Varmeapparatkran, OG900
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1364
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Varmeapparatkran, OG900
Hei, da har den berømte krana begynte å lekke på min bil, i den sammenheng lurer jeg på om den må byttes, eller om man bare kan ta den ut og bytte pakninger.
Hva er beste fremgangsmåte for å få ut denne? Jeg syns alle de alternativene jeg kan tenke meg ser trange ut!
Hva er beste fremgangsmåte for å få ut denne? Jeg syns alle de alternativene jeg kan tenke meg ser trange ut!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Varmeapparatkran, OG900
Ville helt klart bytta den jobben er det ikke verd å gjøre flere ganger enn en Ellers trodde jeg det lå en FAQ på hvordan den byttes, men den finner jeg ikke. Eirik har iallefall skrevet et utfyllende svar på dette før så jeg venter på han
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Varmeapparatkran, OG900
Jeg kan alltids skrive en kort oppsummering på nytt Dette er måten jeg tror er enklest, om jeg husker riktig.
- Ut med gummiputa mellom girspak og midtkonsoll, deretter ut med midtkonsollen.
- Ut med knebrettet. Festet med en spesiell mutter (på midten over askebegeret), og en bolt inn i hver ende av kupéen (fra utsida i innerskjermene under hjørnene av frontruta)
- Løsne enden av luftfordelingsplata som går under dashbordet (sort plate med mange avlange hull). Denne tåler en del, så om du ikke gidder løsne mer enn halvparten holder det å bøye den ned så du kommer til.
- løsne kjølevannslangene fra utsida av torpedoveggen. Vær litt forsiktig så du ikke knekker plastrørene.
- Nå skal det være mulig å få løs kranen. Jeg husker ikke helt hvordan den er festet, men jeg mener den var skrudd fast fra undersiden.
- Ta ut kranen og studer denne. Den kan åpnes opp. Såvidt jeg kan huske er det to O-ringer og en pakning inni, om pakningen er å få kjøpt er jeg usikker på. Når jeg tenker meg om lurer jeg på om det bare er en stor gummiring som "legges på plass" i et spor, tilsvarende som på oljepumpa, så det er mulig du kan få tak i en ny pakning.
- Settes sammen igjen i motsatt rekkefølge
Jeg er ikke sikker på om det er mulig å reparere den, men jeg vil tro det. Du får si fra hva du finner ut av
- Ut med gummiputa mellom girspak og midtkonsoll, deretter ut med midtkonsollen.
- Ut med knebrettet. Festet med en spesiell mutter (på midten over askebegeret), og en bolt inn i hver ende av kupéen (fra utsida i innerskjermene under hjørnene av frontruta)
- Løsne enden av luftfordelingsplata som går under dashbordet (sort plate med mange avlange hull). Denne tåler en del, så om du ikke gidder løsne mer enn halvparten holder det å bøye den ned så du kommer til.
- løsne kjølevannslangene fra utsida av torpedoveggen. Vær litt forsiktig så du ikke knekker plastrørene.
- Nå skal det være mulig å få løs kranen. Jeg husker ikke helt hvordan den er festet, men jeg mener den var skrudd fast fra undersiden.
- Ta ut kranen og studer denne. Den kan åpnes opp. Såvidt jeg kan huske er det to O-ringer og en pakning inni, om pakningen er å få kjøpt er jeg usikker på. Når jeg tenker meg om lurer jeg på om det bare er en stor gummiring som "legges på plass" i et spor, tilsvarende som på oljepumpa, så det er mulig du kan få tak i en ny pakning.
- Settes sammen igjen i motsatt rekkefølge
Jeg er ikke sikker på om det er mulig å reparere den, men jeg vil tro det. Du får si fra hva du finner ut av
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1364
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Varmeapparatkran, OG900
Se der ja, jeg hadde samme tanker, ta ned knebrettet!
Jeg tror jeg skal gjøre operasjonen på delebilen i første omgang for å finne ut hvordan det gjøres
I og med at den krana også er lekk, så må jeg vel få tak i en ny en om det ikke går ann å reparere!
Jeg tror jeg skal gjøre operasjonen på delebilen i første omgang for å finne ut hvordan det gjøres
I og med at den krana også er lekk, så må jeg vel få tak i en ny en om det ikke går ann å reparere!
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: Varmeapparatkran, OG900
Det finnes to utgaver også, en tidlig i messing som ikke er bra, og en i plast som er bedre.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1364
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Varmeapparatkran, OG900
Jeg har den i plast nå!
Noen som kan bekrefte at det går å overhale?
Noen som kan bekrefte at det går å overhale?
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Varmeapparatkran, OG900
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Classic- ... ccessories
den er brukt da...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/New-Saab ... ccessories
ny.
den er brukt da...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/New-Saab ... ccessories
ny.
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Re: Varmeapparatkran, OG900
Krana kan brukes om igjen, men sjekk så du er sikker på at det ikke er en sprekk i plastikken. Mener det er to gummiringer som du bør bytte, disse var å få kjøpt på Saab for noen måneder siden. Hvis det er vondt å få gummiringene til å holde seg på plass går det ann å stryke på litt fett, så sitter de bedre.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Re: Varmeapparatkran, OG900
sett med slike gummiringer får man kjøpt på biltema. det husker jeg at jeg gjorde da jeg fiksa en knekt kran på min gamle og900:)HansWF skrev:Krana kan brukes om igjen, men sjekk så du er sikker på at det ikke er en sprekk i plastikken. Mener det er to gummiringer som du bør bytte, disse var å få kjøpt på Saab for noen måneder siden. Hvis det er vondt å få gummiringene til å holde seg på plass går det ann å stryke på litt fett, så sitter de bedre.
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998
9-5 2,3 t 1998
Re: Varmeapparatkran, OG900
Når du først er i gang, så ta ut hele registeret for inspeksjon. Det kan være dårlig pga. bilen har stått lenge.
Husk å smøre inn mekanismen.
Mvh. Pål
Husk å smøre inn mekanismen.
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1364
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Varmeapparatkran, OG900
Et det mye pæs å ta ut registret når man tar ned knebrettet?Pål N526 skrev:Når du først er i gang, så ta ut hele registeret for inspeksjon. Det kan være dårlig pga. bilen har stått lenge.
Husk å smøre inn mekanismen.
Mvh. Pål
Uansett, varmer som F når jeg har på full guffe, fjerner til og med is på bakruta
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Re: Varmeapparatkran, OG900
Skal bare skyte inn at jeg har både kran og register liggende.
Saab er livet!
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Varmeapparatkran, OG900
Når du først har demontert for å komme til kranen, er det ikke så mye mer arbeid å få ut registeret nei
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1364
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Varmeapparatkran, OG900
Vangen N622 skrev:Skal bare skyte inn at jeg har både kran og register liggende.
Notert bak øret.....
Får ta det ut og kikke på det daEirik N396 skrev:Når du først har demontert for å komme til kranen, er det ikke så mye mer arbeid å få ut registeret nei
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Varmeapparatkran, OG900
500 svenske på STCS for en ny, det tror jeg slår alle summer her inne på forumet, det er jo 3,50 norske kroner detAtzz N1868 skrev:Vangen N622 skrev:Skal bare skyte inn at jeg har både kran og register liggende.
Notert bak øret.....
Får ta det ut og kikke på det daEirik N396 skrev:Når du først har demontert for å komme til kranen, er det ikke så mye mer arbeid å få ut registeret nei
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3