Side 1 av 1
Tegning/Virkemåte Magnetventil
Lagt inn: 11 sep 2010, 15:13
av holtn
Hei, er det noen som har et bilde eller en tegning/gjennomskjæring av magnetventilen som styrer turbotrykket?
Re: Tegning/Virkemåte Magnetventil
Lagt inn: 11 sep 2010, 15:18
av Marius N1698
Eneste jeg noengang har sett er anvisningen som Speedparts har
http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... l_alla.pdf
Re: Tegning/Virkemåte Magnetventil
Lagt inn: 11 sep 2010, 15:25
av holtn
Nei, har ikke sett det jeg heller. Skulle hatt en tegning der du kan se hva som skjer når du strømsetter MV`n og hvordan lufta da går.
Re: Tegning/Virkemåte Magnetventil
Lagt inn: 12 sep 2010, 23:41
av EdHunter N815
Magnetventilen er egentlig en ganske enkel sak, kan prøve å forklare det kort. Ventilen består av en magnetstyrt "klaff" som veksler mellom å åpne for trykk fra C til W og fra C til R. C kobles til kompressorhus, W til wastegate og R til innløpssiden av turboen.
Når motoren er stoppet eller går på tomgang så skal R være stengt mens det skal være fri passasje mellom C og W. Når motoren går på tomgang holder magnetventilen dermed åpent for trykk fra kompressorhus til wastegate, og dette overtrykket holder igjen wastegaten åpen. Når denne er åpen har man som sikkert kjent grunnladetrykk som kan justeres ved å skru på WG-staget.
Med en gang man gir gass vil magnetventilen lukke mellom C og W, og wastegaten stenges. Dermed bygger turboen opp trykk helt til motorstyringen registrerer at ønsket verdi er oppnådd, og magnetventilen begynner å stenge og åpne med en gitt frekvens. På den måten vil wastegaten holdes delvis åpen for å begrense maxtrykket. Pulsbredden (altså hvor lenge ventilen er åpen/stengt for hver puls) bestemmer dermed trykket i wastegate som igjen bestemmer ladetrykket. Korte pulser gir lavere trykk i WG og høyere ladetrykk, og omvendt.
R har, om jeg har forstått alt rett, som eneste funksjon å være "avløp" slik at det ikke blir for høyt trykk inni ventilen og slangene når W er stengt. Når ventilen stenger til W så åpnes den tilsvarende til R som slipper trykket ut til innløpssiden av turboen.
Mer detaljer om dette kan leses
her og
her.