Side 1 av 1

9-5 Griffin spørsmål?

Lagt inn: 13 okt 2004, 14:39
av Gjest
Hei, noen her som kan svare meg på om det er turbo på 9-5 Griffinen??
En selger på saab sa at det kun var turbo på 3-sylindere :?
Hadde ikke griffin utgaven alt utstyr som var å få på 9-5? Er bensin forbruket på en griffin veldig mye høyere enn på en AERO eller er det bare litt mer?

Hilsen Jacob

Re: 9-5 Griffin spørsmål?

Lagt inn: 13 okt 2004, 14:48
av Jon Magnus N251
Anonymous skrev: En selger på saab sa at det kun var turbo på 3-sylindere :?
:lol: :lol: :lol:

Lagt inn: 13 okt 2004, 16:13
av Gjest
Hørtes litt merkelig ut ja..... :lol:
Men er det turbo på motoren eller er den uten??

Lagt inn: 13 okt 2004, 16:25
av Hjelle, N6
9-5 Griffin er ein 3 liters V6 på rundt 200hk.
Av utstyr finns det meste, bøla både skinn og automat, men det er då enndå muligheit å krysse litt i utstyrslistene.
Forbruket er ein smule høgre enn dei andre 9-5 med automat, det pga. at slagvulumet er ein del større. Eg ser ihvertfall ikkje noko anledning for det.

Ang. turboen, so er det turbo i Griffinen.
Men selgaren har nok delvis rett, for i 9-5 Griffin er det noko som heiter asymetrisk turboladning. Det betyr at turboen vert driven av eksosen frå eine cylinderrekka (cyl 2-4-6), men begge rekkene får ladetrykk. Dreiemomentet er også kjekt, maks moment får du allereie ved 2100rpm, og maks moment er 310Nm. Dessutan er ladetrykket veldig lavt på denne motoren, det burde opne for trim... :razz:
SAAB sjølve påstår dessutan at denne motoren V6t Ecopower er fysste motoren som har asymetisk turbolading på verdensbasis.
So selgaren hadde nok delvis rett han... :wink:

Har dessutan flytta dette inlegget til SAAB Turbo-forum.

Lagt inn: 13 okt 2004, 18:22
av Gjest
Går det ann å trimme den motoren på samme måte som en 2,0t med chip og luftfilter?

Lagt inn: 13 okt 2004, 18:24
av Gjest
Kan man justere ladetrykket opp? Så man får litt av den herlige ketchup effekten?

Lagt inn: 13 okt 2004, 18:26
av Angry Saab
Går ut i fra det. Vet ikke om speedparts leverrer chip trim til v6en :?

Lagt inn: 13 okt 2004, 18:34
av Hjelle, N6
Det er råd å trimme ja, men av dei fire store ettermarkedslevrandørane (BSR/Speedparts, Maptun, Hirsch og Nordic) er det berre Nordic som har produktet på webben.
Dei har noko dei kallar for steg 2, som gir 240hk/390Nm. 2.5" rustfritt eksosanlegg med dobbelt 3" enderør er inkludert i prisen. Prisen på det på sida er 13500SEK for M99-M01, 16000 SEK for M02->.
Eg ville ha tatt ei runde med dei levrandørane du kan kome på, og høyre med det om det kan levere. Er ein nokso spesiell bil dette, og dei fleste som har ambisjonar om å trimme vel somregel firarane.

Lagt inn: 14 okt 2004, 02:00
av Ole-P-N154
Det er en nydelig bil å kjøre.
Men det er en bil for langturer, ikke for litt lek på svingete norske veier.
Den går greit nok, men det ikke noen stor fartsopplevelse. Men den trekker godt hele veien!
Deilig motorlyd (dog ikke det jeg forbinder med SAAB-lyd!).

Lagt inn: 14 okt 2004, 12:49
av Trond N47
Og grunnen til at SAAB ikke høynet ladetrykket var at motoren ikke tåler
så stort effektuttak. Det er jo bare en Opelmotor. Vanskelig å få opp
høyt trykk på lave/moderate turtall da bare 3 sylindre lader turboen, men
effekten kan nok økes bra på høye turtall.

Skal sjekke om motoren er en høykompresjonsmotor som er prikk lik
sugemotoren. I såfall er det ikke altfor lurt å øke ladetrykket. På 9000
hadde de samme motor uten turbo med 210 hk, ca 270 Nm. Med turbo
fikk den 310 Nm og 200 hk.

Lagt inn: 14 okt 2004, 13:25
av Øyvind
Var det ikke denne motoren de drev på med variabelt innsug på i steden for turbo på noen utgaver ??

Lagt inn: 14 okt 2004, 13:39
av Trond N47
Stemmer det, på 9000 fra 95 til 97 såvidt jeg husker. Innsugsrørenes
lengde ble øket ved hjelp av to spjell på lave turtall for å bedre
bunndraget. På høye turtall åpnet begge spjellene for å få korte inn
innsugets lengde, dette ga høyere effekt. På mellomturtall var det ene spjellet åpent.

Lagt inn: 14 okt 2004, 13:53
av Øyvind
Denne V6 en er vel i nær slekt med den som de skryter så av i opel vektra (sport eller noe)

Lagt inn: 14 okt 2004, 15:12
av Gjest
Har en 2002 modell med v6 kjører nå med nordic uhr steg2 går som bare f***. Har ikke noen problermer ennå. Kjørt drøye 60.000 med steg2. :D
Vet ikke om det er samme motoren.... :?

Lagt inn: 14 okt 2004, 16:45
av Hjelle, N6
Kompresjonen på V6t er 9,5:1, på firarane er kompresjonen 8,8:1 for 2 literen og 9,3:1 for 2.3 literen.
Dette er tal for M01 9-5, men kan aldri forstå det er store svingingar mellom årsmodellane.