HJELP tror kamkjede er kast!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

M89 og900t16

HJELP tror kamkjede er kast!

Legg inn av M89 og900t16 » 11 okt 2004, 09:42

Hei, det kommer noen rare "metaliske" klikke lyder fra motoren min. Jeg tror det kan være kamkjede som er moden for utskiftning :?
Er kamkjede dyrt å bytte, snakket med som kan litt mere om motor enn meg og han sa at topplokket må av. Lønner deg seg å få byttet topp- pakningen med det samme lokket er av?
:idea:
Har fått høre mye rart som at saab har register-rem istedet for kamkjede....... jeg er garantert på bærtur langt inne i skauen......... :?

Så et rop fra de dype skoger: HJELP!!

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 11 okt 2004, 09:59

Bilen din har kamKJEDE, toppakningen byttes hver gang toppen er av.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 11 okt 2004, 11:21

Er kamkjedet slakt vil ret rakle og låte fælt, og motoren gå ujevnet på tomgang. Du trenger ikke ta av toppen for å skifte kamkjede, helt sant :)
Men toppdekslet må av, og oljepumpe med deksel. Og det er bare nye pakninger som gjelder.
Og ikke kjør med bilen mere, løsner skiten går det til H****** !!. Har prøvd :-x
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

M89 og900t16

Legg inn av M89 og900t16 » 11 okt 2004, 11:28

Og ikke kjør med bilen mere, løsner skiten går det til H****** !!. Har prøvd
Takk for tipset! Er det slik at man kan kjøre til nærmeste verksted eller må jeg taue bilen.(alltid litt flaut å se øyestenen på planet av en MAN lastebil men enda være å stå i vegkanten!)

Men kamkjede trenger nødvendig vis ikke å byttes, bare strammes eller noe? Da kan jeg anta at det ikke blir så veldig dyrt 8)

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 11 okt 2004, 11:45

Det går vel ann å kjøre til verksted, jeg ville gjort det. Men jeg kan vel ikke anbefale det. Nei vurder selv du, det går sikkert bra. Jeg har jo verken hørt eller sett bilen, så mine råd står jeg ikke inne for :)

Men fra spøk til revolver, er det kankjedet som lager lyden må det skiftes.
Det er automatisk stramming på kjedet, denne vil ivareta økende slark i kjedet etterhvert som det slites. Når det begynner å slarke er det brukt opp. Om du bare skal skifte kjedet, eller hele stasen med tannjul og styringer vet jeg ikke noe om. Kanskeje noen her på forumet kan si noe om det
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

macgeier

Re: HJELP tror kamkjede er kast!

Legg inn av macgeier » 11 okt 2004, 12:42

M89 og900t16 skrev:Hei, det kommer noen rare "metaliske" klikke lyder fra motoren min. Jeg tror det kan være kamkjede som er moden for utskiftning :?
Er kamkjede dyrt å bytte, snakket med som kan litt mere om motor enn meg og han sa at topplokket må av. Lønner deg seg å få byttet topp- pakningen med det samme lokket er av?
:idea:
Har fått høre mye rart som at saab har register-rem istedet for kamkjede....... jeg er garantert på bærtur langt inne i skauen......... :?

Så et rop fra de dype skoger: HJELP!!
Du må nok spesifisere litt mer enn "metalliske klikke lyder", ta med turtall, varm/kald motor osv...

Det kan være de hydrauliske ventilløfterene etter oppstart av kald motor (typisk i nå som det er kaldt ute).

Er det kjedet så har du nok mere "summe" lyder enn klikke lyder.

Magnetventilen kan "klikke" den også.

Selv insprutsdysene lager klikkelyder og det er jo godlyd.

Det er i grunnen mye som kan lage lyd/ulyd.

M89 og900t16

Legg inn av M89 og900t16 » 11 okt 2004, 12:54

Det er ikke så lett å forklare men det summer vel mer enn å klikke, men det er når jeg slipper gassen jeg hører det best.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 11 okt 2004, 14:41

Hvis du først skal bytte kamkjede er det lurt å bytte alle glideskinner og
drev samtidig. Det slites 5 mm dype spor i glideskinnene på ca 200 000 km, samt at drevene slites mye. Kjedelig å bytte kjede for å slite den ut
raskt igjen. Tror du kan skifte alt ved å åpne dekselet på enden av
motoren, samt toppdekselet. Slakke i kamkjedet høres spesielt ved brå slipp av gassen og ved kjappe turtallsforandringer.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

M89 og900t16

Legg inn av M89 og900t16 » 11 okt 2004, 14:53

Uff, høres dyrt ut :cry:

Jp

Legg inn av Jp » 11 okt 2004, 15:05

Er det en sånn pakke du tenker på Trond N47?
BildeBildeBilde
Bilde
BildeBildeBilde

900, 9000
Innehåller
1 x Kedja
2 x Drev övre
1 x Nedre drev
1 x Drev sida
1 x Övre glidskena
1 x Glidskena sida
1 x Spännare

Koster 1990kr hos speedparts 8)

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 11 okt 2004, 15:07

Trenger faktisk bare ta av toppdekselet(ventilkåpa) for å bytte kun kamkjedet. Jeg har også forstått det slik at dette er en vanlig metode for å reparere et utslitt register. Altså uten å bytte drev eller sleider.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 11 okt 2004, 18:28

Om du skal bytte kamkjede + strammere og drev må motoren ut av bilen (det er vel en 900T16 vi snakker om?). Å bare bytte kjede hjelper desverre ofte ikke noe særlig. Selve kjedet "slites" ikke så mye, det er heller strammerene, som har hardgummi som sliteflater, som slites. Det du bør gjøre først og fremst er å sjekke strammeren som sitter i topplokket om denne er strekt langt ut. Tror max ut på denne er 11 eller 13mm (husker ikke) før du bør bytte kjede/strammere

M89 og900t16

Legg inn av M89 og900t16 » 11 okt 2004, 19:36

Jp: + Montering!!

Så motoren må altså ut for å bytte kamkjede?? Eller kan den stå i??
:? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?

Macgeier

Legg inn av Macgeier » 11 okt 2004, 19:48

Når jeg kjøpte min OGT16 så summet/raklet registerkjedet, verkstedet byttet det på garantien via en "roll in" løsning.
Bilen har siden gått 200.000km uten noen form for registerkjede problemer.

Metode:
Ta ut pluggene, motoren må dreies rundt for hånd.
Ta av toppdekselet, kutt kjedet/fjern splint forsiktig (kjedet MÅ ikke hoppe av tennene). Fil ned den ene enden på splinten til den flukter med kjedet, bank forsiktig ut splinten med en dor eller lignende.
Sikre kjedet først med strips eller lignende og legg inn avstandsstykker mellom kjedehjul og sidevegger slik at det ikke kan hoppe av under dreieprosessen.


Hekt på det nye kjedet fast i enden på det gamle med medfølgende kjedelås.
Drei motoren saakte og forsiktig rundt, det anbefales å være to personer, en person bør ettermate kjede og holde jevnt drag i andre enden. Person nummer to kan dreie på det oppjekkede hjulet med bilen i gir. Den tredje personen kan overvåke det hele med en Tuborg i hånda.



Når det gamle kjedet er ute, festes kjedelåsen og vipps nytt kjede er på plass.

M89 og900t16

Legg inn av M89 og900t16 » 11 okt 2004, 20:04

Høres greit ut men for min del blir det nok en "grøn" på sidelinjen. :absolute: 8)

Svar