tidligere eier en del av disse loggført i sitt regnskap siden den har gått i næring, så har fått en del av han, men uansett, ikke spesielt imponert over imaas bil, med Ole Martin i spissen... SKJERPINGS!!
Re: ufrivillig engineflush på 9-5!!
Hehe.. skjønner den.
Men meningen med denne posten var vel ikke å lage en hetsepost av Imaas Bil Bodø selv om jeg også mener at de i enkelte tilfeller har trengt å få passet påskrevet.
Det som posten ble laget for var at jeg lurte på hvor store etterspill det kan få for motoren etter at de harr hadt på engineflush uten mitt samtykke.
Det vil si; burde jeg bytte olje nå med en gang, eller er det ikke så farlig uansett...
Kan ikke si det har hjulpet noe på oljeforbruk, som mannen sa var grunnen til at de hadde fylt det på.. menmen.
Vi er nok flere som har betalt 3k for en slangeklemme på Bodø Ved som K_Duck kaller de!!
Men meningen med denne posten var vel ikke å lage en hetsepost av Imaas Bil Bodø selv om jeg også mener at de i enkelte tilfeller har trengt å få passet påskrevet.
Det som posten ble laget for var at jeg lurte på hvor store etterspill det kan få for motoren etter at de harr hadt på engineflush uten mitt samtykke.
Det vil si; burde jeg bytte olje nå med en gang, eller er det ikke så farlig uansett...
Kan ikke si det har hjulpet noe på oljeforbruk, som mannen sa var grunnen til at de hadde fylt det på.. menmen.
Vi er nok flere som har betalt 3k for en slangeklemme på Bodø Ved som K_Duck kaller de!!
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
- simon95
- Innlegg: 18
- Registrert: 10 aug 2010, 15:46
- Navn: Simon
- Bil: 2007 9-5 1,9 tid vector sportc
- Sted: Telemark
Re: ufrivillig engineflush på 9-5!!
er ikke hets, men fakta
men skjønner deg, var litt off topic
angående flush av motor ville jeg nok fulgt med på pinnen og ikke kjørt så altfor langt før jeg byttet igjen, er en billig forsikring sånn sett. bytter stort sett bestandig olje og filter ca 10-12000km koster en 550 kroner med litt rabatt på olja
god samvittighet og motor som varer:) hvis enn holder resten under litt oppsikt. Er jo blodet og, trengs å byttes så ikke "blodforgiftning" oppstår
er uansett frustrerende å ha fått gjort noe enn ikke ber om, hvertfall når det kan bli litt trøbbel om det ikke er gjort riktig.. men raser nok ikke
brukt omega oljetilsetning i min gamle 900 16v 91mod og merker roligere gange og smidigere kaldtstart på den, kansje psykologisk, men verdt å prøve, forbedrer smøring i hele systemet.
håper den ikke får noen varige men etter flushinga, kan hende det var mye flis i nærheten den dagen

men skjønner deg, var litt off topic

angående flush av motor ville jeg nok fulgt med på pinnen og ikke kjørt så altfor langt før jeg byttet igjen, er en billig forsikring sånn sett. bytter stort sett bestandig olje og filter ca 10-12000km koster en 550 kroner med litt rabatt på olja

god samvittighet og motor som varer:) hvis enn holder resten under litt oppsikt. Er jo blodet og, trengs å byttes så ikke "blodforgiftning" oppstår

er uansett frustrerende å ha fått gjort noe enn ikke ber om, hvertfall når det kan bli litt trøbbel om det ikke er gjort riktig.. men raser nok ikke

brukt omega oljetilsetning i min gamle 900 16v 91mod og merker roligere gange og smidigere kaldtstart på den, kansje psykologisk, men verdt å prøve, forbedrer smøring i hele systemet.
håper den ikke får noen varige men etter flushinga, kan hende det var mye flis i nærheten den dagen
