Har lest gjennom andre tråder som beskriver problem med å få start på bilen selv om den står i park.
Selv om problemet er lignende er det ikke helt likt, så velger å starte ny trå.
Problemet i dette tilfellet er jeg fort får opp lyset om feil på girkasse dersom den settes i park mens den fortsatt sviver.
Det har endt med at jeg har lært meg til en vane med å sette bilen i N før jeg starte og stopper bilen.
Når tenning er avskrudd setter deg den i P, for så å kunne vri nøkkelen helt til venstre og ta den ut.
Dette er litt tungvint.
Min mor skulle i dag kjøre bilen, og samme feil oppstod da jeg selvfølgelig ikke hadde informert henne om "oppsettet".
Når hun starter bilen står den i "P". Bilen starter, men gir-indikatoren i dashbordet lyser for "R" og så tennes også "Feil på girkasse" lyset (tannhjul med utropstegn)
Snill og forsiktig som hun er kjørte hun bilen hjem, maen kom og sa ifra at den lyste noe i dashbordet
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Hun har altså kjørt den i "limp home" modus. På spørsmål fra meg bekreftet hun nemmelig at bilen var "noe treg"
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Har lest i andre tråder at det er en sensor som sjekker hvor girspaken står. Er det slik at det sitter en senor på hvert valg på girkasse spaken. Altså en for "P" og en for "R" osv.
Kan det være slik at computeren registrerer at girvelgeren står i "R" men at bilen alikevel kan startes siden den mekanisk sett står i "P".
Problemet oppstår aldri når jeg er innom "N" før start og stopp. Setter jeg den derimot i "P" før start og stopp tenner fort feilidikator lampen, og girkassen går direkte i "limp home" modus.
Skrur jeg tenningen av og på, så starter og kjører/girer bilen normalt, men indikatorlampen er tent en stud (dvs noen dager vanligvis).
Kan det være sensoren på "P" some lever sitt eget liv ?
Er dette en sensor det er mulig å skifte innenfor en rimelig budsjett?
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Tusen takk for tanker og svar rundt dette