Skodde/eksossky ved start 9-5, biopower, 06

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Erikaa
Innlegg: 13
Registrert: 05 aug 2009, 20:23
Navn: Erik
Bil: Saab 9-5 2,0T Vector ,2006
Sted: Drammen

Skodde/eksossky ved start 9-5, biopower, 06

Legg inn av Erikaa » 19 mai 2011, 12:02

Min 9-5 hadde et oljeskift for kort tid siden.
Rett etter dette, dvs dagen etter når jeg skulle starte bilen så skoddet bilen. Noe den ikke har gjort før.
Jeg har tenkt at det evt har blitt fylt for mye olje og ikke gjort noe med det. Men det har fortsatt.
I dag ringte jeg til Bilbutikken, Drammen og fortalte.
De mente at det kunne være turboen som hadde lekkasje??? og et evt bytte av denne.
Bilen har gått 144000.
Noen som har noen ideer?
Takknemlig.
Saab 9-5 2,0t Sedan Biopower

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Skodde/eksossky ved start 9-5, biopower, 06

Legg inn av Ingvar N629 » 19 mai 2011, 12:26

Det kan være turboen som er på tur til å ryke, eller det kan være olje som kondenserer i veivhusventilasjonen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Erikaa
Innlegg: 13
Registrert: 05 aug 2009, 20:23
Navn: Erik
Bil: Saab 9-5 2,0T Vector ,2006
Sted: Drammen

Re: Skodde/eksossky ved start 9-5, biopower, 06

Legg inn av Erikaa » 19 mai 2011, 13:42

Vil "olje som kondenserer i veivhusventilasjonen" være en konsekvens av et oljeskift?
Saab 9-5 2,0t Sedan Biopower

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Skodde/eksossky ved start 9-5, biopower, 06

Legg inn av Ingvar N629 » 19 mai 2011, 13:45

Skal vel godt gjøres, på en M06 så er det ikke kobling fra veivhusventilasjon til oljepåfyllingstrakt. Men er det fylt på for mye slik at veiva tar i oljebadet så vil det jo sprute ekstra mye rundt i veivhuset, og dermed kan ekstra mye olje havne i oljefella. Men det er jo bare å peile, så finner du ut det. Tror det skal være ganske så mye for mye for at det skal skje.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Erikaa
Innlegg: 13
Registrert: 05 aug 2009, 20:23
Navn: Erik
Bil: Saab 9-5 2,0T Vector ,2006
Sted: Drammen

Re: Skodde/eksossky ved start 9-5, biopower, 06

Legg inn av Erikaa » 19 mai 2011, 14:43

Jeg er ikke motorkyndig..men ...
Om jeg må bytte turbo...noe jeg ikke håper på for det er sikkert dyrt.
Jeg har satt inn et Hirs trimmingssett.
Må den også byttes tro?
Saab 9-5 2,0t Sedan Biopower

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Skodde/eksossky ved start 9-5, biopower, 06

Legg inn av Ingvar N629 » 19 mai 2011, 14:54

Nei, turboen er en slitedel og dersom den er utslitt så byttes den ut mot en lik del, på samme måte som f eks et hjullager. Hirschprogrammet vil fungere som før. Du trenger ikke gjøre annet med bilen enn å bytte selve turboen, bortsett fra rengjøring av oljerør og slikt som følger med et turbobytte.

Dersom du må bytte turboen så er det dyrt å sette den inn hos Saab, men uansett hvem som evt gjør jobben, så pass på at det benyttes en original turbo. Det finnes diverse kopier på markedet av varierende kvalitet, noen fungerer sikkert godt men det tryggeste er altså original.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Erikaa
Innlegg: 13
Registrert: 05 aug 2009, 20:23
Navn: Erik
Bil: Saab 9-5 2,0T Vector ,2006
Sted: Drammen

Re: Skodde/eksossky ved start 9-5, biopower, 06

Legg inn av Erikaa » 19 mai 2011, 14:56

Tusen takk for svar!
Saab 9-5 2,0t Sedan Biopower

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Skodde/eksossky ved start 9-5, biopower, 06

Legg inn av Dopus » 30 mai 2011, 23:23

hmm turboer ja....når den tok kvelden hos meg såg det ut som dirty triks i flåklypa ved gasspådrag på min 01 9-5 2.0t.
Og når man snakker om orignalturboer....garreten som står i lavtrykksmotorene har da ikke spesielt godt rykte.
Jeg kjøpte meg en rebuildt orginal turbo da jeg var i USA og den holdt temmlig nøyaktig ett år....da det skejdde var ikke økonominen min på det sterkeste og en ny orginal garret kostet rundt 6000, kjøte en kina garret kopi fra biltema til ca halve prisen...og den er fortsatt tipp topp ...og det er 2 år siden den ble skiftet i augutst....biltema turboen har i hvertfall fungert bedre enn rebuildt orginal Garret.
Dersom du må skifte turbo, så vurder økonomien og hvis du har råd, kjøp en Mitsubishi td04 turbo (den som er orginal i Aero utgaven av 9-3 og 9-5), disse er kjent for å være veeeeldig mye bedre på driftssikkerhet og holdbarhet, men koster et par tusenlapper mer. Sjekk speedparts, maptun eller andre levrandører....for skal du kjøpe turbo hos forhandler så koster dem stort sett nesten 50 prosent mer (garret koster ca 6000 hos speedparts, hos forhandler i Haugesund mellom 9 og 10000.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Erikaa
Innlegg: 13
Registrert: 05 aug 2009, 20:23
Navn: Erik
Bil: Saab 9-5 2,0T Vector ,2006
Sted: Drammen

Re: Skodde/eksossky ved start 9-5, biopower, 06

Legg inn av Erikaa » 06 aug 2011, 08:58

Så skjedde det!
Turboen røk! På jobbtur ved Gøteborg!
Hørte at det var en merkelig lyd fra motoren + ekstra eksossky.
Måtte ha hjelp av Falc i Sverige.
Moroa kom på SEK 14927 ink mva.
Selve turboen kostet SEK 7517 eks mva.
Motoren måtte gjennomskylles + ny olje på samt masse nye pakninger og o-ringer og muttere.
Jeg er ikke motorkyndig til å kunne byttet turboen selv.
Noen som har måtte bytte turbo på verksted? og hva kostet det?

Hører med til historien at jeg også måtte ha leiebil...med svenske skilter som også må rapporteres til tollen.
Sist redigert av Erikaa den 07 aug 2011, 08:04, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-5 2,0t Sedan Biopower

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Skodde/eksossky ved start 9-5, biopower, 06

Legg inn av Helge » 06 aug 2011, 19:05

Flaks at det skjedde i Sverige. Mye billigere å bytte turbo der.
Men ikke fortell tollvesenet at du har reparert bilen i Sverige.
For da må du betale moms på jobben.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Daniel V
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 23 mai 2009, 00:13
Medlemsnummer: N1694
Navn: Daniel Valderhaug
Bil: 03 9-5 2.0t
Sted: Karmøy
Kontakt:

Re: Skodde/eksossky ved start 9-5, biopower, 06

Legg inn av Daniel V » 06 aug 2011, 19:43

Erikaa skrev: Noen som har måtte bytte turbo på verksted? og hva kostet det?
.
Hei.
Jeg fikk byttet Turboen i min 9-5 03mod i fjor hos Magnus Hope i Haugesund. 16.000,- Og da byttet de og til nyeste versjon av veivhusventilasjon :worship:
Mvh Daniel V

03, SAAB 9-5 2.0t, Magic by SAAB!
11, VW Tiguan 2.0TDI 4Motion drittbil

Svar