EGR-ventil
Moderator: Moderatorer
EGR-ventil
Fekk CE- symbol og feilkode viste at det var manglande funksjon på EGR- ventilen. Alt fungerte på bilen s.s. turbo og anna så det var kun symbolet som var sjenerande.
Ventilen vart skifta i juli 2010. I og med at det er garanti/ reklamasjon så vert vel denne skifta utan økonomisk belastning for meg. Likevel er eg litt skeptisk når denne EGR-en tullar etter så kort tid og lurer på om det er andre ting eg bør få verkstaden til å sjekke ved reparasjonen slik som luftmassemålar etc.
Feiltypen er vist ikkje uvanleg på 1.9 diesel både hos Saab og Opel.................
Er det nokon som har smarte idear for å unngå denne plagen?
Ventilen vart skifta i juli 2010. I og med at det er garanti/ reklamasjon så vert vel denne skifta utan økonomisk belastning for meg. Likevel er eg litt skeptisk når denne EGR-en tullar etter så kort tid og lurer på om det er andre ting eg bør få verkstaden til å sjekke ved reparasjonen slik som luftmassemålar etc.
Feiltypen er vist ikkje uvanleg på 1.9 diesel både hos Saab og Opel.................
Er det nokon som har smarte idear for å unngå denne plagen?
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: EGR-ventil
Kjørestil har vel mye å si på dette her. Unngå småturer der motoren ikke blir helt varm og kjøring i høye gir med lavt turtall og gassen i bånn da dette utvikler en del sot / svart eksos.
Bra ting vil da være å unngå småturer spesielt når det er kaldt, passe på å ligge i riktig gir og bruke en bra olje
Bra ting vil da være å unngå småturer spesielt når det er kaldt, passe på å ligge i riktig gir og bruke en bra olje

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Re: EGR-ventil
OK; er nok klar over dei råda som vert gitt over men då vert i så fall den nye trenden "økokjørestil" vanskeleg å gjennomføre med høgt gir og lavt turtal;-)
I vinter var det nesten ikkje ein einaste kaldstart då eg brukte dieselvarmaren kvar gong det vart køyring så eg forstår ikkje at egrventilen skal skape seg vrang etter å ha fulgt dei fleste råda for å sleppe dette.
Er det berre Saab/ Opel sine dieselmotorar som oppfører seg slik eller er det eit generelt problem for alle slike?
I vinter var det nesten ikkje ein einaste kaldstart då eg brukte dieselvarmaren kvar gong det vart køyring så eg forstår ikkje at egrventilen skal skape seg vrang etter å ha fulgt dei fleste råda for å sleppe dette.
Er det berre Saab/ Opel sine dieselmotorar som oppfører seg slik eller er det eit generelt problem for alle slike?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: EGR-ventil
Det er et generelt problem, EGR er et "nødvendig onde" for motorfabrikantene. Det mangler gode teknologier for avgassrensing på diesel. Spesielt norsk diesel har jeg hørt skal gi mye problemer med EGR, forskjeller i drivstoffspesifikasjoner lager forøvrig problemer for flere. Volvo Penta sliter med havarier på marinemotorer, og dette skjer omtrent kun i Norge. Volvo skylder på at norsk marinediesel smører for dårlig, mens petroleumsindustrien nekter. Dagens digresjon.permo skrev: Er det berre Saab/ Opel sine dieselmotorar som oppfører seg slik eller er det eit generelt problem for alle slike?
1,9 TiD finner du forøvrig igjen i Fiat og Alfa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: EGR-ventil
--------------------og Opel;-)
Re: EGR-ventil
hei
jeg var innom en fiat forhandler å kjøpte en "Fiat ERG restrictor plate" som ser slik ut

jeg har ikke rukket å få montert den ennå(har hatt en komplisert runde etter et akillesbrudd hvor det gikk infeksjon i såret så jeg er på krykker for tiden), men ifølge gutta på Fiat forhandleren hadde de montert mange slike og det fungerer!.....
Pakningen jeg henviser til er for 120hk (8ventileren) men det finnes slike pakninger til 150hk versjonen også.
kostet under 100,-
skader mao ikke å demontere, gjøre rent og montere pakningen.
slik jeg forstår det så skal pakningen monteres mellom erg ventilen og eksosen. den skal fungere slik at luften har høyere hastighet gjennom ergventilen slik at det ikke legger seg dritt der(med kun 3 små hull vil luftstrømmen bli større enn ved et stort hull).
på min bil har jeg kjørt meg en tur hvor jeg har fått motoren god og varm og lagt meg på 3000 rpm i 15min hver gang jeg har kjent antydninger til at bilen har vært "død" under 2000rpm(symptom på at ERG fusker). ved å kjøre en stund på høyt turtall vil luftstrømmen gjennom ERG har høyere hastighet enn når en kjører på 1600rpm på tungt gir. med høy hastighet på luften gjennom ERG vil en "spyle" den litt.
om du prøver pakningen så gi tilbakemelding på hvordan det går
jeg var innom en fiat forhandler å kjøpte en "Fiat ERG restrictor plate" som ser slik ut
jeg har ikke rukket å få montert den ennå(har hatt en komplisert runde etter et akillesbrudd hvor det gikk infeksjon i såret så jeg er på krykker for tiden), men ifølge gutta på Fiat forhandleren hadde de montert mange slike og det fungerer!.....
Pakningen jeg henviser til er for 120hk (8ventileren) men det finnes slike pakninger til 150hk versjonen også.
kostet under 100,-
skader mao ikke å demontere, gjøre rent og montere pakningen.
slik jeg forstår det så skal pakningen monteres mellom erg ventilen og eksosen. den skal fungere slik at luften har høyere hastighet gjennom ergventilen slik at det ikke legger seg dritt der(med kun 3 små hull vil luftstrømmen bli større enn ved et stort hull).
på min bil har jeg kjørt meg en tur hvor jeg har fått motoren god og varm og lagt meg på 3000 rpm i 15min hver gang jeg har kjent antydninger til at bilen har vært "død" under 2000rpm(symptom på at ERG fusker). ved å kjøre en stund på høyt turtall vil luftstrømmen gjennom ERG har høyere hastighet enn når en kjører på 1600rpm på tungt gir. med høy hastighet på luften gjennom ERG vil en "spyle" den litt.
om du prøver pakningen så gi tilbakemelding på hvordan det går
Re: EGR-ventil
Høyrest interessant ut; det spørs berre om merkeforhandlar vil montere dette ved skifte av EGR-ventil. Dei burde vel vere opne for dette i og med at det medfører stor kostnad stadig vekk å rense/ skifte EGR- ventilen.
Er det andre på forumet som har prøvd egr- platen som er omtala ovanfor?
Er det andre på forumet som har prøvd egr- platen som er omtala ovanfor?
Re: EGR-ventil
jeg handlet hos Fiat og Alfa forhandleren på Skøyen i Oslo
delenr til 120hk 8v dieselen er 71751468 for restrictor pakningen også trenger du 2 pakninger av type 55191883
gi tilbakemelding når du har montert det hvordan det funker...
jeg opereres på tirsdag og slipper ut(om jeg har god oppførsel?) ca. medio juni så det blir en stund før jeg får montert og brukt bilen igjen.
9ls
delenr til 120hk 8v dieselen er 71751468 for restrictor pakningen også trenger du 2 pakninger av type 55191883
gi tilbakemelding når du har montert det hvordan det funker...
jeg opereres på tirsdag og slipper ut(om jeg har god oppførsel?) ca. medio juni så det blir en stund før jeg får montert og brukt bilen igjen.
9ls
Re: EGR-ventil
Ein lokal saabforhandlar kunne få tak i denne Restrictor-eininga men kunne ikkje montere den då Saab ikkje godkjende modifiseringa som i fylgje dei igjen kunne auke utsleppsmengda og endra då typegodkjenningsdata.
Nokon som veit slike ting her på forumet??
Nokon som veit slike ting her på forumet??
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: EGR-ventil
Det er korrekt som de sier, men MÅ du ha Saabforhandleren til å montere den pakninga? Kan da umulig være særlig komplisert?permo skrev:Ein lokal saabforhandlar kunne få tak i denne Restrictor-eininga men kunne ikkje montere den då Saab ikkje godkjende modifiseringa som i fylgje dei igjen kunne auke utsleppsmengda og endra då typegodkjenningsdata.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: EGR-ventil
Nei; sjølvsagt ikkje. Mi bekymring ligg meir på kva reklamasjonsretten seier når ein legg inn slike delar.
På min forrige Saab 9-3 TID -01 så demonterte eg EGR- ventilen fleire gonger så dersom den ligg like greit til på min -08 SC så er det "a piece of cake".
Eg forstår likevel ikkje at Saab brukar denne løysinga for EGR- problema (dersom det er løysinga) på dieselbilane sine; det må no vere dyrt å skifte EGR- ventil fleire gonger i reklamasjonsperioda. I og med at det er Fiat motorbase som Saab brukar så skulle det vel heller ikkje karakteriserast som noko modifisering når Fiat offisielt lagar denne delen i den meining å spare både reklamasjonar og bry for brukaren.
Verksmeister på lokalt Saabverkstad hadde ikkje høyrt om denne "Restrictor plate" i det heile...............
På min forrige Saab 9-3 TID -01 så demonterte eg EGR- ventilen fleire gonger så dersom den ligg like greit til på min -08 SC så er det "a piece of cake".
Eg forstår likevel ikkje at Saab brukar denne løysinga for EGR- problema (dersom det er løysinga) på dieselbilane sine; det må no vere dyrt å skifte EGR- ventil fleire gonger i reklamasjonsperioda. I og med at det er Fiat motorbase som Saab brukar så skulle det vel heller ikkje karakteriserast som noko modifisering når Fiat offisielt lagar denne delen i den meining å spare både reklamasjonar og bry for brukaren.

Verksmeister på lokalt Saabverkstad hadde ikkje høyrt om denne "Restrictor plate" i det heile...............

-
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 19 feb 2010, 21:36
- Medlemsnummer: N1865
- Navn: Ronald Larsen
- Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
- Sted: Oslo
Re: EGR-ventil
Det er mye man ikke skal forstå 
EGR er dessverre et nødvendig onde for å redusere NOX utslipp fra dieselbilen. Derfor vil nok ikke et Saab verksted montere pakningen din mtp. utslipp og typegodkjenning.
Men.. EGR ventilen som Saab monterer i disse dager er etter hva jeg har hørt fra Saab en nyere versjon enn de gamle. Som jeg har nevnt tidligere har et større Saab verksted i hovedstaden kun fått inn 2-4 biler med EGR feil på den nye ventilen.
Ventilen er plassert i bakkant av motor oppe på høyre side når du titter under panseret ditt. Av med det sorte dekselet å du har full acsess til ventilen.
Dieselkvaliteten her på berget tror jeg skaper mange av de EGR relaterte problemene vi har.
Utnytt din 5 års reklamasjonsrett på EGR ventilen, det går knirkefritt gjennom.

EGR er dessverre et nødvendig onde for å redusere NOX utslipp fra dieselbilen. Derfor vil nok ikke et Saab verksted montere pakningen din mtp. utslipp og typegodkjenning.
Men.. EGR ventilen som Saab monterer i disse dager er etter hva jeg har hørt fra Saab en nyere versjon enn de gamle. Som jeg har nevnt tidligere har et større Saab verksted i hovedstaden kun fått inn 2-4 biler med EGR feil på den nye ventilen.
Ventilen er plassert i bakkant av motor oppe på høyre side når du titter under panseret ditt. Av med det sorte dekselet å du har full acsess til ventilen.
Dieselkvaliteten her på berget tror jeg skaper mange av de EGR relaterte problemene vi har.
Utnytt din 5 års reklamasjonsrett på EGR ventilen, det går knirkefritt gjennom.
Re: EGR-ventil
Dette med EGR-ventil er jo ikke nytt og er vel helt sikkert ikke et problem som forsvinner over natten akkurat.
Er bilmekaniker selv i ingen av de nevnte bilmerkene over og kan bare si det samme JA har akkurat det samme problemene
Skifting av EGR-ventil rensing av innsug og skifting av 5 injector.
Som jeg har hørt er dette et stort problem hos alle bilmerker.
Har også hørt at de motorene som det er minst tull med EGR-ventilene på er 1,9 TDI på VW-Audi om dette bare er noe de sier vet jeg ikke.
Men har nå skrud litt på bil har aldri vært borte i noe sånt på VW-Audi.
Men Gjør som meg IKKE KJØP DISEL FOR ALT I VERDEN. nå er jo ikke diselen serlig billig i forhold heller.
bruker selv mindre på milen en Bensiner men regner vi verksteds priser også så tar alt mye lengre tid med disel 1000 flere ting
som kan gå til H****** med disel så ja.
Kan bare si på ene modelen vi har på jobben koster det 5-6000 kr å skifte clutch på beniner modelen
på disel modelen koster det 8-10.000 kr
Og det er bare en clutch
Så kan vi nevne alle tingene som en bensiner ikke har som Kan/Må skiftes.
Nei fyfy Disel anbefaler jeg ikke til noen.
Er bilmekaniker selv i ingen av de nevnte bilmerkene over og kan bare si det samme JA har akkurat det samme problemene
Skifting av EGR-ventil rensing av innsug og skifting av 5 injector.
Som jeg har hørt er dette et stort problem hos alle bilmerker.
Har også hørt at de motorene som det er minst tull med EGR-ventilene på er 1,9 TDI på VW-Audi om dette bare er noe de sier vet jeg ikke.
Men har nå skrud litt på bil har aldri vært borte i noe sånt på VW-Audi.
Men Gjør som meg IKKE KJØP DISEL FOR ALT I VERDEN. nå er jo ikke diselen serlig billig i forhold heller.
bruker selv mindre på milen en Bensiner men regner vi verksteds priser også så tar alt mye lengre tid med disel 1000 flere ting
som kan gå til H****** med disel så ja.
Kan bare si på ene modelen vi har på jobben koster det 5-6000 kr å skifte clutch på beniner modelen
på disel modelen koster det 8-10.000 kr
Og det er bare en clutch

Så kan vi nevne alle tingene som en bensiner ikke har som Kan/Må skiftes.
Nei fyfy Disel anbefaler jeg ikke til noen.
Mvh Macisen85
- simon_9-5
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 45
- Registrert: 02 mai 2010, 19:36
- Navn: simon jensen
- Bil: Saab 9-5 1,9tid vector
- Sted: Porsgrunn
Re: EGR-ventil
Hei.
Har satt inn en slik pakning på min 1,9 tid 150 hk. dette fungerer fint, og er en oppdatering fiat gruppen har kommet med til sine modeller, så synes det er rart att saab ikke følger opp.
verkstedet hvor jeg bestilte min er forhandler av både saab og fiat og selv ikke de var informert om denne restrictor pakningen. er ca ett år siden jeg satt inn min restrictor, som ser noe annerledes ut enn denn på bildet over her, da denne sitter etter egr ventilen, når jeg satt inn denne ifjor og satte inn en "overhalt" egr ventil, merket jeg stor forskjell. bilen ryker mindre og forbedret respons.
bilen min runder forøvrig 300000 km i løpet av sommeren, og begynner igjen og få symtomer på att egr "henger" så blir å skru av og bytte egr ventilen igjen. (har to stykker som jeg bytter på) begge fra 2009, så hører jeg rykter om att saab har kommet med en forbedret utgave, men skal vente og se før jeg kjøper ny.
Gjelder dette med reklamasjonsrett på 5 år uansett? tenker på att bilen har gått langt, men kan dokumentere service, samt att det meste er byttet en gang fra før
lurer siden jeg mistenker en sliten DENSO for 4. gang siden ny, eventuelt noen forhandlere som yter bedre service på dette området enn andre?
Har satt inn en slik pakning på min 1,9 tid 150 hk. dette fungerer fint, og er en oppdatering fiat gruppen har kommet med til sine modeller, så synes det er rart att saab ikke følger opp.
verkstedet hvor jeg bestilte min er forhandler av både saab og fiat og selv ikke de var informert om denne restrictor pakningen. er ca ett år siden jeg satt inn min restrictor, som ser noe annerledes ut enn denn på bildet over her, da denne sitter etter egr ventilen, når jeg satt inn denne ifjor og satte inn en "overhalt" egr ventil, merket jeg stor forskjell. bilen ryker mindre og forbedret respons.
bilen min runder forøvrig 300000 km i løpet av sommeren, og begynner igjen og få symtomer på att egr "henger" så blir å skru av og bytte egr ventilen igjen. (har to stykker som jeg bytter på) begge fra 2009, så hører jeg rykter om att saab har kommet med en forbedret utgave, men skal vente og se før jeg kjøper ny.
Gjelder dette med reklamasjonsrett på 5 år uansett? tenker på att bilen har gått langt, men kan dokumentere service, samt att det meste er byttet en gang fra før
