T?r noen ta denne .... ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

saab900t16v

Tør noen ta denne .... ?

Legg inn av saab900t16v » 09 okt 2004, 14:40

Hei

Magnetventilen på min saab 900 Turbo 16v klikker som "gal" ved alle turtall. Men .... i det jeg trykker på bremse pedalen* stopper klikkingen!?

Har sjekket for lekasjer men ikke grundig nok?

*Det virker som om bremselys kontakten

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 okt 2004, 14:50

Sjekk at MV er OK ved å måle motstanden mellom kontaktene (straum), sjekk at du har 12V fram til MV og sjekk til slutt at du kan blåse og suge i W og C men ikkje i R. Huskar ikkje kor monge ohm du skal ha imellom kontaktene på straumtilkoplinga (du måler sjølvsagt motstanden når straumkontakta er ute), men meinar på det skal være 10ohm +/- 1.

Når det gjeld bremselyskontakta kan det vere ein ide å sjå om du har OK kontakt der, om du fks. har overslag eller dårlig kontakt på annan måte vil denne ligge å kopple inn heile tia.

Lykke til!

Gjest

Legg inn av Gjest » 09 okt 2004, 15:15

Takk for svar

JA, jeg får ta noen mer grunnleggende tester/kontroller for å avgrense problemmet. Håper det ikke er et "sykt" el. problem p.g.a sammenhengen mellom bremse kontakt og tikking fra MV ...

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

tikking

Legg inn av Petter 900 T » 10 okt 2004, 01:28

hadde samme problem. Det er riktig at den slutter å tikke når du bremser, da åpner ventilen og du har kun grunntrykk når du bremser. Bra ved venstrebremsing!

Byttet APC boks, alt ok.
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

SAAB900T61V

Legg inn av SAAB900T61V » 10 okt 2004, 14:21

Uff........

Høres dyrt ut
Har sjekket hos Speedpart's, ikke i vare utvalget
Hvor får man ny/brukt og hva betalte du?

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 10 okt 2004, 14:24

det er veldig menge som har en APC bok liggende.. den får du kjøpt av noen på forumet for ikke store summen!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Send meg en mail,

Legg inn av Petter 900 T » 10 okt 2004, 14:29

Send meg en mail, redline@c2i.net.

Bor du i Oslo-området kan du få prøve en boks av meg. :D

Hvis ikke, legg ut hvor du bor, sikkert noen i nærheten av deg som kan låne deg en boks du kan prøve.

Her i kubben gjør vi så godt vi kan for å hjelpe hverandre 8)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

SAAB900T16V

Legg inn av SAAB900T16V » 10 okt 2004, 15:02

Jeg har surfet på internet og funnet denne løsningen på denne WEB siden

Men har noen hørt om denne ventilen før?

http://www.thesaabsite.com/900old/900&79to94faqs.htm

"I have a Turbo model and something in the engine makes a loud clicking noise until I press the brake pedal. What is this noise?

A loud clicking noise that sounds like it is coming from the radiator area is caused by a switch that is located above the clutch pedal inside the car. This switch is called an Turbo pressure switch. It is a safety switch designed to prevent engine damage. The noise in the engine compartment is created by the APC solenoid which is located just above and to the right of the Radiator. The correct repair is to replace the Over pressure switch."

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 okt 2004, 15:07

SAAB900T16V skrev:Jeg har surfet på internet og funnet denne løsningen på denne WEB siden

Men har noen hørt om denne ventilen før?

http://www.thesaabsite.com/900old/900&79to94faqs.htm

"I have a Turbo model and something in the engine makes a loud clicking noise until I press the brake pedal. What is this noise?

A loud clicking noise that sounds like it is coming from the radiator area is caused by a switch that is located above the clutch pedal inside the car. This switch is called an Turbo pressure switch. It is a safety switch designed to prevent engine damage. The noise in the engine compartment is created by the APC solenoid which is located just above and to the right of the Radiator. The correct repair is to replace the Over pressure switch."
Turbo pressureswitch er vel det same som bremselyskontakta?

Gjest

Legg inn av Gjest » 10 okt 2004, 15:19

Hvis du følger følgende link ser det ut til å være mer en en enkelt strømbryter .......

http://www.thesaabsite.com/900old/c900turbo.htm#

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 okt 2004, 15:49

Anonymous skrev:Hvis du følger følgende link ser det ut til å være mer en en enkelt strømbryter .......

http://www.thesaabsite.com/900old/c900turbo.htm#
Finn ingenting på den sida som heiter Turbo pressureswitch...

Det er trykkvakta om det er delenummer 8594632 "Turbo Over-boost switch" du meinar. Den sit oppe i dashbordet, og om det var den ville du enten ha fått ein solid kutt i trykket, evt. hadde du høyrt ei kraftig susing ifrå dashen.
Ein måte å eliminere det på er å plugge vacuumslangen som går inn i bilen til turbotrykksmålar osb. Den sit på innsuget og går inn i bilen som sagt, men eg trur det er å gå inn på eit blindspor.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

ting

Legg inn av Petter 900 T » 10 okt 2004, 16:39

trykkvakta har ikke noe med klikkelyden å gjøre, trykkvakta tar strømmen til dysene, eller var det tenninga?

Uansett, så er bremselysbryter og trykkvakt 2 forskjellige ting.

Bytt APC, 99% sikker på at problemet er der.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

SAAB900T26V

Legg inn av SAAB900T26V » 10 okt 2004, 17:44

Jeg legger feil søkingen på hylla inn til videre da "problemet" viser seg å være periodisk dvs. 1 av 2 ganger tikker det i MV når jeg starter motoren. Tikking forsvinner av seg selv etter min. 10 min. kjøring......

Ser også at APC boksen min er 2 år nyere en bilen min.......

Jeg får drive litt "slektsgranskning" på bilen min ;-)

Har muligens funnet en brukbar APC hos rosnes.bilopphuggeri@c2i.net

Denne "turbo overtrykks sensoren" er ganske dyr også 225$
Typisk mer en 2.500 norske..

PS! Litt SAAB "porno" For de med en SAAB 900 94- :P

http://www.lehigh.edu/~cak7/Saab.html

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 10 okt 2004, 19:52

Om du bor i nærheten av "rosnes.bilopphuggeri" ved Halden kan du gjerne få prøve deg litt frem med deler fra garasjen min. Har det meste liggende, APC-boks, trykkgiver, knakkesensor og trykkvakt. Bor selv i Skjeberg. Ellers sjekk tilkoblinga til knakkesensoren + ledningen + tiltrekkingsmomentet av denne, kan gi slike problemer. Men også om du har slitte ventilstyringer eller registerkjede så kan knakkesensoren reagere på dette

Brukeravatar
Jens P. N024
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Ja

Legg inn av Jens P. N024 » 11 okt 2004, 10:25

Høres ut som jordingsfeil spør du meg........ikke uvanlig på magnetventil.
Ge mig en gammal Saab 99:a......

Svar