Side 1 av 1

Skrikelyd

Lagt inn: 27 sep 2004, 17:03
av Kristian N70
For en stund siden fikk jeg en (u?)lyd i bilen. Når motoren er kald og turboen gir overtrykk (jo mer jo værre), så høres det ut som ei dårlig viftereim som skriker. Det er ikke turtallsavhengig, men så fort det blir overtykk så skriker det, og kun når motoren er kald og "mellomvarm".

Kjøpte ny turbo på SP (T03), og regnet med at lyden ville gi seg. Den turboen som satt der (TE05 12b :shock: ) var det ganske mye slakk i (ca 1,5mm) og 2 sprekker i avgasshuset og lakk olje, så den var godt moden for utskifting.

Nye pakninger ble selvfølgelig byttet.

Skrikelyden er der fortsatt, har etterdratt boltene på grenrør\turbo og de får jeg ikke strammet mer.

Kan det være at flensen på grenrøret skulle vært planet? Sprekk i grenrør ville vel ikke gitt en slik lyd?

Jeg har hittils ikke funnet eksoslekkasje, men det er litt vrient å få overtrykk samtidig som man står å glaner nede i motorrommet....

På trykksiden av innsuget er det også tett.

Olje: Hvis oljerøret inn til turbo hadde vært tett, ville oljelampa lyst da? (for høyt trykk?)

Olja har vært byttet 3 ganger på 11kkm, sist oljeskift ga heller ingen forandring på symptomet.

Misstenker ikke at det er noe tull med oljetrykket inn til turboen, det hadde vel gitt fler symptomer ganske fort.

Noen som har ideer eller meninger?

Skal ut å forske litt nå mens motoren er kald.

Kristian

Lagt inn: 27 sep 2004, 19:06
av Ronny_N169
Dumme spørsmål fra meg kanskje, men luftfilteret er vel ok? Oljelampa hadde ikke lyst om røret var tett. Det anbefales å bytte / rengjøre dette ved turbobytte. Om bilen går bra / lyden forsvinner ved varm motor så høres det jo ut som metall som ekspanderer og tetter. Uansett alltid greit å sjekke veivhusventilasjonen også.

Lagt inn: 27 sep 2004, 19:14
av Kristian N70
Hei, det er ikke lenge siden luftfilteret ble byttet. Hadde det vært noe galt her ville lyden vært uavhengig av varmen.

Bilen går helt fint når lyden er borte.

Var ute å kikka litt nå, kunne ikke kjenne at det "blåste" noe rundt grenrør\turbo\eksos.

Kristian

Lagt inn: 27 sep 2004, 19:26
av Ronny_N169
Kan vel være en sprekk i grenrøret da, men det blir gjerne litt hvitt der det lekker, Det at det "blåser" rundt kan godt være fra clutchen som snurrer, blir nok ikke helt tett der, det ser man jo om man har oljelekkasje der..

Lagt inn: 27 sep 2004, 20:50
av Øyvind
Kan det væer avlastningsventilen ( Dumpventilen) som spiller deg et puss ??

Lagt inn: 28 sep 2004, 07:15
av Kristian N70
Tankene har vært innom AV, men den blir vel ikke i stor grad påvirket av varme?

Lagt inn: 28 sep 2004, 07:34
av macgeier
Skrikelyd, hmmm, høres kjent ut.
Det kan være ventilen til vakumtanken som forsyner styringen av varmeapparatet. På OG900 sitten den helt til høyre i motorrommet i nærheten av hanskerommet.

Kontroll: når du stopper motoren, vent ett minutt, vri på hjulet for varme-apparatet, det skal da si "psss" når du skifter posisjon. Dette betyr at tanken/ventilen er tett.
På biler uten turbo vil det alltid være vacum, men på turbobiler vil denne tanken også utsettes for trykk, og HVIS enveis ventilen inn på tanken er defekt vil du få en skrikende lyd straks det blir turbotrykk og gjerne når motoren er kald (snakker av erfaring):)

Lagt inn: 28 sep 2004, 07:39
av Trond N47
Og så skal vel ikke motoren utsettes for overtrykk før den er kjørt varm, har jeg hørt.

Lagt inn: 28 sep 2004, 10:35
av Kristian N70
Trond N47 skrev:Og så skal vel ikke motoren utsettes for overtrykk før den er kjørt varm, har jeg hørt.
Sant det, men det er jo ikke alltid like lett....

Skal sjekke det med vakuumtanken, høres ut som at det kommer fra den kanten av motorrommet.

Takker!!

Kristian

Lagt inn: 29 sep 2004, 07:49
av Kristian N70
Kom til å tenke på en ting: Den vakuumtanken ligger i bagasjen på cabben, ikke plass foran pga ekstra forsterkninger.

Men kanskje ventilen sitter på samme stedet?

Lagt inn: 29 sep 2004, 08:51
av macgeier
Kristian N70 skrev:Kom til å tenke på en ting: Den vakuumtanken ligger i bagasjen på cabben, ikke plass foran pga ekstra forsterkninger.

Men kanskje ventilen sitter på samme stedet?
Nei, ventilen sitter på inngangen til vacumtanken.
Men, det kan være en sprekk i vacumslangen som går til vacumtanken, når gummien er kald kan lekkasjen høres ut som en skrikelyd, etterhvert som det blir varmt i motorrommet mykner gummien og lyden "forvinner".
Løsne slangen fra innsuget, bruk en sykkelpumpe eller lignede til å trykksette slangen, da vil du avsløre eventuelle lekksjer. Gjør dette også på alle andre vacumslanger i motor rommet.

Lagt inn: 29 sep 2004, 09:04
av Kristian N70
Den er god, bytta noen meter med slange her for en stund siden men hadde ikke nok til å bytte alt. Skal ta en sjekk.

Takker!

Lagt inn: 29 sep 2004, 11:19
av macgeier
Kristian N70 skrev:Tankene har vært innom AV, men den blir vel ikke i stor grad påvirket av varme?
Avlastningventilen kan også være en kilde til lyd. I USA kaller de denne for hooter valve :D
Hooter (fra clue): ugle, signalhorn, alarmhorn, signalfløyte, sirene
fabrikkfløyte, sirene.

Avlastningsventilen kan påvirkes av varme.

Lagt inn: 29 sep 2004, 11:34
av Kristian N70
Lyden fra AV er kjent. Høres omtrent ut som en doven promp når trykket er null. Membranet blir liggende å vibrere og lage lyd.

Den lyden jeg har er mye skarpere og høyere, akkurat som ei dårlig viftereim, men jeg skal sjekke AV også for å være sikker.

Kristian

Lagt inn: 03 okt 2004, 18:04
av Kristian N70
Fant feilen i dag, etter å ha sjekket ALT som kan lage lyd, hadde til og med av oljerøret inn til turbo for å se at det ikke var tett, fy faan for en møkkajobb, det er jo nesten ikke trangt..... plukka fra hverandre MV, alle vakuumslanger, IC og alle trykkrør, sjekka spjellhus, alt av pakninger osv...

Tenkte jeg helt tilslutt skulle sjekke bolta på grenrøret, de 6 første satt bra, men de to helt nærmest turboen... :-x ..den ene var løs og den andre var knekt tvers av.....jævla fint :angered: !
Strammet den som var igjen og da blei det iaf. stille!!!

Så hvis noen føler en sterk trang til å plukke ut den siste som sitter igjen i toppen og skru i ny skal du få låne bilen en varm sommersdag neste år!!
(Jeg gidder nemlig ikke å gjøre noe med det...)

Hilsen en sliten Kristian