2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 30
- Registrert: 03 des 2008, 11:40
- Medlemsnummer: N2147
- Navn: Erlend Kleppe
- Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
- Sted: Bjørkelangen 1940
2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Hei er det noen som har noe formening om dette emne?
Har sjekket Lamnda og Tennkasett.
Kamføler og luftmengde har jeg ikke sjekker, er det noe poeng i det?
Har sjekket Lamnda og Tennkasett.
Kamføler og luftmengde har jeg ikke sjekker, er det noe poeng i det?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Tennplugger? er de NGK og den typen du skal ha? er det orginal ytelse på bilen?
og hvilken bil gjelder det!?
og hvilken bil gjelder det!?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Er den trimmet?
Hva mener du at den ikke går som den skal?
Hva mener du at den ikke går som den skal?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Er det en 9000 eller en 9-5?
Er det 9000 med Trionic motorstyring så har du jo ikke Luftmassemåler, er det 9-5 så har du det.
Plugger, luftfilter, bensinfilter, falskluft? Mye som kan spille inn...
Er det 9000 med Trionic motorstyring så har du jo ikke Luftmassemåler, er det 9-5 så har du det.
Plugger, luftfilter, bensinfilter, falskluft? Mye som kan spille inn...
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 30
- Registrert: 03 des 2008, 11:40
- Medlemsnummer: N2147
- Navn: Erlend Kleppe
- Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
- Sted: Bjørkelangen 1940
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Ehh Jeg satt inn Denso plugger i den, var Beru plugger i den når jeg kjøpte den.na_X skrev:Tennplugger? er de NGK og den typen du skal ha? er det orginal ytelse på bilen?
og hvilken bil gjelder det!?
Det bærer avgårde nå for å kjøpe nye plugger, skifter straks
Har jo vist dette
Bilen er en orginal 2,3t 170Kh
Takk for svar
Hadde vært gull om plugger fikser greia
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 30
- Registrert: 03 des 2008, 11:40
- Medlemsnummer: N2147
- Navn: Erlend Kleppe
- Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
- Sted: Bjørkelangen 1940
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Bilen dette gjelder er en org 9000cs 2,3t 1995mod
Det som er gjort så langt er: Plugger, tennkasett, sjekket etter falsk luft.
Da har jeg skiftet plugger IGJEN
Byttet til NGK(mekononen) fra denso som først var Beru.
Er ikke blitt noe bedre.
Kan det nå være en ide å prøve Kamsensor?
Hadde lissom et håp om å ikke måtte bort i den ass, koblingen ligger jo inni granskaun vanskelig.
Det som er gjort så langt er: Plugger, tennkasett, sjekket etter falsk luft.
Da har jeg skiftet plugger IGJEN
Byttet til NGK(mekononen) fra denso som først var Beru.
Er ikke blitt noe bedre.
Kan det nå være en ide å prøve Kamsensor?
Hadde lissom et håp om å ikke måtte bort i den ass, koblingen ligger jo inni granskaun vanskelig.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Sjekk samtlige vakumslanger i motorrommet, de bruker å morkne, og da trekker de falskluft.
Koster en 200-lapp for mange meter i silikon på mekonomen, og da får du dem gjerne i sånn blå fancy farge.
Koster en 200-lapp for mange meter i silikon på mekonomen, og da får du dem gjerne i sånn blå fancy farge.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 30
- Registrert: 03 des 2008, 11:40
- Medlemsnummer: N2147
- Navn: Erlend Kleppe
- Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
- Sted: Bjørkelangen 1940
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Eks:Paradigm N558 skrev:Er den trimmet?
Hva mener du at den ikke går som den skal?
Når jeg kjører i 40 i 2 gir rykker det og napper. kommer litt opp i turtall gir dette seg.
Slik forstetter det.
Er ikke morro å måtte lige i 3-4 gir i 80-90.
Håper du Skjønner hva jeg mener og kan ha en formening om hva dette kan være.
Takk for svar
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 30
- Registrert: 03 des 2008, 11:40
- Medlemsnummer: N2147
- Navn: Erlend Kleppe
- Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
- Sted: Bjørkelangen 1940
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Bilen er en 9000 2,3TRambraut N1491 skrev:Er det en 9000 eller en 9-5?
Er det 9000 med Trionic motorstyring så har du jo ikke Luftmassemåler, er det 9-5 så har du det.
Plugger, luftfilter, bensinfilter, falskluft? Mye som kan spille inn...
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Hei.
Sjekk etter falskluft som er nevnt tidligere her!
/ Pål
Sjekk etter falskluft som er nevnt tidligere her!
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Hvordan har du sjekket lambda? Er det feilkoder på bilen (lyser motorlampa)? Sikker på at den tennkassetten du prøvde med var ok?
Det er ikke kamsensor på den bilen, mulig du mener veivakselgiveren? Jeg ville ha sjekket dette, dersom den ikke gir skikkelig signal så vil den heller ikke tenne eller åpne dysene. Om den drar litt falskluft så er ikke det så veldig kritisk på en bil med T5, selv om det selvsagt ikke er bra at det er utett etter turbo. Men tviler på at det er problemet. Det du derimot kan sjekke er vakuumslangen som går til mapsensoren, vakuumslangen som går til BTR og så ville jeg ha byttet bensinfilter og bensinpumpe om ikke noe av det ovenstående hjeler.
Har vært borti at jordingsproblemer i motornettet har gitt rykk og napp, men det er ikke spesielt vanlig.
Det er ikke kamsensor på den bilen, mulig du mener veivakselgiveren? Jeg ville ha sjekket dette, dersom den ikke gir skikkelig signal så vil den heller ikke tenne eller åpne dysene. Om den drar litt falskluft så er ikke det så veldig kritisk på en bil med T5, selv om det selvsagt ikke er bra at det er utett etter turbo. Men tviler på at det er problemet. Det du derimot kan sjekke er vakuumslangen som går til mapsensoren, vakuumslangen som går til BTR og så ville jeg ha byttet bensinfilter og bensinpumpe om ikke noe av det ovenstående hjeler.
Har vært borti at jordingsproblemer i motornettet har gitt rykk og napp, men det er ikke spesielt vanlig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 30
- Registrert: 03 des 2008, 11:40
- Medlemsnummer: N2147
- Navn: Erlend Kleppe
- Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
- Sted: Bjørkelangen 1940
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Takk Ingvar og dere andre.
Er skikkelig takknemlig for at dere tar dere tid til å svare.
Lambda`n har jeg en på den andre bilen som jeg vet virker, den monterte jeg for å sjekke.
Lyser ikke noe motor lampe.
Kommer noe bensin lukt under kjøring, er mye som tyder på fals luft tror jeg.
Det er vel noe som kan forekommer når en ikke får riktig mix av luft-bensin?
Etter plugg skifte i går har jeg nå kjøpt nye slanger (Vakum) Skifter senere i dag.
Ser ikke ut som det er noe galt, men skifter for sikkerhets skyld.
Kommer til å skifte olje og filter i dag Castrol full synt 05/40vis. Tilbud om dagen på Bileksta, 299Kr for 4L
Fikk ikke tak i bensin filter.
Bensin pumpe(en jeg har liggende fra en 2,0T) blir skiftet etter nytt bensin filter er på plass.
Håper dere er enig i valg av olje.
Forts følger
Er skikkelig takknemlig for at dere tar dere tid til å svare.
Lambda`n har jeg en på den andre bilen som jeg vet virker, den monterte jeg for å sjekke.
Lyser ikke noe motor lampe.
Kommer noe bensin lukt under kjøring, er mye som tyder på fals luft tror jeg.
Det er vel noe som kan forekommer når en ikke får riktig mix av luft-bensin?
Etter plugg skifte i går har jeg nå kjøpt nye slanger (Vakum) Skifter senere i dag.
Ser ikke ut som det er noe galt, men skifter for sikkerhets skyld.
Kommer til å skifte olje og filter i dag Castrol full synt 05/40vis. Tilbud om dagen på Bileksta, 299Kr for 4L
Fikk ikke tak i bensin filter.
Bensin pumpe(en jeg har liggende fra en 2,0T) blir skiftet etter nytt bensin filter er på plass.
Håper dere er enig i valg av olje.
Forts følger
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Lite vet jeg, men jeg er ganske sikker på at type olje har noe å si på det opprinnelige problemet.sonett-07 skrev: Håper dere er enig i valg av olje.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Oljevalget er helt kurrant.Stalfa skrev:Lite vet jeg, men jeg er ganske sikker på at type olje har noe å si på det opprinnelige problemet.sonett-07 skrev: Håper dere er enig i valg av olje.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 30
- Registrert: 03 des 2008, 11:40
- Medlemsnummer: N2147
- Navn: Erlend Kleppe
- Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
- Sted: Bjørkelangen 1940
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Ny dag og har ikke fått orden på rykk og napp.
Ga litt blaffen i dette problemet i dag.
Måtte skifte Vannpumpe, reim, olje,oljefilter og luftfilter.
Eneste jeg ble ferig med i dag var luftfilteret.
Vannpumpe bytte tar tid ass
Gjør meg ferdig i morgen for så å begynne på motor problem igjen.
Takk for svar paradigm.
Kan ikke se for meg at oljen har noe med poblemet.
Men det hadde vært god knall om jeg måtte bite i meg disse ordene.
Sikker på det er Veivsensoren.
Kun og bare fordi den er så inni tute vanskelig å skifte/sjekke.
Forts følger
Ga litt blaffen i dette problemet i dag.
Måtte skifte Vannpumpe, reim, olje,oljefilter og luftfilter.
Eneste jeg ble ferig med i dag var luftfilteret.
Vannpumpe bytte tar tid ass
Gjør meg ferdig i morgen for så å begynne på motor problem igjen.
Takk for svar paradigm.
Kan ikke se for meg at oljen har noe med poblemet.
Men det hadde vært god knall om jeg måtte bite i meg disse ordene.
Sikker på det er Veivsensoren.
Kun og bare fordi den er så inni tute vanskelig å skifte/sjekke.
Forts følger