Montering av Ekstralys

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Hellokitty

Montering av Ekstralys

Legg inn av Hellokitty » 22 okt 2004, 18:41

Hei, jeg kan se at eksrta lys har vært oppe et par ganger. Men kan noen fortelle meg hvordan jeg monterer de? Må jo kobbles på bryteren for fjernlys men må jeg trekke en lednig fra lysene og inn i bilen?
Er det mulig å montere en kontakt slik at jeg kan ta lyktene av om sommeren?

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 25 okt 2004, 09:56

Du kan godt ha en kontakt til lysene slik at de kan fjernes på sommeren. De koples ved at du tar en tjukk ledning fra batteriets pluss til et rele, kontakt 30. På motsatt side av releet setter du en tykk ledning til hver av lyktene. Begge lyktene må ha jordling i karrosseriet med en tykk ledning.

Så kommer styrestrømmen: Du tar pluss fra plussledningen (blå) til det ene fjernlyset med en skjøteklemme. Minus til styrestrømmen kan du bare jorde i karrosseriet.

Dersom du vil styre ekstralysene med bryter inne i bilen (påbudt i Norge) så kan du trekke jordledningen til styrestrømmen inn til en bryter før den går ut igjen til releet.

Husk på at det er lurt med så korte ledninger som mulig fra batteri til lys og fra lys til jord. Styrestrømmen er det ikke så farlig med.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Hellokitty

Legg inn av Hellokitty » 26 okt 2004, 11:35

Tusen takk! :heart:

mvh
:kitty:

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 26 okt 2004, 11:53

Dersom du vil styre ekstralysene med bryter inne i bilen (påbudt i Norge) så kan du trekke jordledningen til styrestrømmen inn til en bryter før den går ut igjen til releet.

Dersom du tar jordledningen for styrestrømmen fra releet og inn i bilen til bryteren, kan du vel jorde like ved bryteren. Da går det mindre ledning :wink:
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Angry Saab

Legg inn av Angry Saab » 26 okt 2004, 14:28

Hellokitty skrev:Tusen takk! :heart:

mvh
:kitty:
Jenter altså :oops: :lol:

Du får kjøpt ferdige lednings sett med kontakter hos biltema for 199kr
Slik at man kan demontere lysene om sommeren, smart! :wink:

Hellokitty

Legg inn av Hellokitty » 26 okt 2004, 16:09

Angry Saab:Hvorfor er du så sikker på at jeg er jente....

Så litt på monteringen av selve lysene, noen som har en mening om hvordan jeg kan feste lyktene uten å ødelegge støtfangeren :?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 okt 2004, 16:12

Hellokitty: Sikkert pga. bruken av slike ikon... eit hjerte og ein katt har med det eg kan huske aldri vorte brukt her før... ;)
Men velkommen skal du være.

Men kva bil har du få? Til dei fleste SAB-ar finns det monteringsdetaljr som lettar arbeidet med montering og får det til å sjå skikkelig profft ut.

Angry Saab

Legg inn av Angry Saab » 26 okt 2004, 16:48

Vel, bruken av ikoner som hjelle sier. Det er ikke mange jenter med interesse for saab, tror jeg :?
De fleste jentene som ser bilen min løper for livet eller rygger sakte baklengs, om de skulle ha sett et spøkelse! Og det er som regel før de ser meg :lol: Men nå er det jo et under at kjerra fortsatt går! (kan forklares med at det er SAAB) :D

Clas Ohlson selger et fint beslag til å montere bak nummerplaten, funker bra! :wink:

Bilde

Ekstralysholder. En universalholder som monteres bak nummerskiltet, uten at det gjøre noen ekstra inngrep i bilens støtfanger. For 2 eller 3 lamper.

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 26 okt 2004, 20:32

Bak på støtfangeren finnes boltefester for braketter på og900 om det er det du har. For å komme til der er det greiest å demontere støtfangeren. Jeg har et par braketter liggende om du er interessert :)
Disse er for montering av ekstralysene under støtfangeren.

Svar