SAAB 9-5 2000 mod. Starter ikke når den er varm. *LØST*

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Gunhild
Innlegg: 14
Registrert: 05 sep 2011, 15:19
Medlemsnummer: 2420
Navn: 9-5 2.3l Vector '06 9-5 2.0l turbo '00
Sted: Hamar

SAAB 9-5 2000 mod. Starter ikke når den er varm. *LØST*

Legg inn av Gunhild » 05 sep 2011, 15:31

Min Saab 9-5 2000 mod. automatgir, har vanskelig for å starte når den nylig er kjørt og fortsatt varm. Etter 10-30 minutter starter den helt fint. Jeg har ingen andre problemer med den og den viser ingen andre "symptomer". På Saab-verksted har de tatt diagnose på motor og automatkasse uten å finne noe. Når jeg skal starte bilen, går den kun inn på tenninga men ikke inn på starteren sånn at motoren går rundt. Ikke en lyd kommer det... Jeg har skiftet veivakselgiver, strammet til poler i girkasse, batteri og det som er. På verkstedet aner de ikke hva som er feil. Jeg har sendt mail til en haug verksteder, men jeg får forskjellige svar...
Noen som vet? Har hørt det sitter en bryter nede i automatkassa som når det blir varmt får en åpen krets, sånn at den "tror" den står i gir. Noen som vet litt mer om dette? Jeg tror det kanskje er en bryter som sender kraft til solenoiden. Kan denne kanskje være defekt? Tenningslåsen kanskje? Bensinpumpa fungerer. Men uansett da ville vel startmotoren gå rundt? Det gjør den ikke hos meg. Skulle ha fått tatt diagnose når bilen ikke starter, men det er jo umulig å forutse når den virker eller ikke.
Artig å dra på butikken å være der i en halvtime ekstra. :-p

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: SAAB 9-5 2000 mod. Starter ikke når den er varm.

Legg inn av Paradigm N558 » 05 sep 2011, 15:39

Er mest sanssynligvis girvelgeren som er feil på.
Søk etter det på forumet her, har vært mange innom her med samme feil.

Så ja, bilen tror den står i gir, og derfor drar ikke startmotoren rundt :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Gunhild
Innlegg: 14
Registrert: 05 sep 2011, 15:19
Medlemsnummer: 2420
Navn: 9-5 2.3l Vector '06 9-5 2.0l turbo '00
Sted: Hamar

Re: SAAB 9-5 2000 mod. Starter ikke når den er varm.

Legg inn av Gunhild » 05 sep 2011, 15:52

Takk. :)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: SAAB 9-5 2000 mod. Starter ikke når den er varm.

Legg inn av Paradigm N558 » 05 sep 2011, 15:56

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Re: SAAB 9-5 2000 mod. Starter ikke når den er varm.

Legg inn av kevin86 » 06 sep 2011, 22:02

Hadde liknende problem på min, kunne kjøre til butikken, parkere, handle også ville den ikke starte.
Tok meg en røyk og etter det startet den, var veivakslingsgiveren, mener det het.
Byttet den, alt bra, men jeg har manuell.
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: SAAB 9-5 2000 mod. Starter ikke når den er varm.

Legg inn av Paradigm N558 » 06 sep 2011, 22:29

Står hun har byttet denne.
Veivakselgiveren var også min mistanke, men den kan jo greit avfeies nå.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Gunhild
Innlegg: 14
Registrert: 05 sep 2011, 15:19
Medlemsnummer: 2420
Navn: 9-5 2.3l Vector '06 9-5 2.0l turbo '00
Sted: Hamar

Re: SAAB 9-5 2000 mod. Starter ikke når den er varm.

Legg inn av Gunhild » 07 sep 2011, 07:27

Var på verksted i går, og han var sikker på at det var tenningslåsen som var slitt. Men hva har dette med at den bare vil starte når den er kald? Jeg er nesten overbevist om at det er den bryteren i girvelgeren som er problemet, men skal teste det neste gang den ikke vil starte og se hvilket gir som vises i instrumentpanelet når den egentlig står i park. Koster 4500 å skifte tenningslåsen, så vil helst være sikker. Koster sikkert en million å skifte girvelger.
Tusen takk for hjelpen. Er glad det finnes noen som har peiling. Lurt å melde seg inn her. :) All kred. :D

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: SAAB 9-5 2000 mod. Starter ikke når den er varm.

Legg inn av Ingvar N629 » 07 sep 2011, 08:24

Paradigm N558 skrev:Also;

viewtopic.php?f=12&t=21541&p=146991
Den linken gjelder selve girspaken.

Delen som nok er defekt her, er girvalgindikatoren som sitter på selve kassa, i motorrommet. Og ja, den koster noen kr. Men det blir billigere dersom trådstarter ikke får byttet tenningslås først, for det er neppe problemet. For å være sikker så er det jo en smal sak for verkstedet å ta med seg et voltmeter og et koblingsskjema og gidde å feilsøke litt!?! Blir like oppgitt hver gang jeg hører om verksteder som bytter deler i vildens sky, når det er såååå enkelt å feilsøke. Fagfolk, ja :lol:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: SAAB 9-5 2000 mod. Starter ikke når den er varm.

Legg inn av Pål N526 » 07 sep 2011, 09:35

Hei

Forsøkt å sette bilen i N når den ikke starter?

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Gunhild
Innlegg: 14
Registrert: 05 sep 2011, 15:19
Medlemsnummer: 2420
Navn: 9-5 2.3l Vector '06 9-5 2.0l turbo '00
Sted: Hamar

Re: SAAB 9-5 2000 mod. Starter ikke når den er varm.

Legg inn av Gunhild » 07 sep 2011, 12:43

Ja de skiftet jo veivakselgiver uten å feilsøke. Var heldigvis ikke for dyrt. Og hvis den er defekt vil vel startmotoren gå rundt når man prøver å starte?
Har prøvd å starte i N, men ikke vellykket. Har fått tips om å prøve å dra girspaken gjennom girene mens jeg prøver å starte.
De kan self. ta diagnose på bilen med Tech 2. Det har de jo gjort, men akkurat da har jo bilen fungert, så da er det ikke så lett å oppdage feil. Må nok bare begynne å bytte ut deler, men først prøve å sjekke instrumentpanelet mens jeg prøver å starte og dra girspaken gjennom girene når jeg prøver å starte. Synes det er rart tenningslåsen ikke skulle funke når den bare var varm. Stoler mer på erfaringene her på forumet faktisk. :roll:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: SAAB 9-5 2000 mod. Starter ikke når den er varm.

Legg inn av Ingvar N629 » 07 sep 2011, 13:09

Man kan enkelt måle med et multimeter for å finne ut om det er tenningslåsen eller girindikatoren. På biler med automat så går spenning fra tenningslås når nøkkelen vris til start via en kontakt H10-7 under batterihylla, og videre til startreleet. Her er det bare å måle om man har spenning på pinne 6 (fra tenningslås) samt om det er spenning ut på pinne 10 (fra girindikatorens solenoid). Får man ikke spenning på pinne 6 er det tenningslåsen, er det derimot spenning på pinne 6 med ikke på 10, så er det girindikatoren.

Som følge av dette er det mulig å loope kablene fra pinne 6 til 10, forsvinner problemet da så er det garantert girindikatoren. Men husk da at med denne løsningen så forsvinner sikkerheten mot å starte bilen når den står i gir.

Her er den aktuelle kontakten:

Bilde
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Gunhild
Innlegg: 14
Registrert: 05 sep 2011, 15:19
Medlemsnummer: 2420
Navn: 9-5 2.3l Vector '06 9-5 2.0l turbo '00
Sted: Hamar

Re: SAAB 9-5 2000 mod. Starter ikke når den er varm.

Legg inn av Gunhild » 07 sep 2011, 15:27

Da får jeg prøve å finne noen til å hjelpe meg med dette. :) En elektriker har vel sikkert et multimeter. :)
Tusen takk for hjelpsomheten. Veldig snilt. Skal man ha no gjort, så fårn gjøra det sjøl. ;)
Virker som om verkstedet føler at de har gjort ferdig jobben sin så fort de har testet med det "utrolige" Tech2maskineriet sitt og det ikke viser noe feil. Hvis de gidder å lete, finner de nok feilen.

Brukeravatar
Jørgen N1032
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 464
Registrert: 01 mai 2007, 13:03
Medlemsnummer: N1032
Navn: Jørgen Kvandal
Bil: 9-5 2,0 t Estate
Sted: Strømmen

Re: SAAB 9-5 2000 mod. Starter ikke når den er varm.

Legg inn av Jørgen N1032 » 07 sep 2011, 20:01

Jeg har loopet ledningene Ingvar skriver om, det fungerte helt knall. Bilen starter i alle gir, men det gjør jo en bil med manuell gir og. Men man parkerer/stopper vel skjelden en automatgiret bil i noe annet en Park/neutral
-01 9-5 SE 2.0t Estate. Aut.
-00 9-3 SE. Solgt
-85 900 T16. Solgt

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Re: SAAB 9-5 2000 mod. Starter ikke når den er varm.

Legg inn av kevin86 » 15 sep 2011, 22:51

:oops: Så ikke det...
Paradigm N558 skrev:Står hun har byttet denne.
Veivakselgiveren var også min mistanke, men den kan jo greit avfeies nå.
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Norwaybike
Innlegg: 10
Registrert: 14 sep 2011, 12:06

Re: SAAB 9-5 2000 mod. Starter ikke når den er varm.

Legg inn av Norwaybike » 16 sep 2011, 18:46

Takk Ingvar!
Dette gjorde susen!

mvh Frode

Svar