Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn
Moderator: Moderatorer
Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn
Hei,
har sett på en Saab 9-5 2.0t 2000 modell automat stasjonsvogn som jeg lurer på å kjøpe. Som de fleste andre er jeg mest engsetelig for oil-sludge problemet på disse modellene. Leste et sted her inne at hvis bilen har skiftet olje ofte(hver 10000 km) og/eller kjørt hovedsaklig på langkjøring burde dette ikke være et stort problem. Bilen har full service historikk fra merkeverksted, men den har kjørt 200000 km dvs ca 20000 km per år. Har derfor antakeligvis ikke skiftet olje for hver 10000 km ettersom oljeskift bare har skjedd på service. Eieren bor i Oslo og jobber i Drammen, og har hovedsaklig brukt bilen frem og tilbake til jobben, ca 50 km hver vei. Er dette langt nok for at det kan regnes som "hovedsaklig langkjøring"?
Er det noe jeg enkelt kan sjekke for å forsikre meg om at motoren er i grei stand?
Mvh
Øvvind
har sett på en Saab 9-5 2.0t 2000 modell automat stasjonsvogn som jeg lurer på å kjøpe. Som de fleste andre er jeg mest engsetelig for oil-sludge problemet på disse modellene. Leste et sted her inne at hvis bilen har skiftet olje ofte(hver 10000 km) og/eller kjørt hovedsaklig på langkjøring burde dette ikke være et stort problem. Bilen har full service historikk fra merkeverksted, men den har kjørt 200000 km dvs ca 20000 km per år. Har derfor antakeligvis ikke skiftet olje for hver 10000 km ettersom oljeskift bare har skjedd på service. Eieren bor i Oslo og jobber i Drammen, og har hovedsaklig brukt bilen frem og tilbake til jobben, ca 50 km hver vei. Er dette langt nok for at det kan regnes som "hovedsaklig langkjøring"?
Er det noe jeg enkelt kan sjekke for å forsikre meg om at motoren er i grei stand?
Mvh
Øvvind
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn
DEt enkleste er vel å plukke av toppdekselet, er det rent og fint der så er nok resten fint også...
hvis det har vært byttet register kan det være ett dårligtegn...
jeg har to 9-5 er, den ene med slugde og den andre uten, den uten sludge byttet jeg reister på når den var gått ca 270000, på den som har sludge må jeg nå bytte før den har gått 170000....
Paul K
hvis det har vært byttet register kan det være ett dårligtegn...
jeg har to 9-5 er, den ene med slugde og den andre uten, den uten sludge byttet jeg reister på når den var gått ca 270000, på den som har sludge må jeg nå bytte før den har gått 170000....
Paul K
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn
Takk for svar. Er det noe spesielt jeg burde tenke når jeg tar av og på toppdekselet? Noen som vet hvor jeg kan finne strammeskjema til toppdekselet? Hvor stort moment skal boltene skrus til med?
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn
Og mål kjedestrammeren!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn
Takker for bra tips!
Var på prøvetur i dag og alt virket bra, men sjekket servicehistorikken og service var desverre ikke gjort oftere enn hver 15000 - 25000 km. Ingen oljeskift uten om dette. Fikk ikke kjøpt toppdekselpakning i dag så fikk ikke sjekket hvordan motoren så ut. (i tilfelle pakningen skulle ryke)
Har avtalt med bileieren at han skal sette den inn på verksted og at de skal undersøke tilstanden på motoren. Har sagt at jeg skal sende han en mail med info om hva som bør undersøkes. Kan dere gi meg noen tips om dette? Er det slik at bunnpanna bør tas av for å være sikker på at den ikke har et oil-sludge problem? Bør man måle kjedestrammeren for å sjekke om registerkjedet bør byttes?
Takker igjen for all hjelp!
Var på prøvetur i dag og alt virket bra, men sjekket servicehistorikken og service var desverre ikke gjort oftere enn hver 15000 - 25000 km. Ingen oljeskift uten om dette. Fikk ikke kjøpt toppdekselpakning i dag så fikk ikke sjekket hvordan motoren så ut. (i tilfelle pakningen skulle ryke)
Har avtalt med bileieren at han skal sette den inn på verksted og at de skal undersøke tilstanden på motoren. Har sagt at jeg skal sende han en mail med info om hva som bør undersøkes. Kan dere gi meg noen tips om dette? Er det slik at bunnpanna bør tas av for å være sikker på at den ikke har et oil-sludge problem? Bør man måle kjedestrammeren for å sjekke om registerkjedet bør byttes?
Takker igjen for all hjelp!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn
Skal det gjøres ordentlig, så ta ned bunnpanna, sjekk oljesila, skru gjerne opp et veiv- og rådelager eller to for inspeksjon og mål kjedestrammer. Gjøres det slik kan toppdekselet sitte, ikke noe å måle der. Og sjekk at veivhusventilasjonen er oppgradert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn
Supert! Får håpe at eier vil koste på seg å sjekke ut dette.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn
Det der er verdiløst.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn
Ok. Bilen blir satt inn på verksted for sjekk av motoren i løpet av de nærmeste dagene.
Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn
Hei,
ble ikke kjøp av den forrige bilen, men ser nå på en annen 9-5 2000 aut. Denne bilen har førerkonsoll/dashbord i tre imitasjon. Liker ikke utseendet av dette noe særlig. Er det noen her som vet om det er mulig å bytte dette til foreksempel grå plast, og hva det i tilfelle vil koste? Mulig å gjøre selv?
ble ikke kjøp av den forrige bilen, men ser nå på en annen 9-5 2000 aut. Denne bilen har førerkonsoll/dashbord i tre imitasjon. Liker ikke utseendet av dette noe særlig. Er det noen her som vet om det er mulig å bytte dette til foreksempel grå plast, og hva det i tilfelle vil koste? Mulig å gjøre selv?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn
Ja det er enkelt, finnes i forskjellige utførelser, kjedelig grå plast, karbon, alu, svart tre..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn
er vel ekte tre, men ja f.eks alu ser mere sportselig ut.
Re: Kjøp av Saab 9-5 2.0T 2000 aut. stasjonsvogn
Høres veldig bra ut. Hvor mye koster det og hvor kan jeg få kjøpt det?