Side 1 av 1

ikke gnist på tennpluggene

Lagt inn: 25 jun 2003, 16:09
av Anders N95
Har et stort problem! Skal på ferie-tur på mandag med gutta, men sjølsagt så har saaben konka nå... :evil: Det er en 86' 900 T-8. Det virker som den får altfor mye bensin. Den er sur, vil ikke starte, tennpluggene ser ut som de har vært på badetur, og den tenner ikke på alle sylindere!! Hvordan får man stillt ned suppe-materen? Har merket at den har brukt veldig mye suppe i det siste også-- Alle svar mottas med takk!!

Som sagt:HJEELP!

Lagt inn: 25 jun 2003, 19:49
av Børre N17

Lagt inn: 25 jun 2003, 23:51
av roar n135
prøv å bytte tennplugger+ledninger+fordelerlokk+rotor.
hjelper ikke dette kanskje dysene er litt gåen.
har vert borti samme problemet selv holdt på et halvt år for å finne ut. skrur kun selv setter ikke bilen på verksted.
eller se etter for løse ledninger.

Lagt inn: 26 jun 2003, 11:17
av Anders N95
roar n135 skrev:prøv å bytte tennplugger+ledninger+fordelerlokk+rotor.
hjelper ikke dette kanskje dysene er litt gåen.
har vert borti samme problemet selv holdt på et halvt år for å finne ut. skrur kun selv setter ikke bilen på verksted.
eller se etter for løse ledninger.
Tennplugger, nesten nye. Pluggledninger, kjøpt forigårs. Fordelerlokk, ca et halvt år. Men vet ikke helt med rotoren. HVor dyr er den egentlig? Cluet er at jeg ikke får start på kjerra. Det virker egentlig som om den får for mye benzin. En kamerat la fram en teori om kaldstarts-dyse. Han så en ledning nede i der som ikke var original som gikk til denne. Det betyr at den alltid får for mye bensin=bruker mye... :evil: Noen som har vært borti den før?

Lagt inn: 26 jun 2003, 12:51
av Kristian N70
I fremkant av motoren din sitter det en tempføler som styrer denne dysa, den har kødda mye på endel biler, napp ut ledninga og prøv. Hvis denne er gåen vil kallstartsdysa stå og sprute hele tiden. Selve føleren er dyr, ca 7-800 kr. Det er veldig vanskelig å måle seg frem til om den er gåen, på SAAB verksted byttes denne ved mistanke om feil.

Det kan jo også være luftmengdemålerern som har hengt seg opp på en eller annen måte, sitter sammen med luftfilteret, overkant.

Lykke til!

Lagt inn: 26 jun 2003, 16:32
av Anders N95
Kristian N70 skrev:I fremkant av motoren din sitter det en tempføler som styrer denne dysa, den har kødda mye på endel biler, napp ut ledninga og prøv. Hvis denne er gåen vil kallstartsdysa stå og sprute hele tiden. Selve føleren er dyr, ca 7-800 kr. Det er veldig vanskelig å måle seg frem til om den er gåen, på SAAB verksted byttes denne ved mistanke om feil.

Det kan jo også være luftmengdemålerern som har hengt seg opp på en eller annen måte, sitter sammen med luftfilteret, overkant.

Lykke til!
Nøyaktig hvor sitter tempføleren?? Venstre side, litt framfor sikringsboksen?...med andre ord ret ved siden av APC boksen? Eller helt framme? :) Takk for svar!!

Lagt inn: 27 jun 2003, 21:43
av Kristian N70
Sitter på motorblokka, fremme ved radiatoren hvis du skjønner... Husker ikke om den sitter i toppen eller blokka. Er vel 2 ledninger som går ned til den.

Lagt inn: 28 jun 2003, 18:37
av Anders N95
Kristian N70 skrev:Sitter på motorblokka, fremme ved radiatoren hvis du skjønner... Husker ikke om den sitter i toppen eller blokka. Er vel 2 ledninger som går ned til den.
eh... er det samme bil vi har?? Hvordan ser føleren ut? Masse duppeditter nedi der med to ledninger.. :? Hvor går ledningene? Den nekter fortsatt å gå..

Lagt inn: 28 jun 2003, 20:05
av Anders N95
Anders95 skrev:
Kristian N70 skrev:Sitter på motorblokka, fremme ved radiatoren hvis du skjønner... Husker ikke om den sitter i toppen eller blokka. Er vel 2 ledninger som går ned til den.
eh... er det samme bil vi har?? Hvordan ser føleren ut? Masse duppeditter nedi der med to ledninger.. :? Hvor går ledningene? Den nekter fortsatt å gå..
Og hvis jeg napper ut de ledningene så må jeg vel koble disse sammen? eller? er helt løk på elektronikk...

Lagt inn: 28 jun 2003, 21:21
av Rune N35
Det skal være en helt vanlig kabelsko med èn ledning, sitter foran på blokka, hvis du ser rett ned rett foran toppen, rett i nærheten av slangen som kommer ut av motoren og går til radiatoren..Alt hadde vært så mye enklere med et bilde..