Side 1 av 1
					
				Annen metode enn spesialverktøy OE part number 83 95 261?
				Lagt inn: 14 aug 2011, 21:22
				av Jim S. N1578
				Jeg kom over en artikkel hvor det står fremgangsmåten å ta ut motoren på min Saab 9-5 Aero Estate mod 2000 ved å løfte den opp og ut, istedenfor å slippe den ned, som er "vanlig". Der nevnes et fuelline-verktøy som nevnt i overskriften, og vist på bildet under:
 
Spørsmålet mitt er om det finnes en annen metode for å koble vekk drivstoffslangen enn å måtte bestille dette verktøyet fra USA 

 
			
					
				Re: Annen metode enn spesialverktøy OE part number 83 95 261
				Lagt inn: 14 aug 2011, 21:31
				av Skaten N671
				Ja, skru berre av heile dyserailen med slangene hengende på, og vipp denne til side  

 
			
					
				Re: Annen metode enn spesialverktøy OE part number 83 95 261
				Lagt inn: 14 aug 2011, 21:47
				av Jim S. N1578
				Regnet vel egentlig med å ende opp med den metoden ja. 

 
			
					
				Re: Annen metode enn spesialverktøy OE part number 83 95 261
				Lagt inn: 14 aug 2011, 22:12
				av Pål N526
				Du kan lage deg verktøy av en tusj hylse. Fordelen er at du slipper å demontere fuelrailen og kan bruke det til å bytte bensinfilter på de nyere bilene. Ulempen er at det blir litt bensingris. 
/ Pål
			 
			
					
				Re: Annen metode enn spesialverktøy OE part number 83 95 261
				Lagt inn: 14 aug 2011, 22:31
				av Jim S. N1578
				Litt bensinsøl blir det jo okke som hvem metode en bruker. Å splitte et tusjhylse var egentlig et godt forslag. Har du prøvd den metoden selv? Splittet du da bare tusjhylsen et sted og "trakk det over trykkrøret (etter å ha skjøvet støvbeskyttelsespakningen vekk), eller delte du hylsen i to og tapet eller stripsest de sammen over røret eller noe lignende (for så å presse hylsen vekk fra fuelrailen med en skrutrekker eller lignende verktøy samtidig som du trakk i trykkrøret)?
			 
			
					
				Re: Annen metode enn spesialverktøy OE part number 83 95 261
				Lagt inn: 15 aug 2011, 15:00
				av Pål N526
				Jim S. N1578 skrev:Litt bensinsøl blir det jo okke som hvem metode en bruker. Å splitte et tusjhylse var egentlig et godt forslag. Har du prøvd den metoden selv? Splittet du da bare tusjhylsen et sted og "trakk det over trykkrøret (etter å ha skjøvet støvbeskyttelsespakningen vekk), eller delte du hylsen i to og tapet eller stripsest de sammen over røret eller noe lignende (for så å presse hylsen vekk fra fuelrailen med en skrutrekker eller lignende verktøy samtidig som du trakk i trykkrøret)?
Slissa en på langs, laget et v spor i den ene enda av slisa for å trykke den lett nedpå. Når den er på plass, så bruker du en nebbtang til å presse mot "spesialverktøyet"
I det du skal ha slangen av, presser du først slangen nedpå røret, holder den der, presser så plast delen opp i slangen/koblingen så du løser ut låsen, så drar du alt av i en og samlet bevegelse. Litt rikking må sikkert til.
EDIT: om dysene tetter ordentlig, så blir det ikke no bensinsøl om du skrur av fuelrail.
Du kan også la bilen gå for å så nappe ut pumpesikringen. Da minker trykket i systemet.
/ Pål