2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av little_e » 02 mai 2011, 15:05

Min mor har en 2002 9-5 2,0t automat som hun har hatt siden ny. Kmstand er nå ca 205 500 km. Oljeskift har blitt gjort konsekvent på hver 10 000 km, og absolutt alt har blitt gjort på samme merkeverksted.
Den har aldri hatt turbohavari og ei heller er det ulyder fra registeret.
Bilen har nyeste veivhusventilasjon.

Forleden hadde det oppstått oljelekkasje, noe hun ba meg se på. Det var olje i hele høyre hjulbrønn.
Heldigvis hadde ikke nivået blitt for lavt. Etter verkstedtime på et par timer, hadde verkstedet
skiftet o-ringer ved oljepumpen og strammeren til registerkjedet. Tetningene ved veivakselen
er skiftet før, og der var det tett. De føyde også til at dersom det ikke var tett nå, måtte de skifte
toppakning...??

Kan noen forklare meg logikken bak dette...? (=
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av Skaten N671 » 02 mai 2011, 15:39

Logikken med dette er vel at dersom det fortsatt er lekksasje, må dei skifte toppakningen, på grunn av at det lekker olje ut der.
Ved oljelekkasjer, renn ofte olja utover eit stort område, og det samler støv og skit som gjer at det kan vera vanskeleg å lokalisere lekkasjen. Så dei har nok skifta det dei antok var feilen, men tar forbehold om at det kan vera lekkasje også ved toppakninge. Det er forøvrig ikkje unormalt at det svetter litt olje ved toppakningen.
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av little_e » 02 mai 2011, 16:03

Ja, det er jo det som som er poenget her; jeg har ikke fått med meg at det er "vanlig" med oljelekkasje/svetting fra toppakningen :)

...men takk (=
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av Karl N1641 » 10 mai 2011, 17:06

Å bytte tetningane på oljepumpa var nok fornuftig stad å starte, registerkjedestrammaren var dog neppe nødvendig å bytte.

Følg med på dette vidare, i tilfelle det fortsatt er lekkasje.

Mvh. Karl
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av Mats900R » 11 mai 2011, 18:05

Karl N1641 skrev:Å bytte tetningane på oljepumpa var nok fornuftig stad å starte, registerkjedestrammaren var dog neppe nødvendig å bytte.

Følg med på dette vidare, i tilfelle det fortsatt er lekkasje.

Mvh. Karl
De har nokk bare byttet tetningen og ikke selve strammeren
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av little_e » 13 mai 2011, 17:30

Og fulgt med har jeg gjort. Lekkasje fra toppakningen er nå konstatert.
Det lekker altså fra den siden av motoren hvor drivremmen sitter, i bakkant.
Vil det være nok å kjøpe nye topplokksbolter og bytte ut de gamle, eller må toppakningen skiftes?
Verkstedet vil jo selvfølgelig skifte toppakningen.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mai 2011, 17:54

Du kan prøve å ettertrekke først, dersom det lekker mellom topp og aludekselet på enden av blokka så er det to skruer der på utsiden av motoren som du kan sjekke at sitter med korrekt moment.

Funker ikke det, så må du nok bytte pakninga.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av little_e » 13 mai 2011, 18:11

Må jeg slakke boltene først, eller skal de bare trekkes etter? I såfall hvor mye?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mai 2011, 20:21

Først slipper du ut trykket i ekspansjonstanken, deretter løsner og drar du til en og en bolt i samme rekkefølge som ved toppakningsbytte. Boltene dras 40 nm, 60 nm og 90 grader til slutt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av little_e » 14 mai 2011, 20:42

Kan boltene brukes på nytt?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av doo-kie » 14 mai 2011, 20:51

Jepp det kan de;) er ikke strekk bolter.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av little_e » 14 mai 2011, 21:54

Er du sikker? Bruker Saab virkelig ikke strekkbolter? :?: :?:
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av Paul N1176 » 14 mai 2011, 22:06

little_e skrev:Er du sikker? Bruker Saab virkelig ikke strekkbolter? :?: :?:
neida, tut og kjør :D
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av little_e » 15 mai 2011, 11:20

Ok.
Hvilket moment skal tennkassetten og toppdekselet skrus til med?
Er det noe annet jeg bør tenke på?
Har skrudd mye bil, sågar avanserte biler som Audi V8, men aldri Saab :mrgreen:
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av Tor N12 » 15 mai 2011, 12:28

doo-kie skrev:Jepp det kan de;) er ikke strekk bolter.
Kremt.. JODA!! ;)

Saab bruker strekkbolter så strengt tatt så skal de skiftes.. men de tåler tydeligvis ettertrekking for i WIS/ saabs service-bulletiner så nevnes det ikke at de må byttes når man ettertrekker.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar