2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

sonett-07
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 03 des 2008, 11:40
Medlemsnummer: N2147
Navn: Erlend Kleppe
Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
Sted: Bjørkelangen 1940

2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Legg inn av sonett-07 » 28 mar 2011, 18:30

Hei er det noen som har noe formening om dette emne?
Har sjekket Lamnda og Tennkasett.

Kamføler og luftmengde har jeg ikke sjekker, er det noe poeng i det?

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Legg inn av na_X » 28 mar 2011, 18:51

Tennplugger? er de NGK og den typen du skal ha? er det orginal ytelse på bilen?
og hvilken bil gjelder det!?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Legg inn av Paradigm N558 » 28 mar 2011, 19:44

Er den trimmet?
Hva mener du at den ikke går som den skal?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Legg inn av Rambraut N1491 » 28 mar 2011, 20:57

Er det en 9000 eller en 9-5?

Er det 9000 med Trionic motorstyring så har du jo ikke Luftmassemåler, er det 9-5 så har du det.

Plugger, luftfilter, bensinfilter, falskluft? Mye som kan spille inn...
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

sonett-07
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 03 des 2008, 11:40
Medlemsnummer: N2147
Navn: Erlend Kleppe
Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
Sted: Bjørkelangen 1940

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Legg inn av sonett-07 » 29 mar 2011, 08:30

na_X skrev:Tennplugger? er de NGK og den typen du skal ha? er det orginal ytelse på bilen?
og hvilken bil gjelder det!?
Ehh Jeg satt inn Denso plugger i den, var Beru plugger i den når jeg kjøpte den.

Det bærer avgårde nå for å kjøpe nye plugger, skifter straks
:oops:
Har jo vist dette

Bilen er en orginal 2,3t 170Kh

Takk for svar

Hadde vært gull om plugger fikser greia

sonett-07
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 03 des 2008, 11:40
Medlemsnummer: N2147
Navn: Erlend Kleppe
Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
Sted: Bjørkelangen 1940

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Legg inn av sonett-07 » 29 mar 2011, 10:34

Bilen dette gjelder er en org 9000cs 2,3t 1995mod
Det som er gjort så langt er: Plugger, tennkasett, sjekket etter falsk luft.

Da har jeg skiftet plugger IGJEN :?
Byttet til NGK(mekononen) fra denso som først var Beru.
Er ikke blitt noe bedre.

Kan det nå være en ide å prøve Kamsensor?
Hadde lissom et håp om å ikke måtte bort i den ass, koblingen ligger jo inni granskaun vanskelig.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Legg inn av Paradigm N558 » 29 mar 2011, 10:35

Sjekk samtlige vakumslanger i motorrommet, de bruker å morkne, og da trekker de falskluft.
Koster en 200-lapp for mange meter i silikon på mekonomen, og da får du dem gjerne i sånn blå fancy farge.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

sonett-07
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 03 des 2008, 11:40
Medlemsnummer: N2147
Navn: Erlend Kleppe
Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
Sted: Bjørkelangen 1940

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Legg inn av sonett-07 » 29 mar 2011, 10:39

Paradigm N558 skrev:Er den trimmet?
Hva mener du at den ikke går som den skal?
Eks:
Når jeg kjører i 40 i 2 gir rykker det og napper. kommer litt opp i turtall gir dette seg.

Slik forstetter det.
Er ikke morro å måtte lige i 3-4 gir i 80-90.

Håper du Skjønner hva jeg mener og kan ha en formening om hva dette kan være.

Takk for svar

sonett-07
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 03 des 2008, 11:40
Medlemsnummer: N2147
Navn: Erlend Kleppe
Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
Sted: Bjørkelangen 1940

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Legg inn av sonett-07 » 29 mar 2011, 10:41

Rambraut N1491 skrev:Er det en 9000 eller en 9-5?

Er det 9000 med Trionic motorstyring så har du jo ikke Luftmassemåler, er det 9-5 så har du det.

Plugger, luftfilter, bensinfilter, falskluft? Mye som kan spille inn...
Bilen er en 9000 2,3T

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Legg inn av Pål N526 » 29 mar 2011, 11:36

Hei.

Sjekk etter falskluft som er nevnt tidligere her!

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mar 2011, 12:29

Hvordan har du sjekket lambda? Er det feilkoder på bilen (lyser motorlampa)? Sikker på at den tennkassetten du prøvde med var ok?

Det er ikke kamsensor på den bilen, mulig du mener veivakselgiveren? Jeg ville ha sjekket dette, dersom den ikke gir skikkelig signal så vil den heller ikke tenne eller åpne dysene. Om den drar litt falskluft så er ikke det så veldig kritisk på en bil med T5, selv om det selvsagt ikke er bra at det er utett etter turbo. Men tviler på at det er problemet. Det du derimot kan sjekke er vakuumslangen som går til mapsensoren, vakuumslangen som går til BTR og så ville jeg ha byttet bensinfilter og bensinpumpe om ikke noe av det ovenstående hjeler.

Har vært borti at jordingsproblemer i motornettet har gitt rykk og napp, men det er ikke spesielt vanlig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

sonett-07
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 03 des 2008, 11:40
Medlemsnummer: N2147
Navn: Erlend Kleppe
Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
Sted: Bjørkelangen 1940

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Legg inn av sonett-07 » 30 mar 2011, 07:58

Takk Ingvar og dere andre.
Er skikkelig takknemlig for at dere tar dere tid til å svare.

Lambda`n har jeg en på den andre bilen som jeg vet virker, den monterte jeg for å sjekke.
Lyser ikke noe motor lampe.
Kommer noe bensin lukt under kjøring, er mye som tyder på fals luft tror jeg.

Det er vel noe som kan forekommer når en ikke får riktig mix av luft-bensin?

Etter plugg skifte i går har jeg nå kjøpt nye slanger (Vakum) Skifter senere i dag.
Ser ikke ut som det er noe galt, men skifter for sikkerhets skyld.

Kommer til å skifte olje og filter i dag Castrol full synt 05/40vis. Tilbud om dagen på Bileksta, 299Kr for 4L
Fikk ikke tak i bensin filter.
Bensin pumpe(en jeg har liggende fra en 2,0T) blir skiftet etter nytt bensin filter er på plass.


Håper dere er enig i valg av olje.


Forts følger [-o<

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Legg inn av Stalfa » 30 mar 2011, 10:35

sonett-07 skrev: Håper dere er enig i valg av olje.
Lite vet jeg, men jeg er ganske sikker på at type olje har noe å si på det opprinnelige problemet. ;)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Legg inn av Paradigm N558 » 30 mar 2011, 10:46

Stalfa skrev:
sonett-07 skrev: Håper dere er enig i valg av olje.
Lite vet jeg, men jeg er ganske sikker på at type olje har noe å si på det opprinnelige problemet. ;)
Oljevalget er helt kurrant.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

sonett-07
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 03 des 2008, 11:40
Medlemsnummer: N2147
Navn: Erlend Kleppe
Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
Sted: Bjørkelangen 1940

Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall

Legg inn av sonett-07 » 30 mar 2011, 23:17

Ny dag og har ikke fått orden på rykk og napp.
Ga litt blaffen i dette problemet i dag.

Måtte skifte Vannpumpe, reim, olje,oljefilter og luftfilter.
Eneste jeg ble ferig med i dag var luftfilteret.
Vannpumpe bytte tar tid ass #-o

Gjør meg ferdig i morgen for så å begynne på motor problem igjen.

Takk for svar paradigm.
Kan ikke se for meg at oljen har noe med poblemet.
Men det hadde vært god knall om jeg måtte bite i meg disse ordene.

Sikker på det er Veivsensoren.
Kun og bare fordi den er så inni tute vanskelig å skifte/sjekke.

Forts følger [-o<

Svar