Side 1 av 2
Problem: T8 ryker som bare #¤%#
Lagt inn: 20 sep 2004, 14:01
av Guest
Lagt inn: 20 sep 2004, 14:06
av Mortimer-N18
Toppakningen er nok like sannsynlig som turboen... Hvis det lader godt hadde jeg heller satset på å sjekke topppakning eller om det er sprekker i toppen.
Lagt inn: 20 sep 2004, 14:49
av Gjest
Er Toppakningen dyr å bytte? ser ikke noen sprekker i topplokket...

Topplokket er den delen det står Saab på ikke sant?

[/url]
Lagt inn: 20 sep 2004, 16:50
av Gjest
Toppakningen koster ca.400 kr hos saab i sverige. Enkelt å bytte selv. Bruk f.eks Haynes manualen. Står bra beskrevet hvordan du bytter pakningen der. Byttet selv for en måned siden, pga det samme problemet.
Lagt inn: 20 sep 2004, 16:59
av Guest
Har Haynes manualen...
Men er en skiftenøkkel 1 eller 1 og1/2 ikke akkurat noe å skryte av

Lagt inn: 20 sep 2004, 17:49
av JP
Er det mye jobb med å bytte pakningen??
Lagt inn: 20 sep 2004, 19:15
av Jp
Hei har et lite problem med turboen min tror jeg. Det ryker hvit som bare #¤%#¤%... når jeg gasser. Har hørt at det er turboen som er moden for pensjon. Den lader jo ganske bra
Har hørt at det kan være kondens i bensin tanken
Noen andre som vet, har sikkert mere peil enn meg

Lagt inn: 20 sep 2004, 19:21
av john n04
Hvit røyk i eksosen=vann i forbrenningskammeret=topp pakning eller innsugspakning gåen. Går utifra at det ikke er en vannkjølt turbo da...
Lagt inn: 20 sep 2004, 19:29
av JP
T8 den kjøles vel med luft
Innsugnings pakningen er den dyr å bytte?
Har hørt at det kommer hvit røyk ut når tuboen er kass.
Men den virker her etter som jeg forstår.
Lagt inn: 20 sep 2004, 19:31
av M85900t8
Trudde kvit røyk kom av dårlege pluggar?

Lagt inn: 21 sep 2004, 13:11
av Gjest
Er det mye hvit røyk eller bare litt? Og er det under hard belastning/høt turtall at det kommer eller er det hele tiden?
På T8 er det vel kun oljekjølte turboer og det vil si at det ikke er den som er gåen siden det ikke er noe vann i nærheten av den. Den hvite røyken kan komme når motoren er kald og rå og det er kaldt ute. Da er det bare litt hvit røyk som forsvinner etterhvert. Dette er normalt. Hvis du har hvit røyk når motoren er varm og temperaturen ute er over 15grader så er det ting som må sjekkes. Da er det mest sannsynlig topppakningen din. Det kommer da vann inn i sylinderen som fordamper og kommer ut av eksosrøret.
Sjekk om du har mer røyk ved belastning. Har du det så ER det topppakningen din. Den er ikke dyr å bytte som nevnt over. Koster deg ca 400 på speedparts. En innsugspakning koster vel ikke stort mer enn en hundrings og er veldig enkel å bytte selv. Følger du Haynes boka så går det greit, der er det beskrevet trinn for trinn hvordan det gjøres.
Lykke til

Lagt inn: 21 sep 2004, 16:52
av Guest
Røyken kommer som sakt i det jeg gir gass men forsvinner når turtallet blir høyt og stabilt. Så noe som het topplokk tett eller noe hos Biltema kanskje man skulle prøve den?
Lagt inn: 22 sep 2004, 22:32
av Glenn N101
Anonymous skrev:Er det mye hvit røyk eller bare litt? Og er det under hard belastning/høt turtall at det kommer eller er det hele tiden?
På T8 er det vel kun oljekjølte turboer og det vil si at det ikke er den som er gåen siden det ikke er noe vann i nærheten av den. Den hvite røyken kan komme når motoren er kald og rå og det er kaldt ute. Da er det bare litt hvit røyk som forsvinner etterhvert. Dette er normalt. Hvis du har hvit røyk når motoren er varm og temperaturen ute er over 15grader så er det ting som må sjekkes. Da er det mest sannsynlig topppakningen din. Det kommer da vann inn i sylinderen som fordamper og kommer ut av eksosrøret.
Sjekk om du har mer røyk ved belastning. Har du det så ER det topppakningen din. Den er ikke dyr å bytte som nevnt over. Koster deg ca 400 på speedparts. En innsugspakning koster vel ikke stort mer enn en hundrings og er veldig enkel å bytte selv. Følger du Haynes boka så går det greit, der er det beskrevet trinn for trinn hvordan det gjøres.
Lykke til

Du får vannavkjølte turboer på T8 også, husker ikke helt nårtid det kom, men hadde det ihvertfall på min T8.
Det var en 88mod
Lagt inn: 22 sep 2004, 23:03
av Guest
Brukte topp tett som jeg kjøpte hos thorsov til ødelagt topp pakning. Det ryker fortsatt, er det innsugspakning har ikke opplevd hvit røyk når jeg når den er stabil ved høye turtall bare i det jeg trykker pedalen inn.
Nå truer fattern med at bilen skal bli spiker vil ikke påkoste bilen noe særlig mer

Lagt inn: 23 sep 2004, 06:06
av Gjest
Hvis det bare ryker litt hvitt akkurat når du gir gass og ikke ellers, i tillegg til at bilen går som den skal så kan det vel ikke være så farlig å kjøre med den heller.
Jeg vet ikke hvor effektiv den topplokkstett er, men vil vel ikke tro den klarer å tette helt, den er vel mer bare for å være en slags temporær løsning til du får tak i pakning og får byttet den.