Arvet bestefars Saab trenger hjelp!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Saab 900i

Arvet bestefars Saab trenger hjelp!

Legg inn av Saab 900i » 22 sep 2004, 20:13

Hei, Har arvet bestefars og900 3-dørs bilen har gått 85.000km utrolig strøken, men det er selfølgelig en del problemer.
Bilen har en Automat som girer litt merkelig. Tenker på å sette inn en mauell kasse men kan ikke gjøre det selv. Er det dyrt å bytte kasse? Hvor kan jeg gjøre det billigst? Tenkte å kjøpe en 900 turbo dele-bil i sverige men er det kostbart og vanskelig å bygge den om til turbo med manuell kasse? Kan jeg melde meg inn i STCN uten å ha turbo?

Takk for alle svar/meninger!!

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 22 sep 2004, 20:33

Klart du kan bli medlem! (Ikke sant karer?)
Denne bilen din, hvordan er den? Årsmodell, tilstand osv.
Jeg antar at det er en 900i.
Jeg synes at en original Saab er en fin Saab... (Nå må ikke dere ombyggingsfrelste få meg langt opp i...) Om du kjøper skjørt og vinger, interiør og drivlinje vil du likevel ikke ha en ekte Aero, T16 eller hva det enn måtte være.
Hvis bilen er original, hel og pen synes jeg du bør prøve å bevare den. Sett gjerne på en original spoiler, fine felger osv. Men styr unna ting som gjør bilen til en bastard.
Når det gjelder automaten. Har du latt bilen få seg en liten service nå som du har overtatt den? Du kunne jo byttet litt væsker her og der (motorolje, GIRolje, kjøleveske/bremsevæske), byttet plugger og filter. Med litt flaks kan oljeskift på automaten gjøre underverker (er det nok olje på den? :!: ).
Tror det er Borg-Warner kasse i bilen din, og disse er kjent for å være gode.
Automat er bra. Såfremt du ikke har ambisjoner om å nå langt i motorsport vil du nok lære å sette pris på automaten. Jeg vet ikke hvor gammel du er. Men, tro meg, du vil ikke "tape" mye på å beholde automaten. 8)
Skulle det vise seg å være noe i vegen med girkassen, ville jeg fått tak i en byttekasse... 8)
Ikke bruk masse tid og penger på å gjøre bilen til noe den ikke er, da får du heller kjøpe Hjelle sin! :D
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Saab 900i

Legg inn av Saab 900i » 22 sep 2004, 20:52

Vel, hadde tenkt meg noen 19" gull BBS og stylingen fra eye Eye_Candy_Racing og spoiler fra the fast and the furious + lexus baklykter. :lol:

Vel siden det er min første bil kunne jeg tenke meg en manuell kasse og siden automaten virker sliten så tenkte jeg at det like gjerne kunne bli en manuell... Bilen er en M91 900i den var på Saab i desember i fjor har ikke kjørt mye siden..

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 22 sep 2004, 21:07

GRATUKERER med SAAB, og måtte du aldri bytte merke !!
Så klart du er velkommen i klubben med sugemotor, vi har det morro vi også. Når det gjelder automatkasse som girer rart er trikset å bytte olje og filter og kjenn om det bil bedre.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 sep 2004, 22:07

Saab 900i skrev:Vel, hadde tenkt meg noen 19" gull BBS og stylingen fra eye Eye_Candy_Racing og spoiler fra the fast and the furious + lexus baklykter. :lol:

Vel siden det er min første bil kunne jeg tenke meg en manuell kasse og siden automaten virker sliten så tenkte jeg at det like gjerne kunne bli en manuell... Bilen er en M91 900i den var på Saab i desember i fjor har ikke kjørt mye siden..
haha, om du vil ha opplegget i fysste del av posten din, selg SAAB-en og kjøpe ein BMW eller noko slikt... ;D

Ang bilen, det beste er som Øyvind seier å få bytta automatgirolja (få flusha systemet sidan det ligg ein del i converter også), og få bytta filter. Det har mykje å seie om den giriar merkelig. Uansett er det ein billig ting å gjere fysst, sett oppimot renovering. Sjekk at det er nok olje på kassa, og at den er raud og fin. Luktar det brent MÅ du ihvertfall bytte olje.

Ang. modifisering trur eg det greiaste er å få selt bilen og kjøpt ein turbobil, men no er då eg orginalfreak... ;D
Klart, skal du ha ein turbo kan du gjere det på den måten sidan bilen du har er i bra stand, men eg ville nok heller ha selt den og kjøpt meg ein ferdig turbo. Vert omtrent like billig om du må sette vekk jobben med motorbyttet og draging av ledningsnett osv.

Ang holdbarheita på kassa, altså automat, er det enkelte som påstår at det er meir holdbart enn manuell, og enkelte påstår det motsette. Eg trur det viktigaste er å vere nøye med oljeskifta på kassa, og køyrer en som folk trur eg en kan ha kasse lenge.

Og tilslutt, ja du kan verte medlemm sjølv om du har ein sugemotor, det er fysst og fremst det at du har ein SAAB som er det viktige.
Og du, du har ikkje bilder på bilen din?

Frode N220: Bilen er ikkje tilsalgs... 8)

Saab 900i

Legg inn av Saab 900i » 22 sep 2004, 22:46

Kommer aldri til å kjøpe en ¤#¤%"# bmw :chainsaw:
Tenker jeg bytter oljen i løpet av uken ,skal på bilferie i Danmark og da bør alt være i orden. Selv om jeg kunne tenkt meg en manuell kasse. (det er gøy å gire :D ) Når det gjelder Turbo er det vanskelig å fine eksemplarer som har gått under 250.000km og har 3-dører.

Takk for all hjelp så langt!
Når det gjelder styling er jo en liten spoiler og Super Aero felger et must!

Saab 900 i

Legg inn av Saab 900 i » 22 sep 2004, 22:52

Tror ikke jeg selger bilen. Den er jo ganske pen, nesten så fin at den ikke fortjener norske vinter veger. Men trenger en bil om vinteren og det er jo den den er i sit rette element! :D

Gjest

Legg inn av Gjest » 22 sep 2004, 22:55

Men trenger en bil om vinteren og det er jo den den er i sit rette element!
Ja, helt til den jævla :gun: salte-bilen kommer :-x

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 23 sep 2004, 07:47

Gratulerer med din første Saab!(Heretter kun kalt Bilen.) Må si mag enig med de gode rådene du har fått her, og så har jeg et lite et jeg også... Kom på det når rustbilen ble nevnt: Få sjekka om bestefar har antirustbehandlet Bilen. Dersom ikke er det en billi forsikring mot senere storutgifter, i alle fall dersom du skal ha den en stund, eller har tenkt å få noe for den når du skal selge! Glem turbo i denne Bilen, sats på å få til auto`n, bytt deretter dempere/fjærer og kanskje gjør noe fintuning på Bilens motor.... Og Hjelle, ALT er jo til salgs, bare prisen er rett... 8)
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 23 sep 2004, 08:42

SAAB 900 i:
Det er klart, monge av bilane som ligg ute har gått longt osv, men en må berre ha is i magan og vente på at ein bil som er gått rundt 100-150kkm og ellers ei i OK stand dukkar opp. For det gjer dei med faste mellomrom, enten her i Norge, eller aller helst i Sverige.

GunR:
Tja, kva byr du då? ;D
Nei, har hatt bra bud (les: der eg kunne ha tjent ca. 30kkr i frhold til det eg gav, og eg kjøpte ikkje den billigaste 900-en for å seie det slik) på bilen allereie, som eg har takka fint nei til.
Men klart, om du kjem med ein 9-5 Hirsch 305hk, då kan no vi starte å diskutere saken... :lol:

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 23 sep 2004, 09:02

Hjelle: Tror du hadde solgt ja, om du fikk heftig nok bud på kjerra...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 23 sep 2004, 11:17

Freshmaker skrev:Hjelle: Tror du hadde solgt ja, om du fikk heftig nok bud på kjerra...
Tja, mulig det, men då måtte budet ha vore betydelig betre enn det eg har fått til no... ;D

Børre N17
MAX BOOST
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 23 sep 2004, 13:40

Som Hjelle sier, få bytta olje og filter. Veldig viktig det! Min automat rulla 380.000 før den takket for seg, og 150.000 km av disse med BSR steg 1. Ikkenoe problem.
Men det skal sies at cabben min er en org US så den hadde ekstern oljekjøler også for automatkassa, ikke den vannkjøleren som sitter på norske utgaver.. Tror nok det hadde mye å si, spesielt siden jeg dro mye tung henger med den.

8)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Saab 900i

Legg inn av Saab 900i » 23 sep 2004, 14:20

Byttet olje og filter på både kasse og motor i dag. Nå girer den mye bedre!
En ting til: Kan jeg med i motor montere et sports-luftfilter sånn med bomull og olje? Har hørt at disse filterene er mye bedre mot sand og støv.
Gir jo også en liten effekt-økning :D

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 23 sep 2004, 19:44

Saab 900i skrev:Byttet olje og filter på både kasse og motor i dag. Nå girer den mye bedre!
En ting til: Kan jeg med i motor montere et sports-luftfilter sånn med bomull og olje? Har hørt at disse filterene er mye bedre mot sand og støv.
Gir jo også en liten effekt-økning :D
Flott det ordna seg.
Ang. filter er eg ikkje sikker på kor mykje du vil merke.
Eg sjølv kjøpte eit JR innsatsfilter, altså eit filter som sit i orginal filterboks. Merka ingen effektauke, men det vart ein smule feitare lyd av det oppe i registeret. Men so har en då fordelen av at en kan vaske det, og få "nytt" filter anytime.
Mulig det hadde vorte betre med eit konfilter, ihvertfall på min, men erfaringa mi er somsagt med innsatsfilter.

Svar