Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
HappyCamper
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 51
- Registrert: 23 aug 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av HappyCamper » 27 sep 2004, 13:29
Topp-pakningen min svetter mer enn jeg liker

og jeg tenkte jeg skulle prøve å dra den til, for å se om den trutner litt.
I Haynes manualen står det at toppen skal dras til med 60 så 80 Nm + 90 grader. Når jeg nå skal dra til, hvor mange Nm er lurt å dra til med? Skal motoren være varm eller kald?
Motor B204L T25M 185hk
onkelalkohole

96 ng900 SE Turbo
-
john n04
- 2.0 bar

- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
-
Kontakt:
Legg inn
av john n04 » 27 sep 2004, 14:25
Toppen skal trekkes når den er kald.
Varmkjøres mellom hver trekking.
lawicel CanUsb, og Tech2!
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 27 sep 2004, 14:35
Du skal nok ikke dra dem så hardt. trolig er det den nye typen bolter i din bil, strekkbolter, og da ska de dras 40-60Nm + 90 grader. Dette gjelder også ettertrekking. Det kom en servicebullentin fra Saab der man skulle ettertrekke topplokkboltene på service, dette skal stå i servicehefte, ett ekstra stempel eller noe sånt.
-
john n04
- 2.0 bar

- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
-
Kontakt:
Legg inn
av john n04 » 27 sep 2004, 15:32
Stemmer det at det kom momentendring. Den kom i Dsember 1996.
Det var ikke annen type bolter, men nye moment, fordi tiltrekningen ikke var stabil med den kraftigere tiltrekningen. (kontrollert i WIS)
lawicel CanUsb, og Tech2!
-
HappyCamper
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 51
- Registrert: 23 aug 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av HappyCamper » 27 sep 2004, 19:07
Jeg skal bare dra til boltene, ikke ha av toppen. Tror jeg begynner med 60 Nm og fortsetter med 80Nm. Skal motoren varmkjøres imellom? Noen som har hatt av en slik topp?
onkelalkohole

96 ng900 SE Turbo
-
john n04
- 2.0 bar

- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
-
Kontakt:
Legg inn
av john n04 » 27 sep 2004, 19:39
MERK: Boltene vil løsne igjen med det kraftigere momentet. SAAB gir ikke ut en service bulletin uten videre. Bruk den siste tiltrekkings metoden så vil alt være greit.

lawicel CanUsb, og Tech2!
-
HappyCamper
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 51
- Registrert: 23 aug 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av HappyCamper » 27 sep 2004, 20:06
Ok jeg kjører 40, 60Nm
Det blir vel 40 Nm - varmkjøring - vente på kald motor og 60 Nm.
Takk for tipset!
onkelalkohole

96 ng900 SE Turbo
-
Øyvind
- 1,5 bar

- Innlegg: 466
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Øyvind » 27 sep 2004, 20:48
Forstår ikke hva du skal gjøre, boltene dine er dradd till med 80Nm + 90 grader. Det vil vel ikke hjelpe å prøve å dra till med 40Nm. Du må sikkert dra med 120Nm for å klare å rikke boltene. Noe jeg IKKE vil anbefale. Det er ikke prosedyre for ettertrekking på 16v topp fra saab. Lekker pakningen så bytt, det er i alle fall mit råd.
Og John 04 er du sikker på det med momentet, og gjelder det alle 16v toppene til saab ?? Ikke det at jeg ikke vil tro deg, men jeg vet jo ikke hvem du er .
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-
HappyCamper
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 51
- Registrert: 23 aug 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av HappyCamper » 28 sep 2004, 12:04
Forstår ikke hva du skal gjøre, boltene dine er dradd till med 80Nm + 90 grader. Det vil vel ikke hjelpe å prøve å dra till med 40Nm. Du må sikkert dra med 120Nm for å klare å rikke boltene. Noe jeg IKKE vil anbefale. Det er ikke prosedyre for ettertrekking på 16v topp fra saab. Lekker pakningen så bytt, det er i alle fall mit råd.
Har snakket med Saab og de har følgende prosedyre for ettertrekking:
Boltene må løsnes og trekkes til en etter en 40 - 60 Nm + 90 grader i oppgitt rekkefølge. Ingen varmkjøring imellom trekkene. Det stemmer altså at de har endret tiltrekkingsmomentene. Disse motorene er vistnok kjente for å svette mye fra oljeretur bak på høyreside av pakningen. Tenkte dette var verdt et forsøk, hvis ikke så er det bare å bytte pakning.
onkelalkohole

96 ng900 SE Turbo
-
Øyvind
- 1,5 bar

- Innlegg: 466
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Øyvind » 28 sep 2004, 13:21
Akkurat da forstår jeg ! Jeg har nettop skiftet toppakning og dradd til med "gammel" moment. Må vel da vurdere å løsne boltene Hmm. Vanskelig dette..
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-
john n04
- 2.0 bar

- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
-
Kontakt:
Legg inn
av john n04 » 28 sep 2004, 15:25
lawicel CanUsb, og Tech2!
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 28 sep 2004, 17:15
Øyvind skrev:Akkurat da forstår jeg ! Jeg har nettop skiftet toppakning og dradd til med "gammel" moment. Må vel da vurdere å løsne boltene Hmm. Vanskelig dette..
Det er ikke sikkert at dette er spesiellt bra for topplokksboltene, spesiellt om de er av den nye type, strekkbolter. Når du har dratt til med 80Nm og legger til 90 grader til blir dette veldig mye. Når jeg har kjort dette så har jeg stillt momentskralla på ca 140Nm, og når jeg da drar 90 grader, så "klikker" skralla før jeg kommer til 90 grader...
-
john n04
- 2.0 bar

- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
-
Kontakt:
Legg inn
av john n04 » 28 sep 2004, 19:42
Bra eller ikke. SAAB har endret momentet, og helt sikkert ikke uten grunn. Jeg velger å holde meg til deres anbefalinger.

lawicel CanUsb, og Tech2!