Side 1 av 1

Kjøp Saab 900 - 95-98modell

Lagt inn: 16 nov 2010, 21:40
av AJF
Hei

Har behov for en bil nr 3 i familien. Ettersom jeg tidligere har hatt en 9-3 som jegv ar meget godt fornøyd med, tenkte jeg nå å finne en saab 900 i prisklassen 15000-30000kr (sannsynligvis blir det uten turbo).

Noen her som har tips om hva som er vanlige feil på disse bilen når de har kjørt 150000-200000km. Noe spesielt jeg bør være obs på ved kjøp??

Re: Kjøp Saab 900 - 95-98modell

Lagt inn: 16 nov 2010, 21:54
av Aleks_

Re: Kjøp Saab 900 - 95-98modell

Lagt inn: 16 nov 2010, 22:12
av Ingvar N629
Tung og/eller slurende clutch og rust i fjærbein er de dyre gjengangerne du skal passe spesielt på. Ofte får clutchwiren skylda men så enkelt er det dessverre sjelden.

Re: Kjøp Saab 900 - 95-98modell

Lagt inn: 18 nov 2010, 13:41
av Øyvind N1563
Ver og obs på vannlekasje. Kan vera lurt å sjekka innanfor trekket i bagasjerommet om det er nåke fukt der. Har hatt mykje problem med det på min, men så har vel eg ikkje akkurat vore heldig med det bilkjøpet mitt

Re: Kjøp Saab 900 - 95-98modell

Lagt inn: 18 nov 2010, 13:53
av Ronny_N169
Siste årsmodell, -98 har hydraulisk clutch, det er ikke dumt.

Re: Kjøp Saab 900 - 95-98modell

Lagt inn: 18 nov 2010, 19:20
av AJF
Takker for svar sålangt:-) Om noen har flere tips tas de imot med stor takk!

Jeg er ikke medlem her så linken når jeg ikke :(

Re: Kjøp Saab 900 - 95-98modell

Lagt inn: 18 nov 2010, 20:34
av Ronny_N169
sitat fra link:
Kjøpsråd NG900:


Modellen ble produsert mellom 1994 og 1998.

Noen vanlige feil:
- Pikselfeil i SID.
- Rust i skjermene.
- Rust nederst på dører og bagasjeluke.
- Rust på fjærbein, noe som er dyrt å bytte.
- At girkassa er tung/vanskelig å få i gir kan bety at den begynner å bli sliten. Rammer som oftest 3. giret og revers.
- Sjekk at clutch fungerer som den skal. At den tar jevnt og ikke virker som om den henger litt. Prøv også å løs ut i 2. giret på flatmark, og kjenn etter om den tar ujevnt.
- Sjekk turboen for slark/om den er sliten
- Ulyd i drivakslinger

Og ellers så er det generelle ting som er verdt å sjekke på alle bruktbiler:
- Servicehefte
- Slitasje på førersetet, pedaler og/eller gulvmatte kan gi deg antydninger på om km-standen stemmer(feks sjeldent med utslitte gulvmatter og slitt hull i førersetet etter 30k km :wink: )
- Om støtdempere/fjærer er utslitte kan du sjekke ved å prøve å gynge bilen i hvert hjørne. Gyngingen skal stoppe relativt fort, gjør den ikke det kan det tyde på at disse er slitt og bør byttes.
- Sjekk at bremsene tar jevnt. Ved prøvekjøring så prøver du å bremse jevnt mens du slipper rattet, og kjenner etter om bilen drar til den ene eller andre siden.
- Sjekk at håndbrekket virker.
- Kan være greit å sjekke at oljenivået er der det skal være.
- Sjekk at knapper/brytere og slikt fungerer som det skal.
- Sjekk alt av lys
- Funksjonstest av klimaanlegget.
- Hvis mulig bør du prøve en kaldstart av motoren. Er den lettstartet? Hør etter ulyder og liknende.

Spytt gjerne inn kommentarer om du kommer på mer. Sikkert mye jeg har glemt. :)