Side 1 av 1

Ny bil!

Lagt inn: 08 okt 2004, 20:38
av Petter_N261
Det begynner å bli jævlig fullt i gården etter at jeg var avgårde i ettermiddag og kjøpte en 1984 T16 med 280' på telleren og 225 gamper under huven (iflg selger, da..).
Har en stor jobb foran meg ettersom girkassa har reist hjem til Jesus, men veit at dette ikke er en ukjent skavank på gamle Saaber :wink:

Ååh, det er så deilig å være Saab-idiot :D

grattis!!!

Lagt inn: 09 okt 2004, 06:34
av Petter 900 T
grattis!!!

Ikke fortell kjerringa hvor mange biler jeg har, tror det er 4 som er hemmelige :idea:

At gearkasser tar harakiri er normalt for oss gutta med ekte bil. Var så heldig å få kjøpt en Kokill-kasse av Gul 900, tusen takk!

Etter en kosekveld hos Jørgen skal den nedi Gatebilen. :D

(selv solen har flekker)

Lagt inn: 09 okt 2004, 09:49
av Petter_N261
Hvor vanskelig er det å bytte girkasse egentlig?
Har aldri gjort det før, og har en anelse om at det kan være lurt å sette det bort til noen med bedre peiling. Har bestilt "Saab 900 16 Valve Service Manual" (ISBN 0837603137), men regner med at detta blir tøft.

Bilen var så fin (bare nuller på siste PKK), og motoren maler som en katt, så jeg klarte ikke la være :)

Lagt inn: 09 okt 2004, 12:48
av Mortimer-N18
Ikke vanskelig å bytte gikasse. Det tar deg en dag, og du lærer en del samtidig :) Dette må gjøres:

1: Fjern alle vakuum, vanntilkoblinger og servotilkoblinger på motoren. Det er da varmeapparat, radiator og servopumpe. Servopumpa er ikke så vanskelig. Bare splitt det røret med skjøten over høyre motorfeste og returslangen under på pumpa. Om du ikke får av returslangen med en gang så er den lettere å ta av når du har fått heist opp motoren en del. Da ser du hvilken slange det er og. Det er da bare de vakuumslangene som går i fra motoren og et annet sted i motorrommet du trenger å ta av.. (til kullkanister, dashbord og reservoartank)
2: Ta ut clutsjen mens du har trykk på systemet..
3: Løsne giroverføring, ta av speedometervaier og gassvaier.
4: Sett bilen på bukker foran og løsne øvre bærekule på begge sider. Løsne slangeklemma på indre drivknuten og dra ut drivakslene av girkassa. (vet at mange mener en er nok, men dæggærn å mye lettere det går når begge er ute :) )
5: Løsne motorfestene og heis ut motoren. Du må nå bare passe på at giroverføringen ikke henger med oppover, sørg for å dra ut akselen før du løfter for mye. (sett girkassa i 2. gir og spaken i 3. så detter den ut rimelig lett.)

Da har du tatt ut hele klumpen og kan splitte girkasse og motor. Det er masse skruer som fester motoren i girkassa. Fjern disse og du får splittet den greit. Pass på når du setter på ny kasse at du griser inn begge sider av den nye pakningen med pakningssilikon.. Det er lett å få lekkasje hvis du ikke bruker silikon her.. (snakker av erfaring.. :oops: :roll: )

Du har motor ute i løpet av et par timer hvis du ikke har gjort dette før, og det tar deg en time eller to å splitte klumpen og sette det sammen igjen med ny kasse, og så er det et par tre timer å putte hele morroa tilbake i bilen :)

Så er det bare å hygge seg med ny kasse og ny bil :)

God tur! :D

Lagt inn: 09 okt 2004, 13:53
av KongerudN344
Dette er ikke noe problem å gjøre selv!! Har selv byttet fire girkasser på min og900. Og første gangen kunne jeg INGENTING og vi brukte vel et par helger tror jeg. Hvis alt går som det skal så er det gjort på to tre timer å få ut motoren. Men min erfaring er at det gjør det aldri, er alltids en skure som sitter fast eller noe man ikke tenker på sonm skjærer seg.

Når det gjelder drivaksler ville jeg absolutt skrudd dem ut begge to... Pleier å løsne navene og dra alt ut jeg, mye enklere å få både motoren ut og inn. Og i tillegg så er risikoen for å ødelegge en driaksel mye mindre... og det er dyrt, snakker av erfaring :-x

Men mitt tips er å ta utfordringen og har du rep.boka så er det en flott mulighet til å lære kjempe masse....

Lykke til!!!