og900: Problemer med å flytte girspaken "sidelengs" LØST

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AtleCM
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 28 feb 2010, 18:05
Navn: Atle Coward Markussen
Bil: Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Sted: Kristiansand
Kontakt:

og900: Problemer med å flytte girspaken "sidelengs" LØST

Legg inn av AtleCM » 30 aug 2010, 11:24

Hei.

Da har bilen gått feilfritt i noen måneder, men nå har en litt irriterende feil oppstått.

Jeg sliter med å få flyttet girspaken sideveis. Den holder seg i 3-4, og nekter å bevege seg til høyre for å velge 5-R. Jeg klarer å få den i 1-2 ved å presse den mot venstre samtidig som jeg flytter den UT av 4.-gir.
Det å ikke ha revers er passe ugunstig ved lukeparkering, og 5. savnes i 100-sona...

Jeg har en teori (og et håp) om at feilen ligger rett under girspaken. Er dette en feil som noen har vært borti før?
Sist redigert av AtleCM den 31 aug 2010, 08:06, redigert 1 gang totalt.
Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Land Rovere: Serie 2a 88' 1970, Serie 3 109' 1975 og Discovery 3 TDV6 2007

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: og900: Problemer med å flytte girspaken "sidelengs"

Legg inn av Eirik N396 » 30 aug 2010, 11:48

Jeg ville begynt med å justere giroverføringen, vil tro feilen ligger der :) Jeg synes det kan høres ut som problemet er at den klemma under bilen har løsnet litt. Om dette er feilen må giroverføring stilles inn på nytt, og klemma må strammes. En veldig rask "guide":

- Løft opp "trekkspillet" foran girspaken.
- Usikker på om du må demontere midtkonsollen, jeg hadde uansett den ute da jeg prøvde dette. Husker heller ikke helt, men jeg mener du må demontere konsollen mellom setene.
- Sett bilen i 3. gir.
- Løft bilen opp, og løsne klemma som sitter på giroverføringen (mellom torpedoveggen og girkassen).
- Juster på girspaken så du får hullene til å stemme overens. Poenget her er at det er et hull som skal stemme overens med et hull i giroverføringsspaken, når stanga står i 3. gir skal begge hullene stemme overens. Når du finner innstillingen setter du et skrujern nedi så du får holdt den på plass.
- Nå kan du krype innunder bilen igjen, og stramme klemma.
- Ta ut skrujernet, og monter sammen igjen resten :)

AtleCM
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 28 feb 2010, 18:05
Navn: Atle Coward Markussen
Bil: Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: og900: Problemer med å flytte girspaken "sidelengs"

Legg inn av AtleCM » 30 aug 2010, 15:49

:D
Superdupert! Jeg skal ut og teste med en gang etter en liten matbit :)
Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Land Rovere: Serie 2a 88' 1970, Serie 3 109' 1975 og Discovery 3 TDV6 2007

AtleCM
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 28 feb 2010, 18:05
Navn: Atle Coward Markussen
Bil: Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: og900: Problemer med å flytte girspaken "sidelengs"

Legg inn av AtleCM » 30 aug 2010, 21:19

Da virker girene bedre enn noen gang. Jeg justerte først etter hint og forklaring over (og Haynes). Da ble første og andre mulig å legge inn.
Jeg plukket ut girspaken og plukket litt på ting... alt fungerte da jeg brukte fingrene. Etter litt fikling så dro jeg den hvite plastkula litt opp, og så fungerte alt tipp topp!
Saab 900i 2,1 16V Griffin 1992
Land Rovere: Serie 2a 88' 1970, Serie 3 109' 1975 og Discovery 3 TDV6 2007

Svar