Ser det har blitt "populært" å snakke om dette i mange tråder, men har ikke funnet noen god forklaring på hva alle disse flotte ordene betyr.
Noen som kan utdype dette litt for en nyskjerrig sjel?
Amul, adapsjon, multiplikativ osv.
Moderator: Moderatorer
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
Amul, adapsjon, multiplikativ osv.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Amul, adapsjon, multiplikativ osv.
Adapsjon er at programvaren tilpasser(adapterer) seg ytre faktorer som påvirker motorens effekt.
Si feks at du har en liten lekkasje mellom turbo og spjeld. Da vil sensorer merke at du ikke vil få den gitte luftmengden turboen vanligvis ville gitt i et liknende tilfelle(ut ifra turtall, ladetrykk osv osv osv), og programvaren vil dermed adaptere seg, tilpasse seg, dette og dermed kompansere for denne lekkasjen og dermed gi motoren den effekten den opprinnelig skal ha, til tross for lekkasjen. Om motoren leverer den effekten den skal gi blir blant annet målt av lambda.
At adapsjonen er på null vil være bra. Da fungerer ting som de skulle når bilen rulla fra samlebåndet. Om adapsjonen blir for høy, eller for lav, vil Check Engine lampa komme opp, og du må begynne å feilsøke.
Multiplikativ adapsjon er rett og slett at hele mappen blir ganget med feks 1,10 for å få en økning over hele mappet på 10%. Om da dette feks gjelder fuel-mappet, så vil det si en økning på 10% fuel over hele registeret. Programvaren tilpasser seg.
I tillegg så har man noe som heter additiv adapsjon, som vil si å legge til en gitt verdi til mappet.
Amul er jeg mer usikker på.
Mulig dette ble tidenes mest uoversiktlige og knotete svar, men da får de som kan forklare dette bedre stø til
Si feks at du har en liten lekkasje mellom turbo og spjeld. Da vil sensorer merke at du ikke vil få den gitte luftmengden turboen vanligvis ville gitt i et liknende tilfelle(ut ifra turtall, ladetrykk osv osv osv), og programvaren vil dermed adaptere seg, tilpasse seg, dette og dermed kompansere for denne lekkasjen og dermed gi motoren den effekten den opprinnelig skal ha, til tross for lekkasjen. Om motoren leverer den effekten den skal gi blir blant annet målt av lambda.
At adapsjonen er på null vil være bra. Da fungerer ting som de skulle når bilen rulla fra samlebåndet. Om adapsjonen blir for høy, eller for lav, vil Check Engine lampa komme opp, og du må begynne å feilsøke.
Multiplikativ adapsjon er rett og slett at hele mappen blir ganget med feks 1,10 for å få en økning over hele mappet på 10%. Om da dette feks gjelder fuel-mappet, så vil det si en økning på 10% fuel over hele registeret. Programvaren tilpasser seg.
I tillegg så har man noe som heter additiv adapsjon, som vil si å legge til en gitt verdi til mappet.
Amul er jeg mer usikker på.
Mulig dette ble tidenes mest uoversiktlige og knotete svar, men da får de som kan forklare dette bedre stø til
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby