Side 1 av 1

Fjerne katalysator

Lagt inn: 24 sep 2004, 12:57
av tranceman N366
Har hørt at nye biler går gjennom EU-kontrollen selv om katalysator er borte.

Lurte på om jeg skulle ordne meg med et eksosanlegg uten katalysator da!

Hva sier menigheten til det???

Har en 9-5 2.0t m99

Lagt inn: 24 sep 2004, 13:00
av john n04
Du kan, og jeg mener kanskje, få problemer med Hc verdiene i eksosen. Bare kanskje. Ellers så tenker jeg på å gjøre det samme med min 900 SET -94

Lagt inn: 24 sep 2004, 14:53
av Øyvind
Hvis du ikke har trimmet bilen er det liten forskjell på effekt med og uten kata. Vet at noen får det godkjent uten kat, men det er jo ikke bra for miljøet [-X

katalystator

Lagt inn: 24 sep 2004, 16:16
av vallis
effekten blir bare litt bedre, ikke mye men for all del, ikke fjern katalysatoren, jeg gjorde det må min bil. en 90mod 900.
skulle ha bilen på eu-godkjenning i sommer å fikk store problem med de på grunn av co utslippet.
så anbefalles ikke...jeg måtte til med ny katalysator.

Lagt inn: 24 sep 2004, 17:51
av Hjelle, N6
Dokke som ropar om miljø, det er på kald motor katten virkar, når motoren er driftsvarm er det sjeldan virk i den.
Eit eksemplar er då Teknikkens Värld testa M78 99 Turbo vs. 9-3 Turbo (205hk-en), då TV hadde eit jubileum. Huska desverre ikkje årstal, men det er ikkje det som er poenget.
99:an hadde den værste CO-verdien som TV nokon gong hadde målt på sine testbilar, faktisk so sprengde den skalaen også når det gjaldt partikkelutslepp... :D Men, eg meinar på konklusjonen var at om 99:an hadde hatt kat. hadde desse verdiane vore lavare. På varm motor, altså når katten har begrensa effekt, var dette talet longt lavare.
Kan leite i arkivet, so kan dokke få eksakte tal på dette.

Lagt inn: 25 sep 2004, 05:04
av Kjetiln122
Tenkte å fjerne den på min ng900 -94 jeg også!
Men skal vente til etter EU godkjenning til våren!
Er jo bare å ta vare på den å sette den inn igjen hvis du må!

Lagt inn: 25 sep 2004, 12:43
av john n04
Katalysatoren virker IKKE når den er kald. KUN når den er varm.

Lagt inn: 25 sep 2004, 15:24
av AarnesenN313
Må si meg enig med -john n04- . Jeg har også lært at den kun virker når den er varm. Mystisk.....

Lagt inn: 25 sep 2004, 15:28
av Hjelle, N6
Dokke har selfølgelig heilt rett.
Må skuldast ei kortsluttning i hjerna her... :lol:
Forstår ikkje kva eg rota med der.
For når en skal måle CO på PKK (fks.) skal då det skje ved varm motor. so eg beklagar endå ein gong her.

Lagt inn: 25 sep 2004, 20:17
av LOH171
Kjøåp en racing-Cat? Det er vel det de fleste seriøse trimfirma lager programvare for allikevel?

Lagt inn: 26 sep 2004, 16:02
av 2r-e-rik
fyll katalisatoren med bensin å tenn på... da brenner filterene opp å da mister du ikke noe hk... men katalisatoren er jo fortsatt der :D
husk å ta den av før du tenner på.... :D

Lagt inn: 26 sep 2004, 16:11
av Hjelle, N6
Husk foressten på at ved arbeid med katten er det VELDIG lurt å ha på seg støvmaske slik at en ikkje pustar inn all driten som ligg i katten...

Lagt inn: 26 sep 2004, 22:24
av AarnesenN313
Det lureste må vel være å lage et rør som kan settes inn i steden for katten. Da kan man jo bare bytte tilbake til katten når man skal på eu el.l.
Tar ti min å bytte ...