Side 1 av 1

Høg tikkelyd i motor...

Lagt inn: 09 okt 2004, 23:41
av Lars_N289
Hei! Eg høyrer ein høg tikkelyd etter kvar gong eg har gjett på litt gass, alstå over 2500omd. slik at turboen er inne. Den kjem tydleg fram når eg trykker inn clutchen etter pådrag. Den varer i ca.3-10 sek, alt etter kor hardt eg har køyrt. Kva kan dette vere? Er det turboen som byrjar å seie takk for seg?? Bilen er forresten ein t8 -86

Lagt inn: 11 okt 2004, 07:48
av Øyvind
Slik lyd har jeg hørt før .... det kalles vel lagerbank.

Lagt inn: 11 okt 2004, 16:00
av Lars_N289
hmmm, så du er sikker på at det ikkje er turboen som lagar denne lyden??

Lagt inn: 11 okt 2004, 18:12
av Ronny_N169
Ventiltikking?, justert dem i det siste

Lagt inn: 11 okt 2004, 18:34
av Sølvberg
kan altids få låne en turbo om du trur det e den som gjer det....
det kan jo og tenkast at du har vore uheldig med et lager då du over halte motoren... går ut i frå at du byte alle lagera........

Lagt inn: 12 okt 2004, 07:26
av Øyvind
Er ikke sikker på noen ting, men jeg har nettop kjørt en saab med lagerbank. Det var akkurat samme symptomene. Banking akkurat når man slipper gassen ved over middels pådrag og lyden blir borte etter noen sekunder. :cry:

Lagt inn: 12 okt 2004, 10:07
av macgeier
Bare for å sitere fra en diskusjon rundt kamkjede, kan det være det som er problemet?
Trond N47 skrev:Hvis du først skal bytte kamkjede er det lurt å bytte alle glideskinner og
drev samtidig. Det slites 5 mm dype spor i glideskinnene på ca 200 000 km, samt at drevene slites mye. Kjedelig å bytte kjede for å slite den ut
raskt igjen. Tror du kan skifte alt ved å åpne dekselet på enden av
motoren, samt toppdekselet. Slakke i kamkjedet høres spesielt ved brå slipp av gassen og ved kjappe turtallsforandringer.

Lagt inn: 12 okt 2004, 11:50
av Trond N47
Kjør til et SAAB-verksted (eller et annet verksted som har peil). De finner sikkert ut hva det er for slags lyd.

Lagt inn: 12 okt 2004, 12:42
av KongerudN344
Det er IKKE sikkert.. Var på SAAB verksteder med min når det var tikkelyder der og det var maaaaaaaaange forslag. Alt fra rådebank, stempelpinner og pushere.

Lagt inn: 12 okt 2004, 14:06
av macgeier
Når det gjelder lyder, kapp av 1 meter hageslange, sett den til øret(stetoskop) og lytt rundt på motoren. Det kan også brukes en LANG skrutrekker hvis du har KORT hår (ikke gøy å få håret inn i viftereima, kan være dødelig :cry: ).

Lagt inn: 12 okt 2004, 15:44
av Lars_N289
Hmm, ikkje til å bli klok på. Det kan vel høyrest ut som det er eit av lagera. Men motoren er nyoverhalt, så det ville vere kjedelig å måtta bytte motor igjen. :cry:
Ein annan ting som slo meg var at lyden kom etter eg bytta olje,trur eg. Hadde mobil1 olje, og bytta til biltema olje. :? Kanskje noko eg ikkje skulla ha gjort... :-x

Lagt inn: 12 okt 2004, 18:09
av Morten-N146
Sikker på at det ikke er magnetventilen du hører da? Hvis lyden blir borte igjen ville jeg tro at det er noe annet enn ventiltikk eller rådebank.

Lagt inn: 12 okt 2004, 20:46
av roar
jeg har en nyoverhalt motor t8 som jeg har bytta stempelringer, lager, register osv påkosta mye.
kjørt kun ca 35 km etter oppstart.
kontakt meg hvis innteresse
47261834

Lagt inn: 13 okt 2004, 10:01
av Trond N47
Lagerbank høres som oftest på enkelte turtall og spesielt ved eller etter pådrag. Ligner til forveksling kraftig tenningsbank, en slags kakkelyd. Nye lager og nyoverhalt motor er ingen garanti for at lagerne er bra, tvert i mot kan mye bli feil hvis en motor demonteres. Man bytter gjerne det man ser er defekt og satser på at resten holder.

Kamkjedet høres mere ut som rasling, og kan lokaliseres på den siden av motoren. Magnetventilen kan gi fra seg en skarp tikkelyd, men da merker du at turbotrykket ikke bygger seg opp.

Ventilene på SAABs 8V motorer holder svært lenge, sjelden de trenger å justeres. Men det er lett å ta av toppdekselet og måle ventilklaringen. Feiljusterte ventiler høres som en lett kakkelyd mere som på en gammel diesel. 16 ventilerne får gjerne lyd fra de hydrauliske ventiltrykkerne hvis de har stått lenge, kjørt langt på gammel olje eller om de ikke får oljetrykk.