Side 1 av 2
Fabrikken i Trollhettan består mest sannsynligvis
Lagt inn: 12 okt 2004, 10:50
av Tore N10
Ifølge artikkelen i Nettavisen så ser det ut til at SAAB fabrikken i Trollhettan består
http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article289434.ece
Lagt inn: 12 okt 2004, 11:07
av Jørgen N237
Selvføølgelig, det er jo dyrere å produsere i tyskland enn sverige..
Lagt inn: 12 okt 2004, 11:32
av Angry Saab
Selvgølgelig er alt billigre i sverige nå om dagen. Særlig arbeidskraft og børst

! Den svenske staten hadde jo eventuellt tenkt å gå inn for å beholde fabrikken. Det var et lysglimt i en ellers grå hverdag får håpe at det går samme veien med nye 9-5 som med fabrikken

Lagt inn: 12 okt 2004, 12:34
av KongerudN344
Dette er uansett gledelige nyheter. Dette må jo styrke SAAB

Det viktigste er i alle fall for meg at SAAB fabrikken i Trollhättan består, med eller uten 9-5... De må jo ta til furnuft og begynne å lage biler i stedet for å legge ned fabrikker, salget daler jo som *******.
Lagt inn: 12 okt 2004, 17:19
av SAAB900T16V
SAAB som er skrudd sammen TORX skruer er SAAB det
Hørte en historie... Det eneste GM/Opel ingeniørene var intressert i hos SAAB var hvordan SAAB konstruerte/designet gearkassene sine ......

Lagt inn: 12 okt 2004, 20:54
av Hjelle, N6
Vel, vi har nok ikkje høyrt siste utspel i denne historia, so eg ventar med å feire til det er 110% bestemmt.
Ellers er det då SAAB som lagar mykje av girkassene til Opel/GM...
Lagt inn: 12 okt 2004, 21:16
av Øystein Strøm N141
SAAB900T16V skrev:SAAB som er skrudd sammen TORX skruer er SAAB det
Hørte en historie... Det eneste GM/Opel ingeniørene var intressert i hos SAAB var hvordan SAAB konstruerte/designet gearkassene sine ......

Den historien tror i allefall ikke jeg på. Saab er et prestisjemerke i Amerika, derfor tror jeg GM kjøpte Saab.
Lagt inn: 12 okt 2004, 22:19
av Jørgen N237
SAAB900T16V skrev:
Hørte en historie... Det eneste GM/Opel ingeniørene var intressert i hos SAAB var hvordan SAAB konstruerte/designet gearkassene sine ......

For ikke å gjøre samme tabben da eller?

Lagt inn: 14 okt 2004, 10:12
av Aeroild
Sakset fra
http://www.expressen.se:
Klart i dag: Ingen GM-fabrik stängs
Saabs ägare General Motors ska minska kostnaderna i Europa med 500 miljoner euro med början nästa år.
- Antalet anställda ska minska med 12 000 de kommande två åren, säger Rüdiger Assion, GM:s presschef till TT.
Enligt GM kommer ingen av fabrikerna i Europa att stängas.
Förhandlingar inleds omgående med facken, och GM hoppas ha en plan klar i november för hur nedskärningarna ska gå till.
90 procent av dem ska genomföras nästa år.
Tyskland drabbas hårdast. Det framgår inte av pressmeddelandet exakt hur många jobb som ska bort på Saab i Trollhättan.
http://www.aftonbladet.se skriver følgende:
Det har tidigare sagts att bara en fabrik i Europa ska tillverka GM:s medelstora bilar i framtiden. Det handlar om de bilar som ersätter Saab 9-3 och Opel Vectra.
Striden bedömdes stå mellan Saabs anläggning i Trollhättan och GM:s fabrik i Russelheim.
– När det gäller frågan om val av produktionsort så kommer besked första kvartalet nästa år, säger Christer Nilsson.
Så alt blir kanskje ikke avgjort før til neste år...
Lagt inn: 14 okt 2004, 12:28
av HappyCamper
500 ansatte må gå i Trollhettan
onkelalkohole

96 ng900 SE Turbo
Lagt inn: 14 okt 2004, 12:57
av Jørgen N237
flesteparten av de 12000 er jo hos Opel da...
Lagt inn: 18 okt 2004, 20:51
av Rune N35
Er ikke sikkert det er billigere å produsere i Sverige, er vel snarere tvert om. Og de har bedre stillingsvern i Tyskland (det er ihvertfall vanskeligere å sparke folk), så logikken her er jeg ikke helt med på..
hvis man skal produsere biler for salg i Europa, hva er billigst? Å sende en båt til Sverige med de bilene de skal selge der eller å sende ti båter til kontinentet med biler som er laget i Sverige?
Lagt inn: 18 okt 2004, 21:54
av Øystein Strøm N141
Rune N35 skrev: Er ikke sikkert det er billigere å produsere i Sverige, er vel snarere tvert om. Og de har bedre stillingsvern i Tyskland (det er ihvertfall vanskeligere å sparke folk), så logikken her er jeg ikke helt med på..
Om en bedrift går dårlig så kan vel ikke fagforeningen nekte bedriften si opp folk. Bedriften eller konsernet i dette tilfellet må jo kunne velge dette selv. Vis de mener at fabrikken i Tyskland er den fabrikken som er dårligst/minst produktiv så er det jo helt naturlig å si opp folk her. Fagforeningen kan sikkert gjøre det vanskeligere, men tror ikke de kan stoppe det hele vis det er det beste for konsernet.
Rune N35 skrev: hvis man skal produsere biler for salg i Europa, hva er billigst? Å sende en båt til Sverige med de bilene de skal selge der eller å sende ti båter til kontinentet med biler som er laget i Sverige?
Vel, det endrer vel ikke på om bilene skal bli produsert i Tyskland eller Sverige vis bilene skal til USA.
Lagt inn: 19 okt 2004, 07:54
av Rune N35
Nei, de kan ikke nekte dem det, men de har avtaler om sluttpakker og etterutdanning og slikt for å hindre arbeidsløshet, så det kan fort bli dyrt å si opp folk...
Skal de til USA så må det jo være billigst å lage dem i USA, se på 9-7..
Lagt inn: 19 okt 2004, 08:22
av Jørgen N237
Arbeidsdagen er lengre i sverige, kortere ferier, lavere lønn++ Blir faktisk billigere å produsere, over sikt, i sverige... Men mer sannsynmlig er det at alt blir produsert i polen..