Side 1 av 1

tomgangsfusk og bensinforbruk

Lagt inn: 09 okt 2004, 14:53
av andreseverin
Hei,

min 88 t16 med 77k miles har begynt å tulle med tomgangen. Den kan starte og gå fint en stund, så plutselig faller tomgangen til rundt 400 og APC/turbomåleren drar den opp igjen til vel 1500rpm så faller den igjen og så har men det gående... Har skiftet plugger, fordeler og rotor. Olje er nettopp skiftet. Mortimer hjalp meg med slakk kamkjede i fjor, men bråket er tilbake igjen spesielt når jeg slipper gassen...ødelagt kjedestrammer? feil motorolje? (10w-60?)

Eksosen blir svart og lukter bensin når turtallet er nede på 4-500 og vanlig når den øker. Bilden kan også virke litt svakere ved igangsetting. Dersom jeg legger litt trykk på gassen stabiliseres tomgangen på rundt 1000rpm. Forbruket svinger mellom 1,2 og 2ltr/mil. Jeg er ingen kløpper med mekking og skulle gjerne satt bilen bort for en stund til den ble friskmeldt...svart 3dørs med beige skinninteriør i oslo. Vurderer også evt. å selge. Den er rustfri, nye dører og noe nytt i forstell...Rustfri garanti fra SLITU Karrosseriverksted...

Litt lei, men utrolig fin bil om den bare hadde fungert hele tiden...den trenger nok litt bedre dempere for den svinger litt tregt.../virker litt tung.

ring 92628668 eller mail andre@carls-cars.com om du vet hva dette kan være...

takk!

Carl*s Cars #9 er i butikken....

Lagt inn: 09 okt 2004, 17:50
av Hjelle, N6
Korleis er vacuumet då?

PS. Spør du på forum, får du svar på forum. DS.

Lagt inn: 09 okt 2004, 18:44
av harald rex
Er interessert i å kjøpe bilen hvis du skal selge....
send meg en e-post på : harald_v_rex@msn.com :)

Lagt inn: 09 okt 2004, 20:51
av Lauken
Har det same problemet svart røyk når turtallet er lågt. Eg brukar også meir bensin enn vanleg. Har ikkje målt forbruket men veit at den brukar meir. :?

Litt fortvila men seljer ikkje Saaben :wink:

PS:M90 og900t16 8)

Lagt inn: 09 okt 2004, 22:09
av TBiel
Kan være luftmassemåleren (LMM, eng. AMM), se linken for videre info:

http://68.18.183.18/tuneup_folder/amm.htm

Mvh

TBiel, Hamar

Lagt inn: 10 okt 2004, 14:14
av Lauken
????? Blei ikkje noko klokare... :?
Er det dyrt å fikse på eit verksted?
Kan man byte målaren sjølv?

Lagt inn: 10 okt 2004, 15:16
av TBiel
Dumt at mye av DIY stoffet for Saab på nettet er på engelsk.
Det er en sikker måte å teste LMMen på, og det er å prøve med en annen man vet er i orden. Den er lett å bytte, ihvertfall på en 9000.

Mvh

TBiel, Hamar

Lagt inn: 10 okt 2004, 15:20
av Hjelle, N6
TBiel skrev:Dumt at mye av DIY stoffet for Saab på nettet er på engelsk.
Det er en sikker måte å teste LMMen på, og det er å prøve med en annen man vet er i orden. Den er lett å bytte, ihvertfall på en 9000.
Er lett som ein plätt å skifte på 900 også.
Men når en driv med å byttar LMM so må en ha ein LMM der dei 3 siste siffera i delenummeret er like slik eg har forstått det.

Lagt inn: 11 okt 2004, 10:11
av Gjest
Men hvis luft masse måleren er ødelagt er det også normalt at det kommer svart eksos?

Lagt inn: 11 okt 2004, 11:01
av TBiel
Svart røyk pga motoren får for mye bensin kan være et tegn på gåen LMM.
Andre typiske tegn er at motoren ved kaldstart svinger mellom 12-1400 rpm og veldig lavt turtall. Vanligvis er det LMM med siffer som slutter på 005 det dreier seg om.

Mvh

TBiel, Hamar