Lucas insprutningssystem och Saab DI
Lagt inn: 20 sep 2004, 11:22
Hej
Kopplade in mitt DI88-system i min 900 S 1991 nu i helgen, och det fungerar nästan.
Felet som uppstår är som följer:
1. Motorn startar snällt och fint med tomgång.
2. Det går bra under några testkörningar.
3. Sen börjar tomgången krångla för att tillslut försvinna helt.
4. Genom att koppla ur Lucas-boxen under några minuter återfår jag tomgången.
Vad beror detta på?
Det verkar som om DI-systemet stör Lucas-boxen så att tomgångstyrningen lägger av. Men hur?
Eftersom varvtalssignalen är den enda signal från DI-systemet som går in i Lucas-boxen verkar det ganska sannolikt att det är den som stör.
Men varför?
Ser varvtalssignalerna olika ut beroende på om man får dom från fördelaren eller DI-boxen?
Eller är det så att jag valt dåliga inkopplingspunkter för DI-systemet?
Skulle bra gärna vilja veta.
//Patrik Öhrström (som inte lyckats registrera sig på STCN trots flera försök).
Kopplade in mitt DI88-system i min 900 S 1991 nu i helgen, och det fungerar nästan.
Felet som uppstår är som följer:
1. Motorn startar snällt och fint med tomgång.
2. Det går bra under några testkörningar.
3. Sen börjar tomgången krångla för att tillslut försvinna helt.
4. Genom att koppla ur Lucas-boxen under några minuter återfår jag tomgången.
Vad beror detta på?
Det verkar som om DI-systemet stör Lucas-boxen så att tomgångstyrningen lägger av. Men hur?
Eftersom varvtalssignalen är den enda signal från DI-systemet som går in i Lucas-boxen verkar det ganska sannolikt att det är den som stör.
Men varför?
Ser varvtalssignalerna olika ut beroende på om man får dom från fördelaren eller DI-boxen?
Eller är det så att jag valt dåliga inkopplingspunkter för DI-systemet?
Skulle bra gärna vilja veta.
//Patrik Öhrström (som inte lyckats registrera sig på STCN trots flera försök).