Side 1 av 1

Annen metode enn spesialverktøy OE part number 83 95 261?

Lagt inn: 14 aug 2011, 21:22
av Jim S. N1578
Jeg kom over en artikkel hvor det står fremgangsmåten å ta ut motoren på min Saab 9-5 Aero Estate mod 2000 ved å løfte den opp og ut, istedenfor å slippe den ned, som er "vanlig". Der nevnes et fuelline-verktøy som nevnt i overskriften, og vist på bildet under:
Bilde

Spørsmålet mitt er om det finnes en annen metode for å koble vekk drivstoffslangen enn å måtte bestille dette verktøyet fra USA :?:

Re: Annen metode enn spesialverktøy OE part number 83 95 261

Lagt inn: 14 aug 2011, 21:31
av Skaten N671
Ja, skru berre av heile dyserailen med slangene hengende på, og vipp denne til side :wink:

Re: Annen metode enn spesialverktøy OE part number 83 95 261

Lagt inn: 14 aug 2011, 21:47
av Jim S. N1578
Regnet vel egentlig med å ende opp med den metoden ja. :)

Re: Annen metode enn spesialverktøy OE part number 83 95 261

Lagt inn: 14 aug 2011, 22:12
av Pål N526
Du kan lage deg verktøy av en tusj hylse. Fordelen er at du slipper å demontere fuelrailen og kan bruke det til å bytte bensinfilter på de nyere bilene. Ulempen er at det blir litt bensingris.

/ Pål

Re: Annen metode enn spesialverktøy OE part number 83 95 261

Lagt inn: 14 aug 2011, 22:31
av Jim S. N1578
Litt bensinsøl blir det jo okke som hvem metode en bruker. Å splitte et tusjhylse var egentlig et godt forslag. Har du prøvd den metoden selv? Splittet du da bare tusjhylsen et sted og "trakk det over trykkrøret (etter å ha skjøvet støvbeskyttelsespakningen vekk), eller delte du hylsen i to og tapet eller stripsest de sammen over røret eller noe lignende (for så å presse hylsen vekk fra fuelrailen med en skrutrekker eller lignende verktøy samtidig som du trakk i trykkrøret)?

Re: Annen metode enn spesialverktøy OE part number 83 95 261

Lagt inn: 15 aug 2011, 15:00
av Pål N526
Jim S. N1578 skrev:Litt bensinsøl blir det jo okke som hvem metode en bruker. Å splitte et tusjhylse var egentlig et godt forslag. Har du prøvd den metoden selv? Splittet du da bare tusjhylsen et sted og "trakk det over trykkrøret (etter å ha skjøvet støvbeskyttelsespakningen vekk), eller delte du hylsen i to og tapet eller stripsest de sammen over røret eller noe lignende (for så å presse hylsen vekk fra fuelrailen med en skrutrekker eller lignende verktøy samtidig som du trakk i trykkrøret)?
Slissa en på langs, laget et v spor i den ene enda av slisa for å trykke den lett nedpå. Når den er på plass, så bruker du en nebbtang til å presse mot "spesialverktøyet"

I det du skal ha slangen av, presser du først slangen nedpå røret, holder den der, presser så plast delen opp i slangen/koblingen så du løser ut låsen, så drar du alt av i en og samlet bevegelse. Litt rikking må sikkert til.

EDIT: om dysene tetter ordentlig, så blir det ikke no bensinsøl om du skrur av fuelrail.

Du kan også la bilen gå for å så nappe ut pumpesikringen. Da minker trykket i systemet.

/ Pål