Hei.
Da har bilen gått feilfritt i noen måneder, men nå har en litt irriterende feil oppstått.
Jeg sliter med å få flyttet girspaken sideveis. Den holder seg i 3-4, og nekter å bevege seg til høyre for å velge 5-R. Jeg klarer å få den i 1-2 ved å presse den mot venstre samtidig som jeg flytter den UT av 4.-gir.
Det å ikke ha revers er passe ugunstig ved lukeparkering, og 5. savnes i 100-sona...
Jeg har en teori (og et håp) om at feilen ligger rett under girspaken. Er dette en feil som noen har vært borti før?
og900: Problemer med å flytte girspaken "sidelengs" LØST
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 43
- Registrert: 28 feb 2010, 18:05
- Navn: Atle Coward Markussen
- Bil: Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
- Sted: Kristiansand
- Kontakt:
og900: Problemer med å flytte girspaken "sidelengs" LØST
Sist redigert av AtleCM den 31 aug 2010, 08:06, redigert 1 gang totalt.
Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Land Rovere: Serie 2a 88' 1970, Serie 3 109' 1975 og Discovery 3 TDV6 2007
Land Rovere: Serie 2a 88' 1970, Serie 3 109' 1975 og Discovery 3 TDV6 2007
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: og900: Problemer med å flytte girspaken "sidelengs"
Jeg ville begynt med å justere giroverføringen, vil tro feilen ligger der
Jeg synes det kan høres ut som problemet er at den klemma under bilen har løsnet litt. Om dette er feilen må giroverføring stilles inn på nytt, og klemma må strammes. En veldig rask "guide":
- Løft opp "trekkspillet" foran girspaken.
- Usikker på om du må demontere midtkonsollen, jeg hadde uansett den ute da jeg prøvde dette. Husker heller ikke helt, men jeg mener du må demontere konsollen mellom setene.
- Sett bilen i 3. gir.
- Løft bilen opp, og løsne klemma som sitter på giroverføringen (mellom torpedoveggen og girkassen).
- Juster på girspaken så du får hullene til å stemme overens. Poenget her er at det er et hull som skal stemme overens med et hull i giroverføringsspaken, når stanga står i 3. gir skal begge hullene stemme overens. Når du finner innstillingen setter du et skrujern nedi så du får holdt den på plass.
- Nå kan du krype innunder bilen igjen, og stramme klemma.
- Ta ut skrujernet, og monter sammen igjen resten

- Løft opp "trekkspillet" foran girspaken.
- Usikker på om du må demontere midtkonsollen, jeg hadde uansett den ute da jeg prøvde dette. Husker heller ikke helt, men jeg mener du må demontere konsollen mellom setene.
- Sett bilen i 3. gir.
- Løft bilen opp, og løsne klemma som sitter på giroverføringen (mellom torpedoveggen og girkassen).
- Juster på girspaken så du får hullene til å stemme overens. Poenget her er at det er et hull som skal stemme overens med et hull i giroverføringsspaken, når stanga står i 3. gir skal begge hullene stemme overens. Når du finner innstillingen setter du et skrujern nedi så du får holdt den på plass.
- Nå kan du krype innunder bilen igjen, og stramme klemma.
- Ta ut skrujernet, og monter sammen igjen resten

-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 43
- Registrert: 28 feb 2010, 18:05
- Navn: Atle Coward Markussen
- Bil: Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
- Sted: Kristiansand
- Kontakt:
Re: og900: Problemer med å flytte girspaken "sidelengs"

Superdupert! Jeg skal ut og teste med en gang etter en liten matbit

Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Land Rovere: Serie 2a 88' 1970, Serie 3 109' 1975 og Discovery 3 TDV6 2007
Land Rovere: Serie 2a 88' 1970, Serie 3 109' 1975 og Discovery 3 TDV6 2007
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 43
- Registrert: 28 feb 2010, 18:05
- Navn: Atle Coward Markussen
- Bil: Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
- Sted: Kristiansand
- Kontakt:
Re: og900: Problemer med å flytte girspaken "sidelengs"
Da virker girene bedre enn noen gang. Jeg justerte først etter hint og forklaring over (og Haynes). Da ble første og andre mulig å legge inn.
Jeg plukket ut girspaken og plukket litt på ting... alt fungerte da jeg brukte fingrene. Etter litt fikling så dro jeg den hvite plastkula litt opp, og så fungerte alt tipp topp!
Jeg plukket ut girspaken og plukket litt på ting... alt fungerte da jeg brukte fingrene. Etter litt fikling så dro jeg den hvite plastkula litt opp, og så fungerte alt tipp topp!
Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Land Rovere: Serie 2a 88' 1970, Serie 3 109' 1975 og Discovery 3 TDV6 2007
Land Rovere: Serie 2a 88' 1970, Serie 3 109' 1975 og Discovery 3 TDV6 2007