Registerkjede?
Moderator: Moderatorer
Registerkjede?
Hei
Har ein saab 93 2,0t 2003mod. Lurer på om noen har erfaring med registerkjede, bør det byttes? Har nemligt ein kamerat som har ein lik bil der kjede blei dårligt med resultat ventilhaveri.
Har ein saab 93 2,0t 2003mod. Lurer på om noen har erfaring med registerkjede, bør det byttes? Har nemligt ein kamerat som har ein lik bil der kjede blei dårligt med resultat ventilhaveri.
Re: Registerkjede?
Er det ny-typen?
Uansett så skal det ikke være nødvendig før man hører rasling fra kjedet. Det er også mulig å sjekke om strammeren fortsatt har mye å gå på (er ikke sikker hvor denne sitter, men skal være enkelt å finne ut)
vh
håkon
Uansett så skal det ikke være nødvendig før man hører rasling fra kjedet. Det er også mulig å sjekke om strammeren fortsatt har mye å gå på (er ikke sikker hvor denne sitter, men skal være enkelt å finne ut)
vh
håkon
Re: Registerkjede?
Ja er den nye typen. Har faktisk sjekket strameren og ser ut som den nærmer seg endeslaget, men er litt usikker. Lurer på om det er andre som har erfaringer med at dette er ett vanligt problem?
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Registerkjede?
Er vel et relativt vanlig problem på T7 motorene i 9-3 og 9-5.
Er ikke fullt så vanlig på 9-3 i forhold til 9-5 etter det jeg har skjønnt, og det er heller ikke så vanlig på t7 motorer som er blitt levert med den nye veihusventilasjonen fra dem var nye. Men har opplevd både nye og gamle 9-5"er med problemet.
På 9-5 så er det en hel"#¤%"#¤%#¤%tes sa"¤#¤%ns dritt jobb å skifte, men overkommlig. Selv for en amatørmekaninker med et ok utvalg av verktøy og sveiseapparat. (ja, sveiesapparat, klate å ødelegge en av deksel boltene og måtte sveise på en for å få skrudd den ut.)
Er ikke fullt så vanlig på 9-3 i forhold til 9-5 etter det jeg har skjønnt, og det er heller ikke så vanlig på t7 motorer som er blitt levert med den nye veihusventilasjonen fra dem var nye. Men har opplevd både nye og gamle 9-5"er med problemet.
På 9-5 så er det en hel"#¤%"#¤%#¤%tes sa"¤#¤%ns dritt jobb å skifte, men overkommlig. Selv for en amatørmekaninker med et ok utvalg av verktøy og sveiseapparat. (ja, sveiesapparat, klate å ødelegge en av deksel boltene og måtte sveise på en for å få skrudd den ut.)
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Toremann
- 0.7 bar
- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
Re: Registerkjede?
Hvor mye har bilen din gått?Thomas N skrev:Ja er den nye typen. Har faktisk sjekket strameren og ser ut som den nærmer seg endeslaget, men er litt usikker. Lurer på om det er andre som har erfaringer med at dette er ett vanligt problem?
Saab NG 9-3
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Registerkjede?
115000....ikke uvanlig, min var kjørt ca 132000 da jeg skiftet. Og da foreldrene til en kompis fikk sitt regkjede skiftet var ikke deres 9-5 kjørt mer enn 90000.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Registerkjede?
Har de som har hatt bilen før deg slurvet med oljeskiftene?
Skal jo normalt sett ikke være slitt etter så kort kjørelengde, spesielt da du har en NG 9-3.
Skal jo normalt sett ikke være slitt etter så kort kjørelengde, spesielt da du har en NG 9-3.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
- Innlegg: 14
- Registrert: 23 aug 2010, 09:59
- Medlemsnummer: 10686
- Navn: JPS
- Bil: Saab
- Sted: Oslo
Re: Registerkjede?
Du sa det var en 2003 modell, jeg fikk byttet gratis på min 9-5 for tre år siden da den var 7 år gammel hos Auto Nord Tromsø. Det er en mulighet og høre med din Saab forhandler, grunnen til at jeg fikk dette gratis var at bilen hadde vært på alle service siden bilen var ny og de hadde et godt forhold med forrige eier. Dette skal vanligvis ikke skje så fort, bilen min hadde da gått rundt 80 000. Så mitt tips er og hør med din Saab forhandler om den har vært på regelmessig kontroll.
Tror det er noe som 8 år greier med Saab. Skader ikke å høre.
Lykke til
Tror det er noe som 8 år greier med Saab. Skader ikke å høre.
Lykke til
M02 9-3 Aero Cab
M96 9000 2.3T CSE (prosjektbil)
M95 9000 CS T Aero
M90 900 S
M89 9000 CC 2.0 Turbo
M96 9000 2.3T CSE (prosjektbil)
M95 9000 CS T Aero
M90 900 S
M89 9000 CC 2.0 Turbo