Side 1 av 1
Spørsmål angående og900
Lagt inn: 14 okt 2004, 20:21
av Gjest
Hei, nå skal jeg kjøpe meg bil. 1.valget blir selfølgelig Saab. Familen hadde en og900i som for 2 år siden takket for seg pga. rust

Den har vi hatt så lenge jeg kan huske. Derfor lurer jeg på hvordan den er å kjøre? Snakket med fatter'n men han sier at jeg ikke skal kjøpe så gammel bil og sier at en moderne golf er det beste å kjøre og kjøpe. (han er nok litt mere opptatt av airbag en meg

)
Men det gir jeg F*** i jeg vil ha saab helst med turbo!
Derfor lurer jeg litt på komforen i bilen. Som jeg kan huske var det mye støy inne i bilen når vi kjørte på motorveien. Faktisk så mye at det ikke gikk ann å høre radio, ikke det at stereo'n i var så veldig bra og det hjalp heller ikke at fatter'n kjørte i 160-180.
Vel ble kanskje mye kjedelig lesing men om noen kunne fortelle meg hvordan bilen er å kjøre og om du har noen gode argumenter for å kjøpe en og900 hadde det hvert kjempe topp!
Hilsen en som er syk etter en Saab

Lagt inn: 14 okt 2004, 20:47
av Hjelle, N6
900 er ein grei bil å kjøpe som fysste bil, relativt sikker, bra åk-komfort sjølv om det er litt støy som du seier.
Men, om du satsar på ein seint 900, M92 eller M93, finns det airbag som tilval. Er monge av 2.1 liters (140hk utan turbo) bilane som har airbag som standard.
Ellers vil eg råde deg til å diskutere dette med din far på ein saklig måte. Reknar med han sakl betale bilen sidan han tydligvis har so mykje han skulle ha sagt.
Det heile kjem igrunnen på kor mykje du skal legge i bilen, å kjøpe ein gammal turbobil til 20kkr betyr nok at du må skrue avogtil, men kjøper du ein nyare bil som er godt halden slepp du unna mykje av det.
So kik litt på bilar, og dokke vil nok forhåpentligvis finne ein bil som er grei nok. Eit tips er å ikkje hoppe på den fysste og beste bilen, men bruk litt tid å kike på fleire bilar før du kjøper.
Og sidan du tydligvis ikkje har køyrt 900 før er det ikkje sikkert det vert so bra som du har drøymt om...

Berre spør broderen, han har ein 9k, når han endelig fikk prøve 900:an min kalla han det veteranbil. Det var so absolutt ikkje ein moderne bil å køyre sa han, og eg forstår han igrunnen. Husk på at grunnkonstruksjonen er nærmare 40 år...
Og til slutt, flyttar inlegget til Saab Turbo-forum.
Lagt inn: 14 okt 2004, 20:57
av Gjest
har sett på en 1988 turbo som har gått 120.000km eiren skal ha 45k fatter'n synes det er for dyrt. Jeg synes det er helt greit. Men er det galskap å kjøpe en 16år gammel 900 ken jo overhode ikke mekke....
Koster bilen over 80k skal jeg få økonomisk bistand.
Lagt inn: 14 okt 2004, 22:03
av Hjelle, N6
Anonymous skrev:har sett på en 1988 turbo som har gått 120.000km eiren skal ha 45k fatter'n synes det er for dyrt. Jeg synes det er helt greit. Men er det galskap å kjøpe en 16år gammel 900 ken jo overhode ikke mekke....
Koster bilen over 80k skal jeg få økonomisk bistand.
Det var ikkje dyrt i det heile spør du meg, sett at bilen ikkje er normalt mykje herpa. Men klart, om du ikkje kan skru har du eit lite problem, for eg skal ikkje lure deg til å tru at 900 er ein problemfri bil...
Men, 900 er ein relativt lettskrua bil, om du har muligheit og interesse for å lære deg skruing er det ein grei bil å starte med sånn sett.
Om du har ei litt høgre økonomisk ramme er då kanskje ein 9000 noko for deg, den er då monge gongar sikrare enn Golf, men det er rett nok ikkje samme bil som 900 sjølv om det er ein SAAB.
Lagt inn: 14 okt 2004, 22:48
av Jørgen N237
endel senere modeller 900 har også ABS bremser som jo er grei sikkerhet..
Lagt inn: 14 okt 2004, 23:18
av Gjest
Men, 900 er ein relativt lettskrua bil, om du har muligheit og interesse for å lære deg skruing er det ein grei bil å starte med sånn sett.
Er jo intressert i biler så jeg vil jo lyve å si at jeg ikke er interessert i å lære å mekke! Hvordan lærer man best gå kurs eller no?
Lagt inn: 14 okt 2004, 23:33
av Gjest
Det skal sies en ting den 900i vi hadde gikk problemfritt 18år det eneste som ble byttet var slitedeler. Fatteren hadde den aldri på service byttet olje ofte! Clutchen ble heller aldri byttet bilen hadde gått 275k.
Men det kommer vel på hvordan man kjører. Onklen min hadde 9k med mye tull. Men han kjører jo som en bmw eier, null dynamikk full gass-stopp, full gass-stopp kommer ikke fortere frem

Lagt inn: 15 okt 2004, 07:46
av Rune N35
Skaff deg ei god verkstedhåndbok hvis du skal begynne å skru, det er bare å prøve å feile litt. Men husk å vær systematisk hvis du begynner å skru på bremser å styring og slikt.
og900 er en grei bil å skru på, i forhold til mye annet. har skrudd en del golf 2, ascona, 240 og LADA også(jada, bor i rånemekka), men foretrekker 900'n gitt!
Og jeg begynte som deg, helt fra bunn, men da var jeg 15 eller.no...og kjørte 95 V4 på jordet...
Og jeg syns ikke den er som å kjøre en veteranbil heller, den er faktisk meget komfortabel i forhold til mye annet av samme årsmodeller som har overkommelig pris!
Lagt inn: 15 okt 2004, 09:20
av Gjest
Vel nå bor jeg jo i byen så det blir et lite problem med plass. :wink
Skulle helst eid en låve! Men det hadde nok resultert i 1.stk konkurs meg og xxx antall saaber stabblet oppover veggene i låven

Lagt inn: 15 okt 2004, 10:46
av Jørgen N237
Skal du ha så mange saaber er det nok å froetrekke de som er eldre enn 1974 (ikke årsavgift..).. Skal overta fatteren sin 900i om en måned eller noe, den har ABS også.. Ikke dumt.. Selger forresten da min 9000, kan ikke ha 3 biler..
Lagt inn: 15 okt 2004, 11:16
av Hjelle, N6
Rune N35:
hehe, eg synes det absoulutt ikkje er veteranbil å køyre, men en må ta høgde for at det kan bikke begge veiar for Gjest her.
Somsagt synes broderen det var slik å køyre, han er vand med 9k, og 900-en sit han som regel på i. Når han fikk køyre synes nok han det ikkje var so fantastisk å køyre som eg ville ha det til...

Var girkassa han hadde mest innvendigar imot, men er nok ei vanesak. Eg er oppvaksen med å køyre 99/900, so for meg er det heilt naturlig, men for broderen som ikkje har køyrt 99 eller 900 er det værre.
Komforten er som du seier heilt sjef, einaste bil eg sit betre i er andre SAAB-ar. Er meir gåen etter kortare turer med andre bilar enn longturar med SAAB, og det seier igrunnen det meste.
Ang. korleis du skal lære å skru gjest, so er det nok berre å lære det ved å sette i gong med å skru

Kjøp ein Haynes-manuell eller noko lignandes, so er du igong.
Ellers kan eg seie at min nesten 5 år som 900-eigar no ikkje har gitt meg dei store overraskingar, kun service og planlagde reparasjonar, INGEN nødskruing endå på mine bilar...

Men å seie at alle 900 er slik, det er å lyge. Berre les litt på forumet her...

Lagt inn: 15 okt 2004, 11:56
av Jørgen N237
Jeg synes i utgangspunktet at 900 er bedre enn 900, men liker 900 bedre og bedre.. Listet opp i kjørefølelse:
Saab 9-5
Saab 9-3
Saab 9000
Saab 99
Saab 900
Etter her kommer faktisk 1999 modell vectra 2.0... (pappa sin gamle bil..)
Sitter høyere i 900 enn 9000. tør påstå at 9000 orginalt er mer komfortabel enn 900... Men har mine planer med en 900 da..
biler
Lagt inn: 15 okt 2004, 14:28
av Petter 900 T
Freshmaker skrev:Selger forresten da min 9000, kan ikke ha 3 biler..
Hæ, man kan aldri få for mange Saab'er 
Lagt inn: 15 okt 2004, 15:05
av Gjest
Lagt inn: 15 okt 2004, 16:16
av Jørgen N237
20 år, ikke verdens beste økonomi og ønske om å bytte til 900 er greit valg spør du meg, dessuten kan noen andre få glede av min 9000.. dessuten har jeg en opel også...