Montering av Ekstralys
Moderator: Moderatorer
Montering av Ekstralys
Hei, jeg kan se at eksrta lys har vært oppe et par ganger. Men kan noen fortelle meg hvordan jeg monterer de? Må jo kobbles på bryteren for fjernlys men må jeg trekke en lednig fra lysene og inn i bilen?
Er det mulig å montere en kontakt slik at jeg kan ta lyktene av om sommeren?
Er det mulig å montere en kontakt slik at jeg kan ta lyktene av om sommeren?
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Du kan godt ha en kontakt til lysene slik at de kan fjernes på sommeren. De koples ved at du tar en tjukk ledning fra batteriets pluss til et rele, kontakt 30. På motsatt side av releet setter du en tykk ledning til hver av lyktene. Begge lyktene må ha jordling i karrosseriet med en tykk ledning.
Så kommer styrestrømmen: Du tar pluss fra plussledningen (blå) til det ene fjernlyset med en skjøteklemme. Minus til styrestrømmen kan du bare jorde i karrosseriet.
Dersom du vil styre ekstralysene med bryter inne i bilen (påbudt i Norge) så kan du trekke jordledningen til styrestrømmen inn til en bryter før den går ut igjen til releet.
Husk på at det er lurt med så korte ledninger som mulig fra batteri til lys og fra lys til jord. Styrestrømmen er det ikke så farlig med.
Så kommer styrestrømmen: Du tar pluss fra plussledningen (blå) til det ene fjernlyset med en skjøteklemme. Minus til styrestrømmen kan du bare jorde i karrosseriet.
Dersom du vil styre ekstralysene med bryter inne i bilen (påbudt i Norge) så kan du trekke jordledningen til styrestrømmen inn til en bryter før den går ut igjen til releet.
Husk på at det er lurt med så korte ledninger som mulig fra batteri til lys og fra lys til jord. Styrestrømmen er det ikke så farlig med.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Dersom du tar jordledningen for styrestrømmen fra releet og inn i bilen til bryteren, kan du vel jorde like ved bryteren. Da går det mindre ledning

2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Hellokitty: Sikkert pga. bruken av slike ikon... eit hjerte og ein katt har med det eg kan huske aldri vorte brukt her før... 
Men velkommen skal du være.
Men kva bil har du få? Til dei fleste SAB-ar finns det monteringsdetaljr som lettar arbeidet med montering og får det til å sjå skikkelig profft ut.

Men velkommen skal du være.
Men kva bil har du få? Til dei fleste SAB-ar finns det monteringsdetaljr som lettar arbeidet med montering og får det til å sjå skikkelig profft ut.
Vel, bruken av ikoner som hjelle sier. Det er ikke mange jenter med interesse for saab, tror jeg
De fleste jentene som ser bilen min løper for livet eller rygger sakte baklengs, om de skulle ha sett et spøkelse! Og det er som regel før de ser meg
Men nå er det jo et under at kjerra fortsatt går! (kan forklares med at det er SAAB)
Clas Ohlson selger et fint beslag til å montere bak nummerplaten, funker bra!

Ekstralysholder. En universalholder som monteres bak nummerskiltet, uten at det gjøre noen ekstra inngrep i bilens støtfanger. For 2 eller 3 lamper.

De fleste jentene som ser bilen min løper for livet eller rygger sakte baklengs, om de skulle ha sett et spøkelse! Og det er som regel før de ser meg

Clas Ohlson selger et fint beslag til å montere bak nummerplaten, funker bra!

Ekstralysholder. En universalholder som monteres bak nummerskiltet, uten at det gjøre noen ekstra inngrep i bilens støtfanger. For 2 eller 3 lamper.