Blårøyk og høyt oljeforbruk. 9-3 LØST
Lagt inn: 13 sep 2010, 11:27
Heihei!
Er nå en heldig eier av en Saab 9-3 01mod!
Har da desverre noen problemer med den som jeg må få fikset, så håpet på at noen av dere kunne hjelpe meg litt
Bilen "jager" en del på turtallet når den står å bakker, mer på kald motor enn på varm. Den "hakker" svært mye når jeg akselererer og det tar svært lang tid før turboen slår inn virker det som. (vet ikke rundt hvilket turtall den skal slå inn på?)
Motoren spytter også ut svært mye blårøyk, dette skjer ikke hele tiden, men svært ofte. Og det kan like gjærne skje på kald motor som varm, på bremsing eller akselerasjon, høyt eller lavt turtall. Er så mye blårøyk at det nesten kan bli vanskelig å se bilen bak meg
Motoren bruker også fryktelig mye olje, rundt 1-2 liter per 10'ende mil!
Jeg er bare en liten hobbymekaniker som ikke har så mye peiling, men har mine tanker om dette da
Lurer på om turboen kan være på tur til å si godnatt, og kan en defekt turbo være resultatet i at den får for lite olje pga. en oljelekarsje grunnet en dårlig toppakning eller stempelring? (har vasket motoren og sjekket for lekarsjer i blokken, men fant ingen) Kan det også være en ventil som ikke er helt som den skal?
Ikke vet jeg, så håper dere som sikkert har mer peiling enn jeg kan hjelpe meg
Turbo er jo en forbruksvare, men motoren er bare gått 75 000 så syntes det var litt tidlig å ta kveld på
Bilen har vært i en liten ulykke der bilen ble liggende på taket i maks 10 minutter (ifølge tidligere eier), kan dette ha et sammenheng med feilene? Ingen direkte skader på motoren ble gjort under ulykken
Håper på svar
Er nå en heldig eier av en Saab 9-3 01mod!

Har da desverre noen problemer med den som jeg må få fikset, så håpet på at noen av dere kunne hjelpe meg litt

Bilen "jager" en del på turtallet når den står å bakker, mer på kald motor enn på varm. Den "hakker" svært mye når jeg akselererer og det tar svært lang tid før turboen slår inn virker det som. (vet ikke rundt hvilket turtall den skal slå inn på?)
Motoren spytter også ut svært mye blårøyk, dette skjer ikke hele tiden, men svært ofte. Og det kan like gjærne skje på kald motor som varm, på bremsing eller akselerasjon, høyt eller lavt turtall. Er så mye blårøyk at det nesten kan bli vanskelig å se bilen bak meg

Motoren bruker også fryktelig mye olje, rundt 1-2 liter per 10'ende mil!
Jeg er bare en liten hobbymekaniker som ikke har så mye peiling, men har mine tanker om dette da

Lurer på om turboen kan være på tur til å si godnatt, og kan en defekt turbo være resultatet i at den får for lite olje pga. en oljelekarsje grunnet en dårlig toppakning eller stempelring? (har vasket motoren og sjekket for lekarsjer i blokken, men fant ingen) Kan det også være en ventil som ikke er helt som den skal?
Ikke vet jeg, så håper dere som sikkert har mer peiling enn jeg kan hjelpe meg

Turbo er jo en forbruksvare, men motoren er bare gått 75 000 så syntes det var litt tidlig å ta kveld på

Bilen har vært i en liten ulykke der bilen ble liggende på taket i maks 10 minutter (ifølge tidligere eier), kan dette ha et sammenheng med feilene? Ingen direkte skader på motoren ble gjort under ulykken

Håper på svar
