Side 1 av 1

Effektanlegg!

Lagt inn: 22 sep 2004, 19:09
av oddi N108
Hei, har plutselig funnet ut at jeg har litt penger til overs, og har ikke kun tenkt til å flytte batteriet, men faktisk kjøpe hele effektanlegget med batteriböy.. gjelder å bruke pengene på fornuftige ting før de forsvinner til dritt:)
Har en 90-modell, så det er vel med katalysator, er den enkel å flytte over til effektanlegget? trenger jeg det i det hele tatt? hvordan blir det isåfall med eu-godkjenning? Hvis det blir vanskelig å flytte over katt'en kan jeg jo ta vare på det originale eksosanlegget, og heller slenge det inn når det nærmer seg eu-kontroll..:) Ser også at speedparts har 3 typer for min bil,
JT61-H2, JT61-K2 og JT61-K3. Hvilke av disse bør jeg kjøpe i tillegg til batteriböj'en? Er et av anleggene såpass bråkete at det evt. ikke går gjennom eukontroll? eller er flere av de slik? passer de i det hele tatt på cab'en?
håper på kjapt svar, så får jeg tatt en kjapp bestilling også..:)
Ps: venter nok med grenrør til neste år, ETTER å ha kjøpt nye dekk.. hehe:)

mvh oddi
fattig student med litt penger mellom henda akkurat nå

Lagt inn: 22 sep 2004, 21:53
av Hjelle, N6
Som sagt, hadde eg kjøpt JT61-K2, altså med ei potte.
Synes det er litt feitare lyd enn med 2potters systemet. Lydnivået er det same (78dbA) på begge anlegga.
Når det gjeld katten hadde eg kjøpt ein 3" sportskatt, eller køyrt med erstatningsrør for katten. So kunne en ha montert dit katten om det skulle verte problem på PKK.
JT61-H2 ser ut til å vere identisk med K2, meir enn at på H2 er det kun i frå kat og bak.

Men det beste er somsagt eit rustfritt anlegg frå Ferrita skulle eg ha kjøpt nytt anlegg i dag i grøvare dim. enn det orginale hadde eg sett inn bilen der, og fått eit bygd på bilen. Selfølgelig hadde det vorte i orginal-look, men med ein noko grøvare tone som seg hør og bør. Kostar kanskje litt meir (har ikkje sjekka pris), men har høyrt om folk som har betalt rundt 6000SEK i på fabrikken i Köping, då er selfølgelig ikkje kat. inkludert. Men til gjengjeld får en eit anlegg som held lenge (rustfritt), du får eit anlegg som ser ut akkurat som du vil ha det, og du kan til ei viss grad bestemme korleis anlegget skal høyrast ut også. Og ikkje nok med det, passforma er perfekt alt medan det vert tilpassa bilen din. Bygging av slike spesialanlegg i Norge skjer i Spydeberg.

Men somsagt, er det JT du vil ha, hadde eg gått for K2, fått laga eit system med muffer på katten, slik at du kan skrue inn eit rør eller ein kat alt etter behov, og so betteriböjen til slutt.
Men reknar med andre som køyrer med JT kan kome med fysstehands-erfaringar, dette er den konfigen eg sjølv ville ha hatt når en går utifrå det lydmessige... :D

Lagt inn: 23 sep 2004, 13:59
av Trond N47
Trenger ikke kat på min 91 modell, har rake rør der den satt. Går glatt gjennom eu-kontrollen uten. En del mere bråk inne i kupeen med 3", samt litt vibrasjoner ved middels pådrag.

Lagt inn: 23 sep 2004, 20:47
av oddi N108
Trond N47 skrev:Trenger ikke kat på min 91 modell, har rake rør der den satt. Går glatt gjennom eu-kontrollen uten. En del mere bråk inne i kupeen med 3", samt litt vibrasjoner ved middels pådrag.
Okei, men følger det med et slikt rakt rør på effektanlegg fra speedparts?
Det med vibrasjoner er vel forskjellig fra bil til bil:)
mvh oddi

Lagt inn: 24 sep 2004, 08:17
av Trond N47
Tror 3" rørene er litt for store slik at det oppstår resonans ved middels
belastning, derav vibrasjonene. Det optimale hadde vært 2,75" for en
bil som ikke skal yte mer enn 300 hk. 2,5" er også et godt alternativ.
Med 3" er en ihvertfall sikret god kapasitet.

Rake rør forbi kat finner du som deler til eldre biler uten kat. Det første
jeg gjorde etter at jeg fikk min 91 modell var å kjøpe midtpotta til en
87-88 modell 9000 t, få bort de der kattegreiene :-x

Lagt inn: 24 sep 2004, 08:26
av Øyvind
Fy Trond ! . Tenk nå på miljøet og huf og huf ! :wink: