Side 1 av 1
Tips ang. clutchbytte NG900
Lagt inn: 05 apr 2011, 09:31
av stiankd
Jeg skal gå løs på mitt første clutchbytte på en 97mod 900. (Wireclutch).
Har tenkt å følge denne guiden for å senke motor og ta ut girkasse:
http://photo.platonoff.com/Auto/2006012 ... n_Removal/
Har bestilt clutch, utløserlager og ny clutchwire hos speedparts, men lurer på om det er andre ting som er fornuftig å bytte i samme slengen?
Kom også gjerne med inspill hvis det er noen som har noen snippetriks som kan gjøre jobben hyggeligere

Re: Tips ang. clutchbytte NG900
Lagt inn: 05 apr 2011, 13:48
av Ingvar N629
Rimelig kjapp og grei jobb på de der, rengjør utløsermekanismen til clutchen grundig når du har alt ute, bruk gjerne molybdenfett på splinesen på inngående til kassa. Teflonspray funker også og det er også fint å bruke som smøremiddel på utløsermekanismen. Vil du bytte mer i samme slengen så kan der være kjekt å bytte simringer på kassa, og hylsa som utløserlageret sitter på er det ofte påkrevd at byttes.
Husk girolje, for den må du tappe av ved demontering

Re: Tips ang. clutchbytte NG900
Lagt inn: 06 apr 2011, 11:16
av stiankd
Takk for gode tips!
Et par nye spm:
-Er det denne jeg skal ha?
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... -axel.html er det 2 stk jeg skal ha?
-Hylse som utløserlageret sitter på, hvor får jeg tak i den? Kunne ikke finne noe på sidene til speedparts.
- Har lest at man kan bytte til syntetisk girolje på disse kassene, er det noe som anbefales?
Re: Tips ang. clutchbytte NG900
Lagt inn: 06 apr 2011, 13:02
av Ingvar N629
Jepp, 2 stk.
stiankd skrev:
-Hylse som utløserlageret sitter på, hvor får jeg tak i den? Kunne ikke finne noe på sidene til speedparts.
Saabforhandleren.
Re: Tips ang. clutchbytte NG900
Lagt inn: 06 apr 2011, 13:08
av Ingvar N629
Re: Tips ang. clutchbytte NG900
Lagt inn: 11 apr 2011, 09:51
av stiankd
Min første demontering av clutch gikk strålende på lørdag, og et 100% kaputt utløserlager gjorde seg synlig. Antar at jeg bytter hele clutchen og i tillegg til lager når jeg først har tatt ut girkassen.
Når det kommer til girolje virker det som om fellesnevneren i den lange tråden på det svenske søsterforumet er at når bilen har gått over 200000 er det lite fornuftig å bytte til den nye MT0063-oljen, så jeg tipper jeg holder meg til vanlig mineral motorolje som det står i manualen.
Nå blir det henting av nye deler på speedparts i løpet av uken, og satser på en oppdatering til helgen, og da forhåpentligvis med bilen tilbake på veien!
Re: Tips ang. clutchbytte NG900
Lagt inn: 16 apr 2011, 21:04
av stiankd
Da var mitt første clutchbytte unnagjort

! Demontering av girkasse, gammel clutch og et utløserlager (så ødelagt du kan få det, og årsaken til at clutchbytte var nødvendig) ble tatt forrige helg, og monteringen tok mer eller mindre hele dagen i dag.
Ettersom det var første gang jeg gjorde dette ble det litt banning og sverting her og der, men jeg er veldig fornøyd med at jeg kunne kjøre bilen hjem i kveld! Guiden fra
saab.platonoff.com var gull verdt.
Takker så masse for gode tips jeg har fått på veien!
-Stian-