2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Min mor har en 2002 9-5 2,0t automat som hun har hatt siden ny. Kmstand er nå ca 205 500 km. Oljeskift har blitt gjort konsekvent på hver 10 000 km, og absolutt alt har blitt gjort på samme merkeverksted.
Den har aldri hatt turbohavari og ei heller er det ulyder fra registeret.
Bilen har nyeste veivhusventilasjon.
Forleden hadde det oppstått oljelekkasje, noe hun ba meg se på. Det var olje i hele høyre hjulbrønn.
Heldigvis hadde ikke nivået blitt for lavt. Etter verkstedtime på et par timer, hadde verkstedet
skiftet o-ringer ved oljepumpen og strammeren til registerkjedet. Tetningene ved veivakselen
er skiftet før, og der var det tett. De føyde også til at dersom det ikke var tett nå, måtte de skifte
toppakning...??
Kan noen forklare meg logikken bak dette...? (=
Den har aldri hatt turbohavari og ei heller er det ulyder fra registeret.
Bilen har nyeste veivhusventilasjon.
Forleden hadde det oppstått oljelekkasje, noe hun ba meg se på. Det var olje i hele høyre hjulbrønn.
Heldigvis hadde ikke nivået blitt for lavt. Etter verkstedtime på et par timer, hadde verkstedet
skiftet o-ringer ved oljepumpen og strammeren til registerkjedet. Tetningene ved veivakselen
er skiftet før, og der var det tett. De føyde også til at dersom det ikke var tett nå, måtte de skifte
toppakning...??
Kan noen forklare meg logikken bak dette...? (=
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Logikken med dette er vel at dersom det fortsatt er lekksasje, må dei skifte toppakningen, på grunn av at det lekker olje ut der.
Ved oljelekkasjer, renn ofte olja utover eit stort område, og det samler støv og skit som gjer at det kan vera vanskeleg å lokalisere lekkasjen. Så dei har nok skifta det dei antok var feilen, men tar forbehold om at det kan vera lekkasje også ved toppakninge. Det er forøvrig ikkje unormalt at det svetter litt olje ved toppakningen.
Ved oljelekkasjer, renn ofte olja utover eit stort område, og det samler støv og skit som gjer at det kan vera vanskeleg å lokalisere lekkasjen. Så dei har nok skifta det dei antok var feilen, men tar forbehold om at det kan vera lekkasje også ved toppakninge. Det er forøvrig ikkje unormalt at det svetter litt olje ved toppakningen.
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Ja, det er jo det som som er poenget her; jeg har ikke fått med meg at det er "vanlig" med oljelekkasje/svetting fra toppakningen
...men takk (=
...men takk (=
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Å bytte tetningane på oljepumpa var nok fornuftig stad å starte, registerkjedestrammaren var dog neppe nødvendig å bytte.
Følg med på dette vidare, i tilfelle det fortsatt er lekkasje.
Mvh. Karl
Følg med på dette vidare, i tilfelle det fortsatt er lekkasje.
Mvh. Karl
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1588
- Registrert: 04 des 2005, 17:17
- Medlemsnummer: N719
- Navn: Mats
- Bil: 9-3
- Sted: Bergen
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
De har nokk bare byttet tetningen og ikke selve strammerenKarl N1641 skrev:Å bytte tetningane på oljepumpa var nok fornuftig stad å starte, registerkjedestrammaren var dog neppe nødvendig å bytte.
Følg med på dette vidare, i tilfelle det fortsatt er lekkasje.
Mvh. Karl
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Og fulgt med har jeg gjort. Lekkasje fra toppakningen er nå konstatert.
Det lekker altså fra den siden av motoren hvor drivremmen sitter, i bakkant.
Vil det være nok å kjøpe nye topplokksbolter og bytte ut de gamle, eller må toppakningen skiftes?
Verkstedet vil jo selvfølgelig skifte toppakningen.
Det lekker altså fra den siden av motoren hvor drivremmen sitter, i bakkant.
Vil det være nok å kjøpe nye topplokksbolter og bytte ut de gamle, eller må toppakningen skiftes?
Verkstedet vil jo selvfølgelig skifte toppakningen.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Du kan prøve å ettertrekke først, dersom det lekker mellom topp og aludekselet på enden av blokka så er det to skruer der på utsiden av motoren som du kan sjekke at sitter med korrekt moment.
Funker ikke det, så må du nok bytte pakninga.
Funker ikke det, så må du nok bytte pakninga.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Må jeg slakke boltene først, eller skal de bare trekkes etter? I såfall hvor mye?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Først slipper du ut trykket i ekspansjonstanken, deretter løsner og drar du til en og en bolt i samme rekkefølge som ved toppakningsbytte. Boltene dras 40 nm, 60 nm og 90 grader til slutt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Kan boltene brukes på nytt?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Jepp det kan de;) er ikke strekk bolter.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Er du sikker? Bruker Saab virkelig ikke strekkbolter?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
neida, tut og kjørlittle_e skrev:Er du sikker? Bruker Saab virkelig ikke strekkbolter?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Ok.
Hvilket moment skal tennkassetten og toppdekselet skrus til med?
Er det noe annet jeg bør tenke på?
Har skrudd mye bil, sågar avanserte biler som Audi V8, men aldri Saab
Hvilket moment skal tennkassetten og toppdekselet skrus til med?
Er det noe annet jeg bør tenke på?
Har skrudd mye bil, sågar avanserte biler som Audi V8, men aldri Saab
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Kremt.. JODA!!doo-kie skrev:Jepp det kan de;) er ikke strekk bolter.
Saab bruker strekkbolter så strengt tatt så skal de skiftes.. men de tåler tydeligvis ettertrekking for i WIS/ saabs service-bulletiner så nevnes det ikke at de må byttes når man ettertrekker.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor