Side 1 av 2

Motorbytte 9-5

Lagt inn: 03 apr 2011, 23:09
av Helge
Driver å bytter motor i en 01 2.0.
Skal ta av bensinslangene inn på fuelrailen, og jeg må vist ha et spesialverktøy.
Noen som vet det går å bruke noe annet. Eller om Speedparts selger?
Andre tips om motorbytte er også velkommen siden det er første gang jeg bytter i en 9-5.
Motoren skal opp. Ikke ned. :wink:

Re: Motorbytte 9-5

Lagt inn: 03 apr 2011, 23:16
av Ingvar N629
Lettere å løsne hele railen og bare vippe den til side. Enkelt å ta motoren opp, men ta av reimhjulet som sitter i enden av veiva. Husk å løsne slangene til oljekjøleren fra oljefilterbraketten.

Re: Motorbytte 9-5

Lagt inn: 03 apr 2011, 23:26
av Helge
Jeg fant en beskrivelse på nettet. Og de mente at å plukke av fuelrailen bare var masse ekstra arbeid.
Men hvis du mener det motsatte så prøver jeg å plukke den av.
Finner selvfølgelig ikke linken nå. Den ligger på maskinen i garasjen.

Re: Motorbytte 9-5

Lagt inn: 03 apr 2011, 23:45
av Ingvar N629
Neida, det er bare to skruer til railen. Løsne braketten til kontaktene for lambda og veivakselgiver, så får du den fint opp. Det holder å løsne braketten mot termostathuset, en skrue. Jeg har selv originalverktøy men løsner heller fuelrailen for å unngå bensinsøl.

Re: Motorbytte 9-5

Lagt inn: 04 apr 2011, 08:51
av Pål N526
hei.

Kan lage verktøy av en penn hylse som er litt fleksibel. Skjær et snitt i denne og tre den inn i koblinga på fuelrail samtidig som du lirker litt på slangen. Enig med Ingvar at det er bedre å bare løsne fuelrail, sett at dysene følger med 8)

Mvh. Pål

Re: Motorbytte 9-5

Lagt inn: 10 apr 2011, 20:12
av Helge
Skal ta av reimhjulet nå. Hvordan låser jeg motoren?
Girkassefestet på torpedoveggen har jeg skrudd av. 3 bolter og en mutter. Men jeg får det ikke ut. Går det fint om det blir liggenede nedi der?

Re: Motorbytte 9-5

Lagt inn: 10 apr 2011, 21:04
av Ingvar N629
Helge skrev:Skal ta av reimhjulet nå. Hvordan låser jeg motoren?
Girkassefestet på torpedoveggen har jeg skrudd av. 3 bolter og en mutter. Men jeg får det ikke ut. Går det fint om det blir liggenede nedi der?
Du må enten låse av svinghjul/startkrans (det finnes originalverktøy, alternativt kan en medhjelper med stor flattrekker være løsningen), eller bruke muttertrekker. Med muttertrekker trenger du ikke å låse.

Girkassefestet i bakkant pleier jeg å la sitte på girkassa, går akkurat å få motoren opp for det. Men du får fint til å ta hele braketten ned. Girkassefestet oppå kassa er du nødt til å fjerne når du kommer så langt.

Re: Motorbytte 9-5

Lagt inn: 10 apr 2011, 21:15
av Helge
Har ikke muttertrekker. Så det blir flattrekker.
Alt er løst nå. Er bare drivakslingene, reimhjulet og noen ledninger på dynamo og starter igjen.
Og en kontakt oppå spjeldhuset som jeg ikke får av! Sitter på venstresiden. Gummi rundt.

Re: Motorbytte 9-5

Lagt inn: 10 apr 2011, 21:21
av Ingvar N629
Kontaktene på starter og dynamo er det lettest å ta av etter at du har begynt å løfte.

Kontakten på spjeldet du ikke får av er litt lei, den hører til limp home-solenoiden. Du kan bruke en liten låseringstang for ytre låseringer for å løsne låsesplinten på denne, og lirke kontakten rett opp. Hvis du ikke får det til kan du skru av selve solenoiden, sitter med to stk T20 eller T25. Evt kan du bare løsne kontakten på torpedoveggen og kontakten på styreboksen, og la ledningsnettet bli med motoren opp. Det har jeg vanligvis gjort.

Og husk kontakten til oljetrykksgiveren :wink:

Re: Motorbytte 9-5

Lagt inn: 11 apr 2011, 19:56
av Helge
Takker for tips så langt. Har vært til stor hjelp.
Nå er det bare drivakslingene igjen.
Ifølge DIY'en som jeg fant på nettet skal sentermutteren på hub løsnes slik at hele akslingen kan fjernes.
Men holder det med å løsne de to boltene på støtdemperen og endeleddet?
Og er det bare å tvinge akslingen ut med et kubein?

Re: Motorbytte 9-5

Lagt inn: 11 apr 2011, 22:02
av Ingvar N629
Sentermutter kan sitte. Del spindel fra demper ved å løsne de to skruene, løsne kontakten til ABS-giver i motorrommet og trekk kabelen ut i hjulhuset. Vurder om du også må løsne kaliper fra spindelen for ikke å strekke bremseslangen. Så er det bare å knakke ut medbringeren, jeg bruker en forlenger for å komme til, og banker på den. Girolja renner ut når du tar medbringeren ut av kassa.

Re: Motorbytte 9-5

Lagt inn: 12 apr 2011, 07:57
av Pål N526
hei.

Ta heller å tøm olja fra kassa før du slår ut medbringeren(førersiden). Det blir jo så mye gris overalt om ikke 8)

/ Pål

Re: Motorbytte 9-5

Lagt inn: 12 apr 2011, 09:48
av Ingvar N629
Pål N526 skrev:hei.

Ta heller å tøm olja fra kassa før du slår ut medbringeren(førersiden). Det blir jo så mye gris overalt om ikke 8)

/ Pål
Går an å sette noe under da :wink: Putt inn plastplugg for formålet eller bruk ei fille og stapp inn i hullet så renner det ikke utover når man begynner å tilte motor og kasse. Er vel hver sin smak :wink:

Pass på å beskytte splinesen på medbringerne mot skitt når du tar dem ut.

Re: Motorbytte 9-5

Lagt inn: 12 apr 2011, 14:27
av Paul N1176
Pål N526 skrev:hei.

Ta heller å tøm olja fra kassa før du slår ut medbringeren(førersiden). Det blir jo så mye gris overalt om ikke 8)

/ Pål
er ikke bestandig like lett å få ut tappe pluggen med kassa i bilen heller....

Re: Motorbytte 9-5

Lagt inn: 12 apr 2011, 16:01
av Helge
Har digert trau under bilen som tar imot olje. :wink: