Side 1 av 2
HJELP tror kamkjede er kast!
Lagt inn: 11 okt 2004, 09:42
av M89 og900t16
Hei, det kommer noen rare "metaliske" klikke lyder fra motoren min. Jeg tror det kan være kamkjede som er moden for utskiftning
Er kamkjede dyrt å bytte, snakket med som kan litt mere om motor enn meg og han sa at topplokket må av. Lønner deg seg å få byttet topp- pakningen med det samme lokket er av?
Har fått høre mye rart som at saab har register-rem istedet for kamkjede....... jeg er garantert på bærtur langt inne i skauen.........
Så et rop fra de dype skoger:
HJELP!!
Lagt inn: 11 okt 2004, 09:59
av Rune N35
Bilen din har kamKJEDE, toppakningen byttes hver gang toppen er av.
Lagt inn: 11 okt 2004, 11:21
av Øyvind
Er kamkjedet slakt vil ret rakle og låte fælt, og motoren gå ujevnet på tomgang. Du trenger ikke ta av toppen for å skifte kamkjede, helt sant

Men toppdekslet må av, og oljepumpe med deksel. Og det er bare nye pakninger som gjelder.
Og ikke kjør med bilen mere, løsner skiten går det til H****** !!. Har prøvd

Lagt inn: 11 okt 2004, 11:28
av M89 og900t16
Og ikke kjør med bilen mere, løsner skiten går det til H****** !!. Har prøvd
Takk for tipset! Er det slik at man kan kjøre til nærmeste verksted eller må jeg taue bilen.(alltid litt flaut å se øyestenen på planet av en MAN lastebil men enda være å stå i vegkanten!)
Men kamkjede trenger nødvendig vis ikke å byttes, bare strammes eller noe? Da kan jeg anta at det ikke blir så veldig dyrt

Lagt inn: 11 okt 2004, 11:45
av Øyvind
Det går vel ann å kjøre til verksted, jeg ville gjort det. Men jeg kan vel ikke anbefale det. Nei vurder selv du, det går sikkert bra. Jeg har jo verken hørt eller sett bilen, så mine råd står jeg ikke inne for
Men fra spøk til revolver, er det kankjedet som lager lyden må det skiftes.
Det er automatisk stramming på kjedet, denne vil ivareta økende slark i kjedet etterhvert som det slites. Når det begynner å slarke er det brukt opp. Om du bare skal skifte kjedet, eller hele stasen med tannjul og styringer vet jeg ikke noe om. Kanskeje noen her på forumet kan si noe om det
Re: HJELP tror kamkjede er kast!
Lagt inn: 11 okt 2004, 12:42
av macgeier
M89 og900t16 skrev:Hei, det kommer noen rare "metaliske" klikke lyder fra motoren min. Jeg tror det kan være kamkjede som er moden for utskiftning
Er kamkjede dyrt å bytte, snakket med som kan litt mere om motor enn meg og han sa at topplokket må av. Lønner deg seg å få byttet topp- pakningen med det samme lokket er av?
Har fått høre mye rart som at saab har register-rem istedet for kamkjede....... jeg er garantert på bærtur langt inne i skauen.........
Så et rop fra de dype skoger:
HJELP!!
Du må nok spesifisere litt mer enn "metalliske klikke lyder", ta med turtall, varm/kald motor osv...
Det kan være de hydrauliske ventilløfterene etter oppstart av kald motor (typisk i nå som det er kaldt ute).
Er det kjedet så har du nok mere "summe" lyder enn klikke lyder.
Magnetventilen kan "klikke" den også.
Selv insprutsdysene lager klikkelyder og det er jo godlyd.
Det er i grunnen mye som kan lage lyd/ulyd.
Lagt inn: 11 okt 2004, 12:54
av M89 og900t16
Det er ikke så lett å forklare men det summer vel mer enn å klikke, men det er når jeg slipper gassen jeg hører det best.
Lagt inn: 11 okt 2004, 14:41
av Trond N47
Hvis du først skal bytte kamkjede er det lurt å bytte alle glideskinner og
drev samtidig. Det slites 5 mm dype spor i glideskinnene på ca 200 000 km, samt at drevene slites mye. Kjedelig å bytte kjede for å slite den ut
raskt igjen. Tror du kan skifte alt ved å åpne dekselet på enden av
motoren, samt toppdekselet. Slakke i kamkjedet høres spesielt ved brå slipp av gassen og ved kjappe turtallsforandringer.
Lagt inn: 11 okt 2004, 14:53
av M89 og900t16
Uff, høres dyrt ut

Lagt inn: 11 okt 2004, 15:05
av Jp
Er det en sånn pakke du tenker på Trond N47?




900, 9000
Innehåller
1 x Kedja
2 x Drev övre
1 x Nedre drev
1 x Drev sida
1 x Övre glidskena
1 x Glidskena sida
1 x Spännare
Koster
1990kr hos speedparts

Lagt inn: 11 okt 2004, 15:07
av skilpaddaN287
Trenger faktisk bare ta av toppdekselet(ventilkåpa) for å bytte kun kamkjedet. Jeg har også forstått det slik at dette er en vanlig metode for å reparere et utslitt register. Altså uten å bytte drev eller sleider.
Lagt inn: 11 okt 2004, 18:28
av Ronny_N169
Om du skal bytte kamkjede + strammere og drev må motoren ut av bilen (det er vel en 900T16 vi snakker om?). Å bare bytte kjede hjelper desverre ofte ikke noe særlig. Selve kjedet "slites" ikke så mye, det er heller strammerene, som har hardgummi som sliteflater, som slites. Det du bør gjøre først og fremst er å sjekke strammeren som sitter i topplokket om denne er strekt langt ut. Tror max ut på denne er 11 eller 13mm (husker ikke) før du bør bytte kjede/strammere
Lagt inn: 11 okt 2004, 19:36
av M89 og900t16
Lagt inn: 11 okt 2004, 19:48
av Macgeier
Når jeg kjøpte min OGT16 så summet/raklet registerkjedet, verkstedet byttet det på garantien via en "roll in" løsning.
Bilen har siden gått 200.000km uten noen form for registerkjede problemer.
Metode:
Ta ut pluggene, motoren må dreies rundt for hånd.
Ta av toppdekselet, kutt kjedet/fjern splint forsiktig (kjedet MÅ ikke hoppe av tennene). Fil ned den ene enden på splinten til den flukter med kjedet, bank forsiktig ut splinten med en dor eller lignende.
Sikre kjedet først med strips eller lignende og legg inn avstandsstykker mellom kjedehjul og sidevegger slik at det ikke kan hoppe av under dreieprosessen.
Hekt på det nye kjedet fast i enden på det gamle med medfølgende kjedelås.
Drei motoren saakte og forsiktig rundt, det anbefales å være to personer, en person bør ettermate kjede og holde jevnt drag i andre enden. Person nummer to kan dreie på det oppjekkede hjulet med bilen i gir. Den tredje personen kan overvåke det hele med en Tuborg i hånda.
Når det gamle kjedet er ute, festes kjedelåsen og vipps nytt kjede er på plass.
Lagt inn: 11 okt 2004, 20:04
av M89 og900t16
Høres greit ut men for min del blir det nok en "grøn" på sidelinjen.
