Side 1 av 1

Gearkasser???

Lagt inn: 21 sep 2004, 15:50
av skilpaddaN287
Har hørt at gearkassene på de siste og900 er forsterket i forhold til de gamle. Mener også at en 557 kasse skal tåle mere juling enn en 457. Betyr dette at en `91 456 er kraftigere,like kraftig eller svakere enn en `86 557???
Hva er forskjellen på serie 4 og serie 5?

Lagt inn: 21 sep 2004, 16:34
av Børre N17
4 har opprinnese i en I, 5 har opprinnelse i en turbo. Mener det ikke er noen forskjell mellom dem.

Lagt inn: 21 sep 2004, 16:41
av Ronny_N169
Kassene fra 89-90 (91?) har den sterkeste drevsatsen. 92 og 93 modeller har noe "finere" drev kassa for å minske transmisjonsstøy. Samtidig har 92-93 modellene en bedre gearoverføring + gearspak.

Lagt inn: 21 sep 2004, 21:11
av skilpaddaN287
Min 900s(ltt) `91 har 456 kasse og denne nye girspakutførelsen. Fin å gire med. Det jeg lurer på er om girkassen er svakere enn aero `86 557 kassen. Jeg synes bilen er lavt giret og vurderer å bytte over primæren fra aerokassen, men hvis kassen er svakere kan jeg jo bytte hele kassen (noe mere jobb).

kasser

Lagt inn: 22 sep 2004, 06:33
av Petter 900 T
Gatebilen har gått med orginalkasser i hele år, ikkeno problem.

Hvis du girer som folk går det bra...

Petter

Re: kasser

Lagt inn: 22 sep 2004, 07:20
av Kristian N70
Petter 900 T skrev: Hvis du girer som folk går det bra...
Petter
Det trodde jeg også Petter, helt til det smalt....

Re: kasser

Lagt inn: 22 sep 2004, 18:40
av skilpaddaN287
Petter 900 T skrev:Gatebilen har gått med orginalkasser i hele år, ikkeno problem.

Hvis du girer som folk går det bra...

Petter
Er originalkassen en 4 eller 5 serie?

Er jo uansett bare et spørsmål om jeg skal bytte girkasse før eller etter havari :lol:

Lagt inn: 23 sep 2004, 09:12
av Mortimer-N18
Jeg har kjørt med bare 4 kasser og de har holdt forholdshvis bra de. Jeg regner med at den første kassa som gikk føyken var en tretthetssak. Den hadde jo gått 300000 og med trim den siste tia.. Det var en 456-14 kasse. Etter den kjørte jeg med en 87 modell 456-10 kasse. Den er hel enda, men jeg bytta den ut med en nyere når jeg bytta motor. Da satt jeg i en 456-14 kasse igjen, og den holder fint enda.

Og det med at 4'er kasser kommer fra I og 5'er kasser fra turbo er litt rart da det satt 4'er kasse i min turbo originalt... Den 456-10 kassa var også en original turbo kasse (1987 T8)

Lagt inn: 23 sep 2004, 13:33
av Børre N17
http://www.900.aero.com

Gå til "TECH" og "Gearbox data"

:)

Lagt inn: 23 sep 2004, 14:30
av Kristian N70
Retter`n opp jeg: http://www.900aero.com/

Lagt inn: 23 sep 2004, 16:57
av Mortimer-N18
Børre N17 skrev:http://www.900.aero.com

Gå til "TECH" og "Gearbox data"

:)
Ikke for å være kverrulant, men på det skjemaet står det jo både 4'er og 5'er kasser på I og turbo...

Lagt inn: 23 sep 2004, 17:37
av Gjest
Hva jeg har hørt (tror det var fra Jørgen E) er at det første sifferet er så banalt som antall dører på bilen!, dvs 3= 3 dørs CC, 4= 4 dørs sedan , 5= 5 dørs CC
Andre siffer = antall gir fremover (4 eller 5, 3 på automat)
tredje siffer = primærdrevets utveksling. (4,5,6,7 eller 8, 8 finnes ikke org. på det nordiske markedet)
fjerde og femte siffer: utviklingsnr, er ikke sikker på hva dette betyr.

Lagt inn: 23 sep 2004, 17:39
av Ronny_N169
Hva jeg har hørt (tror det var fra Jørgen E) er at det første sifferet er så banalt som antall dører på bilen!, dvs 3= 3 dørs CC, 4= 4 dørs sedan , 5= 5 dørs CC
Andre siffer = antall gir fremover (4 eller 5, 3 på automat)
tredje siffer = primærdrevets utveksling. (4,5,6,7 eller 8, 8 finnes ikke org. på det nordiske markedet)
fjerde og femte siffer: utviklingsnr, er ikke sikker på hva dette betyr.
Glemte å logge inn

Lagt inn: 23 sep 2004, 21:57
av skilpaddaN287
Tror ikke no på dette med dører. Caben(2 dørs) har 557, aeron(3 dørs) har 557, 900s`en(5 dørs) har 456

Lagt inn: 24 sep 2004, 12:05
av Ronny_N169
Det er mulig jeg tar feil (der også :lol: ) Fant denne på nettet: http://68.18.143.89/transmission_folder/900pn.htm

Sier jo noe. Uansett tror jeg ei -86 aero kasse ikke er noe sterkere enn ei kasse fra -91. 91 kassene har i hvert fall større/kraftigere pinionlagerhus enn de føre -88. Når jørgen E bygger 5 trinns kasser bygger han på modeller nyere enn 88 pga dette. Ellers kan man jo renovere selv og kjøpe deler her:http://www.thesaabsite.com/900old/C900manualtrans.htm

Utifra delene på denne siden er det ingen forskjeller på turbo/ikke-turbo eller serie 4 og 5 kasser.