Dunkelyd ved bremsing, og ulyder foran under kjøring. OG9-3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Dunkelyd ved bremsing, og ulyder foran under kjøring. OG9-3

Legg inn av Martin Aronsen » 25 jun 2011, 22:05

Hei,

Kan vel først beskrive problemene jeg har, så får dere evt rette meg om jeg er på villspor.
Under nedbremsing høres en enkel klakkelyd fra høyre framhjul. Ofte under lav hastighet, men kan være den blir kamuflert av annen støy under høyere hastigheter. Lyden kommer også om jeg bremser med clutchen inne. Har kommet frem til at dette kan være 'krängningshämmarstaget', da bærearmer, klosser, skiver og hjullager nylig er byttet. I tillegg så ikke foringene helt fresh ut på den når jeg satt den på plass igjen. Er mulig problem to kan forklare dette problemet også.

Under kjøring, uansett hastighet, høres en konstant dunkelyd som følger hastigheten på hjulene. Men den er ikke om man svinger til venstre, uansett hvor kraftig. Her mistenker jeg den indre drivknuten, og grunnen(e) er; Lager er nytt, og bør ikke bli påvirket av vinkel på hjulene. For den ytre knuten bør det være vilkårlig hvilken vinkel den har, da den har stikk motsatt vinkel om man vrir den en halv omdreining (Fullt utslag til høyre er det samme som fullt utslag til venstre etter en halv runde).
Og da har jeg jo bare den indre igjen, har jeg ikke? Kan nevnes at hele akslngen (fra indre tripod og ut) poppet ut da jeg byttet bærearmen på den siden, men fikk den satt på plass rimelig raskt, er mulig det kom inn noe rusk, men ikke noe fett rant ut. Om det er denne, hvor vanskelig er det å byte den, hvor lang tid tar det, og trenger man noe spesialverktøy?

Dette gjelder da en '00 9-3


Mvh,
Martin
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Svar