Konvertering AC anlegfg R12->R1234 (ombyggingssats)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Konvertering AC anlegfg R12->R1234 (ombyggingssats)

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 okt 2004, 11:23

Hei!

Er det nokon som har erfaring med denne jobben?
AC-en i 900 var tørka ut før eg kjøpte den, og i påvente av ei ombyggingsløysing har eg venta litt med å få det fiksa.
Fann ein sats på ebay, der alle o-ringar og nipplar ser ut til å vere med. Det som må skiftast i tilegg er selfølgelig tørkefilter kan eg tenkje meg.

url-en til satsen er her: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... gory=33544
Er også interesert i tips om kven som evt. sel slikt i Norge.

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 15 okt 2004, 12:49

En kompis av meg er kuldemontør, mener han sa noe om en erstatningsgass som er kommet. Du trenger da ikke ombygningssats.
Er ikke helt 100% sikker på dette, men verdt å sjekke opp!!
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 okt 2004, 12:54

Det har vore snakka om noko erstanningsgass ja, men enkelte eg har snakka med påstår at det er best å bytte om til R134, når en tenkjer på heilheila med pris osb. I tilegg kan en fylle R134 nesten overalt..
Du veit foressten ikkje kva den erstatningsgassen kostar no vel? Tidligare var den so dyr at det ville lønne seg med ombygging.

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 15 okt 2004, 13:51

Vet ikke hva gassen koster, kan sjekke med kompisen neste gang jeg prater med han.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 15 okt 2004, 14:02

Det er helt korrekt at det nå er kommet erstatningsgass slik at en slipper å konvertere anlegget. Skal en konvertere til R134 bør kompressoren også byttes, evt overhales. Fiksa acen min i høst. Det kom på 7500,- til sammen. Da var også kompressoren bytta så da fylte vi liksågodt R134 på i stedet for erstatningsgass siden prisen er omtrent den samme.
Var en pakkepris på ca 1300kr for fylling (inkluderte tømming,trykktesting og vakumering av anlegget)
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 okt 2004, 14:33

Iflg. Avantia, ein stor AC-grossist i Sverige, er det ikkje nødvendig å bytte kompressor. Det som er er at en må skifte o-ringane pga. at dei gamle oringane ikkje tåler R134-en.
Uansett bør eg få fiksa pakkboksa før eg stussar i noko meir, er det foressten nokon som har skrudd i AC-kompressoren før, evt har noko dokumentasjon på den? Det er ein SeikoSanden kompressor eg har.

Men om den prisen du seier skilpadda stemmer, so har gassen vorte ein del billigare sidan eg sjekka sist. Har bestemmt at nesten sommar skal eg ha AC... :)

Gjest

Legg inn av Gjest » 15 okt 2004, 15:18

KJØP!!!

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 15 okt 2004, 15:25

Stemmer at det er en seiko du har, men det er ikke en sanden. Den er noe anderledes. Kompressoren er ikke lenger å få tak i ny hvis ikke saab har den. Noe jeg tviler på. Fikk takk i en fabrikkoverhalt fra florida for 2000kr, en ny er ca 5000,-
Jeg overhalte også den gamle kompressoren min, så den har jeg liggende på lur :wink: Tror det er tilsammen 5 oringer i kompressoren, 2 av dem sitter på slangene ut av den.
Kompressoren skal fylles med R134 kompatibel olje, tror det er 1,7dl. Det var oljemangel som tok rotta på min kompressor.
Når du har den fra hverandre må du også sjekke at skovlene på kompressornavet glir lett i sporene.
Jeg måtte også bytte kondensatoren som ligger foran radiatoren pga korrosjon og steinsprut (2500,- til :-x ) Så sjekk anlegget for lekkasjer før du begynner å fylle noe.
Prisen på fyllinga er en fastpris som MKK (mosjøen kulde og klimaservice) har på denne jobben. Det fins nå flere typer erstatningsgass, det gjør nok at prisen er kommet noe ned på denne jobben.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 okt 2004, 16:12

Hm, det var vel SeikoSeiki eller noko slikt.
Sanden er vel det som står i 9000.... :oops:
Olje var då med i det settet ser det ut som. jaja, okke som, eg skal nok høyre med han som eg var i kontakt med på Avantia, om det har kome noko nytt derifrå då.
Angrar som ein hund på at eg ikkje fikk anlegget fiksa i Sverige før eg overtok bilen, fikk ein pris på 2000:- for reprasjon og fylling.
Men problemet var at verkstedet ikkje hadde tid før eg henta bilen... :/
Må kanskje bytte kondensator også, alt medan det er lenge sidan anlegget har vore i bruk.

Foressten, er det nokon som har peiling på kva SAAB sin konverteringssats 7495484 inneheld i tilegg til kompressor?

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 15 okt 2004, 19:23

Skal ikke være nødvendig å bytte kondensator så lenge den gamle er hel og du får av koblingene uten å ødelegge noe. Da er det bare å bytte oringene og skru på igjen.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Svar