Side 1 av 1
Rådebank
Lagt inn: 16 jun 2011, 18:30
av thefall
Hei.
Er ny på forumet her, men trenger litt hjelp. Setter utrolig pris på om det er noen som kan hjelpe meg med evt tips eller noe.
Kjøpte før jul en Saab 9-5 1999 modell. Gått 221000, ganske strøken, men måtte koste på den litt. Fikk den for 48500 kr, så trodde jeg hadde gjort et kupp. Turbo skiftet ifjor.
Så nå for 2 uker siden, så fikk jeg noe panking i motoren. Kjørte omtrent 8 mil etter det, pga måtte på jobb, men stått etter det. Idag fikk jeg beskjed på et motorverksted, at det var nesten 100% sikkerhet at det var rådebank. Dem skulle ta åpne å se på det hva og evt hvor mye som var ødelagt og måtte skifte, men dem regnet med ihv 30000 kr å fikse.
Er det noen som vet om det er noen andre muligheter som er like bra men som koster litt mindre? Sjekket i Sverige, og massevis av bruktmotorer der til under 10000 svenske kroner som har gått fra ca 130000 og oppover. Eller finnes det noen steder i Sverige som kan ta overhale den motoren jeg har for omtrent det samme? Betaler for at det skal bli ordtlig gjort, men får jeg det for godt under 30000 kr, så er jeg selvsagt intr i det.
Har ikke så mye peiling på bil, omtrent som blomster.
Så alle tips og all hjelp mottas med takk. Setter stor pris på all hjelp.
På forhånd tusen takk.
mvh
Rune
Re: Rådebank
Lagt inn: 16 jun 2011, 19:01
av Paul N1176
søk på oilslugde, da finner du ut hvorfor du har fått motorras...

tviler på att det som er igjen av motoren din er noe å ta vare på...
ny motor:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/grund ... 68677.html
Re: Rådebank
Lagt inn: 16 jun 2011, 19:02
av Paradigm N558
Kjøp ny motor fra SDCC eller fra vårt vennskapsforum, forum.saabturboclub.com og se under pryltorget, der selger de motorerer tritt og ofte.
Bestikk noen til å bytte den for deg, om du ikke kan gjøre det selv.
Kjøp gjerne komplett med motor og girkasse så slipper du å splitte dette og slite med å få det tett etterpå selv.
Re: Rådebank
Lagt inn: 16 jun 2011, 19:05
av Eirik N396
Om du søker på forumet etter f.eks. oilsludge vil du finne mye lesestoff. Problemet med å bare kjøpe en brukt byttemotor og bytte til, er at det er vanskelig å være sikker på at du ikke får samme problemet med den nye motoren. Det er desverre mange 9-5-motorer med slike problemer, så derfor anbefales det vel å få byttet motor til en nybygd og noe forbedret motor når du først må bytte

Du finner nok en del om dette på forumet om du bruker søkefunksjonen. Mange her har vært borti samme problematikken tidligere.
Re: Rådebank
Lagt inn: 16 jun 2011, 19:06
av Paul N1176
Paradigm N558 skrev:
Kjøp gjerne komplett med motor og girkasse så slipper du å splitte dette og slite med å få det tett etterpå selv.
hva menes her??
Re: Rådebank
Lagt inn: 16 jun 2011, 19:48
av Paradigm N558
Paul N1176 skrev:Paradigm N558 skrev:
Kjøp gjerne komplett med motor og girkasse så slipper du å splitte dette og slite med å få det tett etterpå selv.
hva menes her??
Kjøp gjerne komplett med motor og girkasse så slipper du å splitte dette og slite med å få det tett etterpå selv.
synes det var ganske selvforklarende

Kanskje jeg tenker gammeldags, men de fleste som selger motor selger også med girkasse ser det ut som, så ett fett.
Prisforskjellen med og uten girkasse er vel bortimot ikke-eksisterende, og det forenkler en del ting

Re: Rådebank
Lagt inn: 16 jun 2011, 20:43
av oddi N108
.. og når du har handlet, tar du med motor og bil til maptun, og får TD til å titte på den for deg, så slipper du problemer i fremtiden..

Litt dyrere enn bare å kjøpe en byttemotor og montere, men da har du ihvertfall en bil som går "evig"
mvh oddi
Re: Rådebank
Lagt inn: 16 jun 2011, 21:35
av Paul N1176
Paradigm N558 skrev:Paul N1176 skrev:Paradigm N558 skrev:
Kjøp gjerne komplett med motor og girkasse så slipper du å splitte dette og slite med å få det tett etterpå selv.
hva menes her??
Kjøp gjerne komplett med motor og girkasse så slipper du å splitte dette og slite med å få det tett etterpå selv.
synes det var ganske selvforklarende

Kanskje jeg tenker gammeldags, men de fleste som selger motor selger også med girkasse ser det ut som, så ett fett.
Prisforskjellen med og uten girkasse er vel bortimot ikke-eksisterende, og det forenkler en del ting

lurte bare på hva som skulle bli tett mellom motor og gearkasse?
og når motor først er ute, så tar det ca 12 minutter å kaste den over på neste motor...
men klart, hvis det ikke er prisforskjell for motor med gearkasse kontra bare motor, så har du jo spart 12 min

Re: Rådebank
Lagt inn: 16 jun 2011, 22:00
av thefall
Tusen tusen takk for alle tilbakemeldinger, kjempefint.
Kommet over en bedrift i Sverige, Svensk Bilservice i Växjö som selger oppgraderte og overhalte motorer.
Her er info om det:
Vi har en uppgraderad modell med starkare och täta kolvar (eliminerar oljeförbrukning och koxbildning)
I denna motor ingår följande
*nya kolvringar
*ny kamkedja med skenor
*ny balansaxelkedja med skenor
*nya packningar
*nya packboxar
*nya vevlager
*nya ramlager
*nya axiallager
*T5 kolvar
*T5 stakar
*T5 motorblock
*T5 vevaxel
en styck uppgraderad SAAB 9-5 (-98 till -03) motor med din gamla i inbyte
= 15495:- inkl.moms
Noen som har hørt om dette, og er det en mulighet?
Jeg har som sagt ikke peiling, så setter stor pris på svarene Dere gir.
Rune
Re: Rådebank
Lagt inn: 16 jun 2011, 22:12
av Ingvar N629
Det der er en måte å gjøre det på ja, aldri hørt om firmaet, men resepten er kjent. Går du for en slik, så pass på at det monteres NYE stempel og at disse dreies ned slik at toppakninga fra 9-5 kan brukes da denne er bedre. Balanseaksellager er ikke nevnt i lista, kan være verdt å spørre om. Gamle blokker bør også ofte bores, noe det ikke ser ut til å være gjort. I tillegg til den prisen der kommer overhaling av topp, toppakning og bolter, det er iallfall ikke med på lista. Personlig ville jeg ha brukt en "T7"blokk med ovenfor nevnte stempel og råder, det har sine fordeler.
Å kjøpe brukt motor er, som det nevnes over her, et sjansespill som iallfall jeg ikke ville ha vurdert å bruke penger på.
Paradigm sin kommentar om å kjøpe motor med kasse kan du glatt overse, det er ingen tetting mellom motor og kasse, dessuten bør clutch og slavesylinder byttes når alt likevel er ute, hvis det er manuell kasse.
Re: Rådebank
Lagt inn: 16 jun 2011, 23:19
av Paradigm N558
Forstått!
Bare jeg som tenkte tilbake i gamledager på OG900 (jaja, vet det er store forskjeller) hvor om man først delte motor og girkasse så var man heldig om man fikk det tett igjen

Re: Rådebank
Lagt inn: 16 jun 2011, 23:39
av ToreN1246
Ta utgangspunkt i det du har.
Bor blokka og hone den hos noen som har peil.
Om du ikke kjenner noen så er det vel en GOD del billigere i nabolandet (fikk gjort samme jobb for halve prisen i Örebro)
Smidde stempler fra feks Wössner. Dem sender så klart med nye stempelringer i settet
Bruk org staker om dem er i orden.
Bytt alle lager og pakninger når motoren først er delt. (straffer seg å knipe inn på penge sekken her)
Om du kunne si hvor du bor så kan nok det hjelpe mye på hvor vi kan anbefalle at du drar
Re: Rådebank
Lagt inn: 17 jun 2011, 10:19
av thefall
Tusen tusen takk for alle svar og tips.
Jeg har som sagt ikke peiling, og må bare sette bort alt for å få det gjort. Da er det greit å sjekke litt ut, selv om jeg har fått vite av mange der jeg har fått tilbud er skikkelig dyktige. Men vet å at få gjort det i Sverige, kan man få det like bra og samtidig spare noen tusenlapper, som ikke er å forakte.
Ang den motoren jeg har lagt ut, og evt andre, så kan ikke jeg ringe og spørre om ting og tang. For kommer dem med noe info eller motspørsmål, så blir det gøyalt. HEHE.
Hvis jeg tar utgangspunktet i å rett og slett skaffe en ny motor, evt overhalt og skifte alt som må/trengs/behøves/lønner seg, og få det gjort i Sverige. Og evt tar min hottentott-motor som er kaputt. Hvor vil Dere anbefale meg å dra få gjort det, og hvor mye kan det evt koste?
På forhånd tusen takk.
Rune
Re: Rådebank
Lagt inn: 17 jun 2011, 11:27
av little_e
Reis til Tyskland. Ca 2700 euro + 600 euro i montering - så får du ferie i samme slengen

Re: Rådebank
Lagt inn: 17 jun 2011, 14:12
av Helge
Jeg har byttet motor i en 9-5 med motor fra Svensk Bilservice i Växjö.
Forbrukerlovene er litt annerledes i Sverige, så du får bare 1 års garanti.
Jeg avtalte å møte han i Trollhättan siden det er langt til Växjö.
Prisen kom på 13.500 NOK inkuldert frakt til Trollhättan.