T?r noen ta denne .... ?
Moderator: Moderatorer
Tør noen ta denne .... ?
Hei
Magnetventilen på min saab 900 Turbo 16v klikker som "gal" ved alle turtall. Men .... i det jeg trykker på bremse pedalen* stopper klikkingen!?
Har sjekket for lekasjer men ikke grundig nok?
*Det virker som om bremselys kontakten
Magnetventilen på min saab 900 Turbo 16v klikker som "gal" ved alle turtall. Men .... i det jeg trykker på bremse pedalen* stopper klikkingen!?
Har sjekket for lekasjer men ikke grundig nok?
*Det virker som om bremselys kontakten
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Sjekk at MV er OK ved å måle motstanden mellom kontaktene (straum), sjekk at du har 12V fram til MV og sjekk til slutt at du kan blåse og suge i W og C men ikkje i R. Huskar ikkje kor monge ohm du skal ha imellom kontaktene på straumtilkoplinga (du måler sjølvsagt motstanden når straumkontakta er ute), men meinar på det skal være 10ohm +/- 1.
Når det gjeld bremselyskontakta kan det vere ein ide å sjå om du har OK kontakt der, om du fks. har overslag eller dårlig kontakt på annan måte vil denne ligge å kopple inn heile tia.
Lykke til!
Når det gjeld bremselyskontakta kan det vere ein ide å sjå om du har OK kontakt der, om du fks. har overslag eller dårlig kontakt på annan måte vil denne ligge å kopple inn heile tia.
Lykke til!
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
tikking
hadde samme problem. Det er riktig at den slutter å tikke når du bremser, da åpner ventilen og du har kun grunntrykk når du bremser. Bra ved venstrebremsing!
Byttet APC boks, alt ok.
Byttet APC boks, alt ok.
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Send meg en mail,
Send meg en mail, redline@c2i.net.
Bor du i Oslo-området kan du få prøve en boks av meg.
Hvis ikke, legg ut hvor du bor, sikkert noen i nærheten av deg som kan låne deg en boks du kan prøve.
Her i kubben gjør vi så godt vi kan for å hjelpe hverandre
Petter
Bor du i Oslo-området kan du få prøve en boks av meg.

Hvis ikke, legg ut hvor du bor, sikkert noen i nærheten av deg som kan låne deg en boks du kan prøve.
Her i kubben gjør vi så godt vi kan for å hjelpe hverandre

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
Jeg har surfet på internet og funnet denne løsningen på denne WEB siden
Men har noen hørt om denne ventilen før?
http://www.thesaabsite.com/900old/900&79to94faqs.htm
"I have a Turbo model and something in the engine makes a loud clicking noise until I press the brake pedal. What is this noise?
A loud clicking noise that sounds like it is coming from the radiator area is caused by a switch that is located above the clutch pedal inside the car. This switch is called an Turbo pressure switch. It is a safety switch designed to prevent engine damage. The noise in the engine compartment is created by the APC solenoid which is located just above and to the right of the Radiator. The correct repair is to replace the Over pressure switch."
Men har noen hørt om denne ventilen før?
http://www.thesaabsite.com/900old/900&79to94faqs.htm
"I have a Turbo model and something in the engine makes a loud clicking noise until I press the brake pedal. What is this noise?
A loud clicking noise that sounds like it is coming from the radiator area is caused by a switch that is located above the clutch pedal inside the car. This switch is called an Turbo pressure switch. It is a safety switch designed to prevent engine damage. The noise in the engine compartment is created by the APC solenoid which is located just above and to the right of the Radiator. The correct repair is to replace the Over pressure switch."
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Turbo pressureswitch er vel det same som bremselyskontakta?SAAB900T16V skrev:Jeg har surfet på internet og funnet denne løsningen på denne WEB siden
Men har noen hørt om denne ventilen før?
http://www.thesaabsite.com/900old/900&79to94faqs.htm
"I have a Turbo model and something in the engine makes a loud clicking noise until I press the brake pedal. What is this noise?
A loud clicking noise that sounds like it is coming from the radiator area is caused by a switch that is located above the clutch pedal inside the car. This switch is called an Turbo pressure switch. It is a safety switch designed to prevent engine damage. The noise in the engine compartment is created by the APC solenoid which is located just above and to the right of the Radiator. The correct repair is to replace the Over pressure switch."
Hvis du følger følgende link ser det ut til å være mer en en enkelt strømbryter .......
http://www.thesaabsite.com/900old/c900turbo.htm#
http://www.thesaabsite.com/900old/c900turbo.htm#
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Finn ingenting på den sida som heiter Turbo pressureswitch...Anonymous skrev:Hvis du følger følgende link ser det ut til å være mer en en enkelt strømbryter .......
http://www.thesaabsite.com/900old/c900turbo.htm#
Det er trykkvakta om det er delenummer 8594632 "Turbo Over-boost switch" du meinar. Den sit oppe i dashbordet, og om det var den ville du enten ha fått ein solid kutt i trykket, evt. hadde du høyrt ei kraftig susing ifrå dashen.
Ein måte å eliminere det på er å plugge vacuumslangen som går inn i bilen til turbotrykksmålar osb. Den sit på innsuget og går inn i bilen som sagt, men eg trur det er å gå inn på eit blindspor.
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
ting
trykkvakta har ikke noe med klikkelyden å gjøre, trykkvakta tar strømmen til dysene, eller var det tenninga?
Uansett, så er bremselysbryter og trykkvakt 2 forskjellige ting.
Bytt APC, 99% sikker på at problemet er der.
Petter
Uansett, så er bremselysbryter og trykkvakt 2 forskjellige ting.
Bytt APC, 99% sikker på at problemet er der.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
Jeg legger feil søkingen på hylla inn til videre da "problemet" viser seg å være periodisk dvs. 1 av 2 ganger tikker det i MV når jeg starter motoren. Tikking forsvinner av seg selv etter min. 10 min. kjøring......
Ser også at APC boksen min er 2 år nyere en bilen min.......
Jeg får drive litt "slektsgranskning" på bilen min
Har muligens funnet en brukbar APC hos rosnes.bilopphuggeri@c2i.net
Denne "turbo overtrykks sensoren" er ganske dyr også 225$
Typisk mer en 2.500 norske..
PS! Litt SAAB "porno" For de med en SAAB 900 94-
http://www.lehigh.edu/~cak7/Saab.html
Ser også at APC boksen min er 2 år nyere en bilen min.......
Jeg får drive litt "slektsgranskning" på bilen min

Har muligens funnet en brukbar APC hos rosnes.bilopphuggeri@c2i.net
Denne "turbo overtrykks sensoren" er ganske dyr også 225$
Typisk mer en 2.500 norske..
PS! Litt SAAB "porno" For de med en SAAB 900 94-

http://www.lehigh.edu/~cak7/Saab.html
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Om du bor i nærheten av "rosnes.bilopphuggeri" ved Halden kan du gjerne få prøve deg litt frem med deler fra garasjen min. Har det meste liggende, APC-boks, trykkgiver, knakkesensor og trykkvakt. Bor selv i Skjeberg. Ellers sjekk tilkoblinga til knakkesensoren + ledningen + tiltrekkingsmomentet av denne, kan gi slike problemer. Men også om du har slitte ventilstyringer eller registerkjede så kan knakkesensoren reagere på dette
- Jens P. N024
- 1.2 bar
- Innlegg: 222
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Ja