Side 1 av 1

Trenger mer krefter

Lagt inn: 27 sep 2004, 18:57
av kenny n277
16v topp på 8v blokk?
Har en gammel 99 som jeg kjører rallycross med, savner litt hester og moment(mest moment), lurte litt på 16v da, om det kan passe på der, (kansje en 2,3 motor er tingen?) Sliter å med å få oljepumpen til å holde, de slutter å pumpe finnes det noe forsterket å få tak i? Tar de tips om effekt økning som finnes for neste år skal det gå fortere en konkurentene :D .

Lagt inn: 27 sep 2004, 19:17
av Ronny_N169
En 2,3 motor passer iof på kassa, men 2,3 motoren står mere oppreist, og du vil ikke få igjen panseret!. Men det går an å montere en veivaksel fra en 2,3 i en 2,0 motor (H-motor) + stempler og veivstaker fra en Golf!, tror fra en 1,8L motor. Her snakker vi da om sugmotorer. Søk litt på det svenske forumet for info. Ang. oljepumpa, så er det ett modellbytte i 85 på disse. Nye pumpa på gammel blokk fungerer bare en kort stund (dårlig erfaring selv der) :razz:

Lagt inn: 27 sep 2004, 21:41
av Øyvind
Det går ann å sett 16v topp på 8v motor, bare husk å bytte alle drevene på kamkjedet, også det nede på veivakslingen. Det er 1 tann mere på 16v drevet. Når det gjelder 9000 motor kontra 900 motor er blokken like, de er bare montert med forskjelling helling. Så du vill ikke få til å bruke innsuget. Problemet med 2,3 motor på 900 kasse er at veiva slår nedi girkassne. Har hørt rykter om at det går ann å snu boltene på ene rådelagret og slipe litt ut av girkassen så går det rundt.

Lagt inn: 30 sep 2004, 21:34
av kenny n277
Takker for svar, høres ut som jeg kan begynne å snekre litt i vinter da, :D .Må bare bestemme meg 2,0 eller 2,3, kan å overhale 8v min da, må se om jeg kan klare 200 hk i alle fall, ligger på 160 ca nå. Er det noen som sitter inne med noen lure tips, så tar jeg imot med takk,

Lagt inn: 30 sep 2004, 22:08
av skilpaddaN287
kenny skrev:Takker for svar, høres ut som jeg kan begynne å snekre litt i vinter da, :D .Må bare bestemme meg 2,0 eller 2,3, kan å overhale 8v min da, må se om jeg kan klare 200 hk i alle fall, ligger på 160 ca nå. Er det noen som sitter inne med noen lure tips, så tar jeg imot med takk,
uten turbo???

Lagt inn: 01 okt 2004, 14:34
av Gjest
Helt uten turbo, dobble 45 weber og en meget preppet topp fra en i sverige., det brøler å beveger seg greit men trenger mer.

Lagt inn: 02 okt 2004, 11:45
av folkrace kalle
har en komplette 2,5 16v saab rallycross motor med riktiga låden.
dubbla weber 55or og extraktor rør. alt lettad och balanserad.
justerad och bremsad med papper. riktig dødare.

Lagt inn: 07 okt 2004, 19:13
av kenny n277
Den hørtes gøy ut :D . snakker vel om mange kr her da for en sånn motor,

Lagt inn: 07 okt 2004, 19:17
av kenny n277
Det hørtes exstremt ut, men interesant. Hva får en i effekt i sånnt da..?? ville jo fått en killer 99 da, pris på sånt da?? maget masse :D