Side 1 av 2
Div. spørsmål om 9000!
Lagt inn: 02 sep 2010, 21:40
av doo-kie
Har en del spørsmål angående 9000 cs jeg har kjøpt meg.
Bilen er en 93mod i følge vognkortet. 2.0t
Så tenkte jeg at jeg skulle sjekke det opp mot rammenr. for den er reg helt i slutten av 93, slik at jeg ikke tok feil om det kan være en 94mod.
Bilen har bokstaven P i rammenr der hvor årsmodel angis, finner ikke igjen den bokstaven i oversikten under faq.
Så synes jeg bilen virker sprek til å være en 150hk, men mulig de bare er slik, har kun prøvd 2.3t med chip og 2.0 suger.
Bilen har magnetventil, er det org?
Hvordan ser jeg om det er bosh lh, eller trionic 5.2?
MVH Jens Petter
Re: Div. spørsmål om 9000!
Lagt inn: 02 sep 2010, 21:45
av Tor N12
Absolutt letteste måte å se om den har LH eller Trionic er å se om den har luftmengdemåler på røret mellom luftfilterboksen og turboenm har den det så er det LH på bilen. Evt så kan du se om du har en MAP-sensor som henger på torpedoen oppe ved øvre motorfestet, har den det så har bilen Trionic.
M= 9, N=92, O=93, P=94 mener jeg å huske...
Re: Div. spørsmål om 9000!
Lagt inn: 02 sep 2010, 21:48
av doo-kie
Takk Tor

håpet du var innom her nå

Har luftmengemåleren mellom turbo og luftfilter boks, så da er det vel LH.
Men har de magnetventil org, mener å ha lest at det noe man monterer når man chiper?

Re: Div. spørsmål om 9000!
Lagt inn: 02 sep 2010, 21:58
av Tor N12
doo-kie skrev:Takk Tor

håpet du var innom her nå

Har luftmengemåleren mellom turbo og luftfilter boks, så da er det vel LH.
Men har de magnetventil org, mener å ha lest at det noe man monterer når man chiper?

Hvis bilen har intercooler så er det jo en fulltrykker, 160 eller 175 hk og da har den magnetventil...
Finnes også en 150-hester i 93 som ikke har ic, den har ikke magnetventil
Re: Div. spørsmål om 9000!
Lagt inn: 02 sep 2010, 22:24
av Hjelle, N6
Har den bokstaven "P" er det M94 ja.
Div. spørsmål om 9000!
Lagt inn: 02 sep 2010, 22:28
av doo-kie
Oki, men ifølge vognkortet er det 110kw, som er 150hk. Det er montert magnetventil på den, da er den kanskje chipet?
Re: Div. spørsmål om 9000!
Lagt inn: 02 sep 2010, 22:30
av Tor N12
doo-kie skrev:Oki, men ifølge vognkortet er det 110kw, som er 150hk. Det er montert magnetventil på den, da er den kanskje chipet?
Kan høres slik ut ja..
Sikker på at den har LMM da? Som Hjelle sier så skal det jo være en M94 om den har P i chassinummeret.. Mao, da skal den ha kortmotor og Trionic
Sleng opp et bilde av motorrommet du så skal du nok få fasiten

Re: Div. spørsmål om 9000!
Lagt inn: 02 sep 2010, 22:31
av Atzz
min 900i har i følge vognkortet 60 kW, men i realiteten er det ca 80
Så man skal ikke alltid stole på vognkortet!
Man skal ut i fra rammenummer kunne finne ut hvilken motor som er montert fra fabrikk.
*Fjernet bilde* Hjelle har link til tilsvarende innhold

Re: Div. spørsmål om 9000!
Lagt inn: 02 sep 2010, 22:38
av Hjelle, N6
Har den magnetventil er det nok gjordt noko. Verken M93 2.0ltt (same konsept som 900S 2.0ltt) eller M94 2.0ltt har magnetventil originalt.
Her er link til FAQ med dekoding av chassisnummer:
viewtopic.php?f=29&t=8172
Har du "S" i posisjon 8 er det en M93 2.0ltt med LH(Er det LH på 93 ltt, eller er det Lucas, slik som på 900???), er har du "H" er det en M94 2.0ltt med Trionic 5.
Re: Div. spørsmål om 9000!
Lagt inn: 03 sep 2010, 05:47
av doo-kie
Jeg har S i posisjon 8. Mao er det en 93, som er gjort noe med.
Da gjenstår det å finne ut hva som er gjort.
Hva mener dere?
Re: Div. spørsmål om 9000!
Lagt inn: 03 sep 2010, 06:01
av Tor N12
Tor N12 skrev:
M= 9, N=92, O=93, P=94 mener jeg å huske...
Får rette meg selv.... det er ingen O på årsmodell, mao så er boikstaven P= M93, det er heller ingen Q så M94=R
Som Hjelle sier så er S i posisjon 8 en B202S, LTT og da er jeg bra sikker på at den ikke engang har intercooler orginalt så det bør du jo sjekke ut. Det er vel en smal sak å ettermontere både intercooler samt APC og magnetventil dermed er det nok en 175 (evt 160?)-hester du har.
Du sier at du har prøvd en trimmet 2.3-liter.. du må huske at 2-0T har mye lavere utveksling på girkassa, dermed kan 175 hester på den føles som minst like rask som f.eks 230 hester på en 2.3T i aks

Re: Div. spørsmål om 9000!
Lagt inn: 03 sep 2010, 07:11
av Paul N1176
det var jo også en "rar" plassering av avlastningsventilen på den bilen der.. så ikke helt originalt ut...
Re: Div. spørsmål om 9000!
Lagt inn: 03 sep 2010, 07:23
av Atzz
Er det lov å komme å kikke på doningen?

Re: Div. spørsmål om 9000!
Lagt inn: 03 sep 2010, 07:56
av doo-kie
Klart det er lov å komme å ta en titt

Ja som paul skriver var avlastningsventilen plasert helt ved turbo, noe som så rart ut.
Skal ta å slenge opp et bilde i ettermiddag, så skal dere få se.
Tor, ja jeg synes bilen har lav utveksling, så har tenkt tanken at jeg kan bli lurt av det i forhold til den 2.3en jeg prøvde.
Re: Div. spørsmål om 9000!
Lagt inn: 03 sep 2010, 13:24
av Tor N12
doo-kie skrev:
Ja som paul skriver var avlastningsventilen plasert helt ved turbo, noe som så rart ut.
Da bør du flytte den. Mv'n har ikke godt av å stå nær varme ting, personlig så bruker jeg også å flytte den bort fra den orginale plasseringen og heller sette den nærmere batterikassen slik at den ikke får all varmen fra radiatoren, på den måten så varer de lengre.