Diverse små feil med saab 9-5 2004 modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Dan Magnus
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 150
Registrert: 01 mai 2009, 22:38
Navn: Dan Magnus Furuvarp
Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
Kontakt:

Diverse små feil med saab 9-5 2004 modell

Legg inn av Dan Magnus » 17 mar 2011, 21:52

Nå som vinteren er forbi og våren kommer, har jeg i et svakt øyeblikk kikket etter en ny bil. Og selvfølgelig er det alltids noe en har lyst på, prøvekjøring og alt gikk greit men hvis en eventuell handel skulle gå i boks var det tenkt at saaben skulle byttes in og dette medfører ditto "takstering" av saaben, men etter denne fikk fant forhandeleren noen feil (bombe). Nå uansett førte ikke dette til mer enn at jeg beholder bilen litt til, men feilene de fant vil jeg gjerne utbedre og derfor har jeg noen spørsmål til dere som sikkert er litt mer drevne mekanikere enn det jeg er og feilene er som følger:

Fjærbeinslager høyre side må skiftes- Hva er dette fro et lager dyrt å skifte?

Midtre foring høyreside bak sliten og må skiftes, tenkte polyuretan foringer her, men disse må byttes parvis eller?

Ulyd fra dynamo reim, så vidt jeg vet så er jo denne reimma skiftet en gang på bilen min og da skiftet de til en litt annen reim som var kortere enn den originale, denne er jo kjent for å lage litt lyd visstnok, tror dere at dette er noe jeg burde bry meg om?

ellers var det for stor forskjell mellom bremsene på samme aksel bak... dette tror jeg egentlig kan fikses med et par virkelige harde oppbremsninger...

til sist var det en liten oljesvetting fra motor helt i bakkant nede på høyreside, dette tar jeg ikke sånn veldig alvorlig nå.

forøvrig er dette en 2004 modell som snart har gått 160.000 km og siden jeg bestemte meg for å beholde bilen inntil videre lurer jeg på om disse reperasjonene er dyre eller vanskelige å utføre selv, tenker mest på fjærbeinslageret og foringene bak. Noen innspill?

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: Diverse små feil med saab 9-5 2004 modell

Legg inn av Karl N1641 » 18 mar 2011, 07:56

Dan Magnus skrev:(...)siden jeg bestemte meg for å beholde bilen inntil videre lurer jeg på om disse reperasjonene er dyre eller vanskelige å utføre selv, tenker mest på fjærbeinslageret og foringene bak. Noen innspill?
Dette er ok å bytte sjølv.

Fjærbeinslager; kjøp originalt og følg denne oppskrifta: http://photo.platonoff.com/Auto/2007092 ... uspension/

Foringer: Dersom dette er lenkearmsforingane kan dei vere litt vonde å få av, men det går greitt. Kostar ~700,- for powerflexforingar, dei er enklare å få på enn originale, og varer leenge. Følg gjerne denne oppskrifta: http://photo.platonoff.com/Auto/2007093 ... _Bushings/
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

Brukeravatar
Dan Magnus
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 150
Registrert: 01 mai 2009, 22:38
Navn: Dan Magnus Furuvarp
Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
Kontakt:

Re: Diverse små feil med saab 9-5 2004 modell

Legg inn av Dan Magnus » 18 mar 2011, 13:23

se der ja, takker for svar, men er det strut mount eller Thrust bearings som er fjærbeinslager. i min tanke gang så er det vel det siste som er selve lageret?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Diverse små feil med saab 9-5 2004 modell

Legg inn av Ingvar N629 » 18 mar 2011, 13:28

Merker du noe til disse feilene? Synes det høres ut som pruting på innbytteprisen fra forhandlers side.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: Diverse små feil med saab 9-5 2004 modell

Legg inn av Karl N1641 » 18 mar 2011, 14:19

Dan Magnus skrev:er det strut mount eller Thrust bearings som er fjærbeinslager. i min tanke gang så er det vel det siste som er selve lageret?
Strut mount inkluderer lager (bearing)

Ville sjølvsagt ha sjekka sjølv som Ingvar nevner, kan jo alltids kun vere at forhandler prøver seg, men det er ikkje unormalt at desse delane må bytast, spesielt foringane.
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Diverse små feil med saab 9-5 2004 modell

Legg inn av Ingvar N629 » 18 mar 2011, 17:11

Veeel, midtre foring høyre side? Den har aldri jeg hørt om :!:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: Diverse små feil med saab 9-5 2004 modell

Legg inn av Karl N1641 » 18 mar 2011, 19:12

hehe, mildt sagt alternativ betegnelse på plassering av foring det der ja, uansett hvilken foring dei henviser til
:rofl:
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

Brukeravatar
Dan Magnus
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 150
Registrert: 01 mai 2009, 22:38
Navn: Dan Magnus Furuvarp
Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
Kontakt:

Re: Diverse små feil med saab 9-5 2004 modell

Legg inn av Dan Magnus » 19 mar 2011, 09:06

Akkurat fjærbeinslageret kan være dårlig ja, da bilen tidvis har en klunking foran, det kan også være et slitt stabilisator stag på høyreside som er dårlig. Men hvilken foring som menes bak har ikke jeg peiling på heller og kan ikke si at jeg hører noen ulyder derfra heller. Med tanke på en km på 160,000 så synes jeg egentig ikke at dette er så gæli bilen er jo for all del ikke ny lengre.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Diverse små feil med saab 9-5 2004 modell

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 mar 2011, 23:33

Det som er vanligast ved klunking framme er dei sokalla kyllingbeina, men kan for all del være fjørbeinslager også.

Når det gjeld multireim har SAAB kutta ut eine løpehjulet på M04 og nyare. En kan også bruke den nye korte reima på eldre modellar, men på M04-> er det kort reim som gjeld.

Brukeravatar
Dan Magnus
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 150
Registrert: 01 mai 2009, 22:38
Navn: Dan Magnus Furuvarp
Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
Kontakt:

Re: Diverse små feil med saab 9-5 2004 modell

Legg inn av Dan Magnus » 20 mar 2011, 14:52

Riktig jeg har kort reim på bilen ja, har hørt at etter denne omgjøringen fra saab så er det ikke unormalt at den lager mer. men nå kommer jo bilen min originalt med kort reim da

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Diverse små feil med saab 9-5 2004 modell

Legg inn av Pål N526 » 20 mar 2011, 15:33

hei.

Den guiden karl viser til er ok, men for all del IKKE bruk wise grip tang for avlåsing av aksling til å skru av muttra på toppen. Gjør du dette ødelegger du akslingstålet-> skader foring i demper! Skal du derimot bytte til nye dempere, så kan du gjøre dette(dog ikke montering av nye). Det er muligheter for låsing av aksling på topp. trenger ikke noe spesialverktøy heller 8)

ta en LANG kopp og sett en wise grip tang på den. så tar du en skralle 1/4 eller 3/8 avhengig av hva som går igjennom 1/2" på koppen og setter på den bits/kopp/torx som passer på akslingen. På den måten har du låst av aksling og kan skru av mutter. Husk at fjæra BØR være avlastet for din egen sikkerhet 8)

en ide for hvordan det kan gjøres:
Bilde


Ang lageret på toppen av demperen, så trenger du kun å bytte dette "strut Bearing"(se bilde) og ikke selveste "strut mount".
Strut bearing:
Bilde

Strut mount:
Bilde

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Diverse små feil med saab 9-5 2004 modell

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 mar 2011, 19:58

Pål N526 skrev:Ang lageret på toppen av demperen, så trenger du kun å bytte dette "strut Bearing"(se bilde) og ikke selveste "strut mount".
Strut bearing:
Bilde
Har alltid brukt å bytta begge når eg har bytta dempar. Er det vanlig å kun bytte aksiallager, eller?

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Diverse små feil med saab 9-5 2004 modell

Legg inn av brynjarsa » 26 mar 2013, 21:59

Løfter denne sitten jeg sitter å fikler med detta nå :)

Jeg er nå som på bildet under med wise grip og jalla jalla.
Sliter litt med å få grep, men det er nå en ting. Men, skal støtdemperakslingen holdes stille og mutteren vries, kan jeg gjøre omvendt? Eller tar demperen skade av det på noe vis?
Min momentnøkkel klikker bare i en retning og, med forbehold om at hjernen min ikke er helt med, så blir det feil vei hvis jeg holder akslingen stille og vrir med wise grip'en...?

Edit: Hjernen min var ikke med nei. :oops: Skrur jeg støtdemperakslingen og holder mutteren stille skrur jeg jo mutteren av...

Svar