feil på ESP, 9-5 est 2007 2,3 biopower

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
savicevic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

feil på ESP, 9-5 est 2007 2,3 biopower

Legg inn av savicevic » 01 mar 2011, 20:04

Jeg har hatt min bil på Saabverkstedet i Årjang i Sverige idag, etterhvert som jeg har fått erfare et tvilsomt verksted. De skiftet bremseklosser og skiver foran, i tillegg satte de inn noe fett på rattstangen pga noe knarkelyd fra rattet.

Jeg oppdaget umiddelbart da jeg startet bilen og skulle reise tilbake til Oslo, at funksjonen "esp off" lyste i displayet. Jeg forsøkte naturligvis å trykke på ESP-knappen for å forsikre meg at den ikke stod i avposisjon men varselet lyser kontinuerlig.

Jeg tok kontakt med de på verkstedet og de tok et raskt søk uten å finne ut noe spesielt galt, og de sa jeg skulle komme tilbake hvis det ikke bedret seg, dette var på tampen av dagen og alle mekanikerne var på vei hjem eller hadde allerede gått hjem. Jeg vendte deretter hjemover, og det tok ikke lang tid før varselet "esp off" dukket opp i displayet igjen.

Er det noen som har peiling på hva som kan ha skjedd her. Jeg kan vanskelig se for meg at dette ikke har sammenheng med jobben de gjorde på bilen min i dag, jeg har i hvertfall aldri sett varselet tidligere.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: feil på ESP, 9-5 est 2007 2,3 biopower

Legg inn av Paradigm N558 » 01 mar 2011, 20:20

Kan være at de har tullet litt med elekronikken når de smurte rattet, det står en rattutlagsmåler der "en plass", den er rimelig selvforklarende, men om det har blitt vakkelkontakt der, så tror jeg vi ser på en mulig feilkilde.

Må uansett leses ut med Tech II, noe som burde være lett for et hvert verksted som har en slik, + at feilen er til stedet.

Du kan også ta av batteripolen i 20 sekunder og la ting resette seg, om det aldri kommer tilbake, er det nok bare noe snaggs.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Svar