Hei,
Klarte nettop og ødelegge girkassen i bilen min, en og93 1999model Turbo.
Har leita litt etter ny og lurte på om det går ann og bruke girkasse fra en uten turbo? og vil speedometeret stemme viss jeg setter på en kasse som ikke er helt lik den gamle?
Anders
Girkasse
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 20
- Registrert: 09 aug 2010, 22:37
- Bil: Saab 9-3 2000mod T5 2.0t Steg3
- Sted: Ålgård
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Girkasse
Rent teknisk sett er det ingen hinder for å bruke en slik kasse, men det er ikke å anbefale etter min mening. Kassene har forskjellig utveksling, så med en girkasse fra en bil uten turbo vil du få høyere turtall i forhold til hastighet. Du vil selvsagt også få noe bedre akselerasjon utav dette, men komforten vil reduseres merkbart, spesielt på langturer. Lavere utveksling vil også gi hardere belastning på den nye girkassen, og større sansynlighet for nytt havari.
Speedometeret vil du ikke merke forskjell på, dette er et system som er identisk uansett motortype.
Ellers finner du mye billigere deler dersom du har muligheten til å reise over til Sverige, sjekk ut http://www.laga.se og http://www.bildelsbasen.se .
Speedometeret vil du ikke merke forskjell på, dette er et system som er identisk uansett motortype.
Ellers finner du mye billigere deler dersom du har muligheten til å reise over til Sverige, sjekk ut http://www.laga.se og http://www.bildelsbasen.se .
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Girkasse
Det er faktisk motsattEdHunter N815 skrev: Lavere utveksling vil også gi hardere belastning på den nye girkassen, og større sansynlighet for nytt havari.

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 20
- Registrert: 09 aug 2010, 22:37
- Bil: Saab 9-3 2000mod T5 2.0t Steg3
- Sted: Ålgård
Re: Girkasse
Okei, men tåler en turbo kasse mer enn en vanlig?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Girkasse
Nei, tåler det samme. Men mindre belastning som Ingvar sier.
Og nei, speedometeret blir ikke påvirket, hastighetsgiver sitter vel ved høyre bakdekk mener jeg å huske?
Og nei, speedometeret blir ikke påvirket, hastighetsgiver sitter vel ved høyre bakdekk mener jeg å huske?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero