Gearkasser???
Moderator: Moderatorer
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Gearkasser???
Har hørt at gearkassene på de siste og900 er forsterket i forhold til de gamle. Mener også at en 557 kasse skal tåle mere juling enn en 457. Betyr dette at en `91 456 er kraftigere,like kraftig eller svakere enn en `86 557???
Hva er forskjellen på serie 4 og serie 5?
Hva er forskjellen på serie 4 og serie 5?
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Min 900s(ltt) `91 har 456 kasse og denne nye girspakutførelsen. Fin å gire med. Det jeg lurer på er om girkassen er svakere enn aero `86 557 kassen. Jeg synes bilen er lavt giret og vurderer å bytte over primæren fra aerokassen, men hvis kassen er svakere kan jeg jo bytte hele kassen (noe mere jobb).
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
kasser
Gatebilen har gått med orginalkasser i hele år, ikkeno problem.
Hvis du girer som folk går det bra...
Petter
Hvis du girer som folk går det bra...
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
Re: kasser
Det trodde jeg også Petter, helt til det smalt....Petter 900 T skrev: Hvis du girer som folk går det bra...
Petter
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Re: kasser
Er originalkassen en 4 eller 5 serie?Petter 900 T skrev:Gatebilen har gått med orginalkasser i hele år, ikkeno problem.
Hvis du girer som folk går det bra...
Petter
Er jo uansett bare et spørsmål om jeg skal bytte girkasse før eller etter havari

2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Jeg har kjørt med bare 4 kasser og de har holdt forholdshvis bra de. Jeg regner med at den første kassa som gikk føyken var en tretthetssak. Den hadde jo gått 300000 og med trim den siste tia.. Det var en 456-14 kasse. Etter den kjørte jeg med en 87 modell 456-10 kasse. Den er hel enda, men jeg bytta den ut med en nyere når jeg bytta motor. Da satt jeg i en 456-14 kasse igjen, og den holder fint enda.
Og det med at 4'er kasser kommer fra I og 5'er kasser fra turbo er litt rart da det satt 4'er kasse i min turbo originalt... Den 456-10 kassa var også en original turbo kasse (1987 T8)
Og det med at 4'er kasser kommer fra I og 5'er kasser fra turbo er litt rart da det satt 4'er kasse i min turbo originalt... Den 456-10 kassa var også en original turbo kasse (1987 T8)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Hva jeg har hørt (tror det var fra Jørgen E) er at det første sifferet er så banalt som antall dører på bilen!, dvs 3= 3 dørs CC, 4= 4 dørs sedan , 5= 5 dørs CC
Andre siffer = antall gir fremover (4 eller 5, 3 på automat)
tredje siffer = primærdrevets utveksling. (4,5,6,7 eller 8, 8 finnes ikke org. på det nordiske markedet)
fjerde og femte siffer: utviklingsnr, er ikke sikker på hva dette betyr.
Andre siffer = antall gir fremover (4 eller 5, 3 på automat)
tredje siffer = primærdrevets utveksling. (4,5,6,7 eller 8, 8 finnes ikke org. på det nordiske markedet)
fjerde og femte siffer: utviklingsnr, er ikke sikker på hva dette betyr.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Glemte å logge innHva jeg har hørt (tror det var fra Jørgen E) er at det første sifferet er så banalt som antall dører på bilen!, dvs 3= 3 dørs CC, 4= 4 dørs sedan , 5= 5 dørs CC
Andre siffer = antall gir fremover (4 eller 5, 3 på automat)
tredje siffer = primærdrevets utveksling. (4,5,6,7 eller 8, 8 finnes ikke org. på det nordiske markedet)
fjerde og femte siffer: utviklingsnr, er ikke sikker på hva dette betyr.
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Det er mulig jeg tar feil (der også
) Fant denne på nettet: http://68.18.143.89/transmission_folder/900pn.htm
Sier jo noe. Uansett tror jeg ei -86 aero kasse ikke er noe sterkere enn ei kasse fra -91. 91 kassene har i hvert fall større/kraftigere pinionlagerhus enn de føre -88. Når jørgen E bygger 5 trinns kasser bygger han på modeller nyere enn 88 pga dette. Ellers kan man jo renovere selv og kjøpe deler her:http://www.thesaabsite.com/900old/C900manualtrans.htm
Utifra delene på denne siden er det ingen forskjeller på turbo/ikke-turbo eller serie 4 og 5 kasser.

Sier jo noe. Uansett tror jeg ei -86 aero kasse ikke er noe sterkere enn ei kasse fra -91. 91 kassene har i hvert fall større/kraftigere pinionlagerhus enn de føre -88. Når jørgen E bygger 5 trinns kasser bygger han på modeller nyere enn 88 pga dette. Ellers kan man jo renovere selv og kjøpe deler her:http://www.thesaabsite.com/900old/C900manualtrans.htm
Utifra delene på denne siden er det ingen forskjeller på turbo/ikke-turbo eller serie 4 og 5 kasser.